Honda NSS300 Forza

DMonster

Die hard MF'er
23 mei 2002
709
10
Eindhoven
Nog niet op de motorbeurs gezien maar volgens de website zou ie er moeten staan. Deze Honda Scooter.

mc_nss300forza_009_2013_g.jpg


Zelfde blok als dat van de SH300, helaas 25kg zwaarder, maar wel met genoeg ruimte onder het zadel voor twee (!) integraalhelmen (volgens de website). Vind de vormgeving persoonlijk wel geslaagd, alleen jammer dat het blok niet wat meer pit heeft. Voor de rest lijkt het me een complete scooter
 
5799 euro en dan nog afleverings kosten {en hoger scherm}
pittig geprijst voor een oud model waar een bestaand motorblok in is gehangen.
lijkt me wel een kwaliteits scooter met genoeg power om op 130 km wegen mee te komen.
ik zou hem best willen hebben met een wat hoger scherm , maar ik vind hem zeker 1000 euro te duur.
24,32 pk? 17,9 kw op de honda site in Frankrijk en Belgie
en op de honda site van Nederland 19 kw
 
Laatst bewerkt:
5799 euro en dan nog afleverings kosten {en hoger scherm}
pittig geprijst voor een oud model waar een bestaand motorblok in is gehangen.
lijkt me wel een kwaliteits scooter met genoeg power om op 130 km wegen mee te komen.
ik zou hem best willen hebben met een wat hoger scherm , maar ik vind hem zeker 1000 euro te duur.
24,32 pk? 17,9 kw op de honda site in Frankrijk en Belgie
en op de honda site van Nederland 19 kw
Helemáál mee eens, en het wordt ook eens een keer tijd voor motorische update mbt 300cc blok.

Powerrrrrrr...... }) :]
 
In Scooter Xpress staat een mooie preview over de Honda. Leuk ding hoor.
 
Laatst bewerkt:
Mja,powerrrrrrr?
Ik weet wel zeker dat honda meer de fockus heeft op betrouwbaarheid en zuinigheid en niet op een blokje helemaal uitknijpen.

Maar een 350 blokje met 35 pk voor dezelfde prijs had nét effe meer neergezet,dat is waar.
 
In het leveringsprogramma van Honda NL is de SW-T400 vervallen en de NSS300 de nieuwkomer.
Dat suggereert bijna dat ze elkaar vervangen, ware het niet dat het vermogenverschil 10 kW is.
Dus tussen 19 en 35 kW levert Honda geen automaat meer in NL. Wel is de aantrekkelijk geprijsde NC 700s/ ...x DC gekomen, maar dat is een totaal ander concept. Daarvan is ook een 500 versie, die het gat evenmin vult. Ook de NSS300 en SW-T400 zijn behoorlijk verschillende concepten.

Ik zeg: einde van de Silverwing en tijd voor een Integra 500......... a € 7500.
 
Ik heb hem vandaag op de motorbeurs gezien. Qua formaat, afwerking, toeters en bellen is het een Honda Silverwing 600 in een net iets sportiever jasje (en natuurlijk wat minder power). Ook de lage ruit kan ik erg waarderen, is toch net wat stoerder.

Als je kijkt naar de PCX125/150 en de SH125/150 zit de Forza 300 toch wel in een andere klasse, en dat verklaard de hogere prijs dan ook.
 
Dubbele cilinderinhoud t.o.v. PCX/SH => dubbele prijs. Jammer!

Ook een dubbel zo grote helmbak, dubbel zoveel dashboardvakjes, dubbel zo grote tank, dubbel zo fijn zadel, dubbel zoveel metertjes op het dashboard, dubbel zo brede banden.

Zitten een hoop toeters en bellen op en de afwerking is zéér netjes. Eigenlijk is "Helft cilinderinhoud SW600 => Helft van de prijs" een betere vergelijking.

De Forza komt overigens in mei naar Nederland (vernomen op de motorbeurs) en heeft, zoals hierboven ook staat, 19kW. Dat hij in andere landen minder power heeft zal wel komen door bepaalde grenzen (net zoals wij hier 125cc en 11kW hebben en het in België 125cc en 9kW is).

Is de preview van de ScooterExpress het waard om het magazine te halen? Of staat er niet veel meer dan op internet te vinden is, en kan ik beter wachten op de volledige recensie?
 
ScooterExpress halen? Wordt 'ie bij jou nog niet gebracht dan? :)

Zou deze Forza uiterlijk de nieuwe SW gaan/kunnen worden?
 
Laatst bewerkt:
ScooterExpress halen? Wordt 'ie bij jou nog niet gebracht dan? :)

Zou deze Forza uiterlijk de nieuwe SW gaan/kunnen worden?

Ik leef momenteel zonder brievenbus....

Ik heb 0,0 ervaring met beide modellen maar ik gok dat de SW een stuk beter is voor snelweg en toeren. Hoger gewicht en dus stabieler op de snelweg, fijner passagierszadel. Waarschijnlijk meer ruimte in de helmbak door de grotere kont.
 
Hmm, de SW-T400 heeft een 1,5x zo grote helmbak t.o.v. de PCX125. Ik kan het weten, heb ze beiden gehad. De PCX heeft een forse bagageruimte voor zo'n kleintje.

Het is natuurlijk wel de tweepitter die de SW een stuk duurder maakt. Ik geloof dat de SW-T 400 nu rond de 8000 euro zit. De Forza 300 had dus eigenlijk rond de 4000 tot 5000 moeten kosten om ertussen in te zitten. Persoonlijk vind ik hem dus aan de dure kant. Zeker in verhouding tot een Kymco Downtown 300.

Anderzijds moet ik er wel bij zeggen dat ik de Forza300 niet in het echt heb gezien. Misschien dat ik mijn mening dan wel bijstel.
 
Hmm, de SW-T400 heeft een 1,5x zo grote helmbak t.o.v. de PCX125. Ik kan het weten, heb ze beiden gehad. De PCX heeft een forse bagageruimte voor zo'n kleintje.

Het is natuurlijk wel de tweepitter die de SW een stuk duurder maakt. Ik geloof dat de SW-T 400 nu rond de 8000 euro zit. De Forza 300 had dus eigenlijk rond de 4000 tot 5000 moeten kosten om ertussen in te zitten. Persoonlijk vind ik hem dus aan de dure kant. Zeker in verhouding tot een Kymco Downtown 300.

Anderzijds moet ik er wel bij zeggen dat ik de Forza300 niet in het echt heb gezien. Misschien dat ik mijn mening dan wel bijstel.

De SW-T400 is uit het assortiment gehaald, vermoedelijk omdat de Forza teveel in het vaarwater zat.

De prijs is nog vrij netjes als je kijkt naar de SH300i, de Forza is maar een paar honderd euro duurder terwijl je er naar mijn inziens veel meer motor voor krijgt.

En vergeleken met een Kymco Downtown 300.... sommige bestuurders rijden graag op iets dat er ook nog een beetje mooit uit ziet. En hoeveel Kymco motorscooters ken jij die al 20 jaar rondrijden? De Chinezen moeten zich nog bewijzen, Honda heeft dat al gedaan.
 
Tja, vergeleken met de SH300 heb je wel een punt. Kymco is overigens geen Chinees en heeft zich, voorzover ik weet, allang bewezen. Tenminste bij de bromscooters. Heb ik van horen zeggen, ik kom zelf niet uit de bromscooter periode maar uit de Zundapp, Kreidler en Yamaha FS1 periode. Kortom een ouwe l@l :)

Merken als Znen zijn echte Chinezen en kosten nog eens de helft.

Kymco - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Kymco (en ook Sym) komt niet uit China maar uit Taiwan. Beiden zijn overigens betrouwbare, kwalitatief goede merken en zeker niet te vergelijken met de inferieure Chinese scooters.
 
Mee eens, wat dacht je van de Kymco parallel twin die in het frame van de BMW C 600 Sport/ 650 GT ligt? Niks mis mee toch?
 
De Kymco fabriek is jarenlang in de handen van Honda geweest (waarschijnlijk heeft Honda nog steeds een vinger in de Kymco-pap). Opmerkelijk is dat Honda niet actief is (onder de eigen merknaam) op de Taiwanese motor/scooter markt, wel Yamaha en Suzuki.

Waarschijnlijk rijden er nog steeds (oude) Honda's rond, die 'Made in Taiwan' zijn.
 
Ik zit weleens te zoeken naar een bromscooter, en lees op brommer forums toch heel wisselende ervaringen met Kymco en Sym.
Vooral als de produktie van bepaalde modellen over geplaatst is naar China.
En lees van brommer monteurs die helemaal gek worden van sommige Kymco en Sym modellen.
ook lees ik van sommige andere kymco en Sym modellen, waar dan wel zonder veel problemen meer dan 30.000 km mee gereden wordt.
dus het kan vriezen en kan het dooien met die dingen.
noodzakelijk om grondig uit te zoeken welk wel goed zijn en welke je vooral niet moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, stekkers zijn vaak van het open type dus gevoelig voor storingen.
Ik kreeg er altijd een gevoel bij van, wat zou het volgende zijn wat sneuvelt.
Maar toch wel veel plezier van gehad, de beste move was de fabrieks banden er af gooien en kiezen voor goede merk banden en dat scheelde alles, en zeker onder de 15 gr.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit weleens te zoeken naar een bromscooter, en lees op brommer forums toch heel wisselende ervaringen met Kymco en Sym.
Vooral als de produktie van bepaalde modellen over geplaatst is naar China.
En lees van brommer monteurs die helemaal gek worden van sommige Kymco en Sym modellen.

ook lees ik van sommige andere kymco en Sym modellen, waar dan wel zonder veel problemen meer dan 30.000 km gereden wordt.
dus het kan vriezen en kan het dooien met die dingen.
noodzakelijk om grondig uit te zoeken welk wel goed zijn en welke je vooral niet moet hebben.

Geldt ook voor de Italianen die hun spulletjes uit China halen.
Zo shopt Piaggio bij Zongshen, Benelli is van QianJang en ook een China-shopper is Magneti Marelli de hofleverancier voor de ECU/CDI o.a. in de Italiaanse (motor)scooter. Ook van de Italianen weet je niet welk model geheel of gedeeltelijk in China is geproduceerd voor de EU markt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan