geschikte motorscooter voor w<>w over snelweg

dr.bolzo

MF'er
28 feb 2003
169
0
Hallo scooter rijders,

ik ben van plan een scooter aan te schaffen voor naar mijn werk te rijden (Tilburg > Eindhoven 40 km) vaak file, en meest over snelweg.

Er zijn nu 3 modellen die mij wat lijken:
Kymco Downtown 300
X-MAX 250
SYM GTS250/300
+ Alles boven de 350

Mijn vraag aan jullie forumleden, wat is jullie ervaring met deze scooters en zijn er die toch niet zo geschikt/fijn zijn voor snelweg? Zelf heb ik twijfels of 250cc wel mee kunnen komen (als er eens geen file staat). Verder hoor ik weleens dat sommige scooters slechte wegligging hebben, wat is jullie ervaring?
Verder denk ik dat een goede actieradius ook wel handig zal zijn.
Het gaat waarschijnlijk een 2e hands worden van ca 3-8 jaar oud.


Heb voorheen kawa ER-5(25kw) en daarna GSXR 600 gereden, aan PK's toen geen tekort. En dat rijd toch heel anders dan een scooter lijk mij.
 
Laatst bewerkt:
met de 250cc houd het bij 130 km op de teller meest wel op.
de wegligging lijkt mij bij een klein achterwiel wat minder.
ouder model x-max loopt dacht ik wat harder dan de nieuwe.
maar de x-max lijkt me toch wel geschikt voor jou doel.
sym weet ik niet.
kymco heeft dacht ik genoeg power.
 
Is een beverly 350 niks voor je?
Hebben 33 pk en prima geschikt voor de snelweg.

SH300i ook heel geschikt,of de nieuwe forza 300.
 
Ik heb proefgereden met kymco 300 en had een zweverig gevoel bij 130km/h.heb toen de kymco500 gekocht en die had dit niet voelde veel baanvaster aan boven 120.Heeft misschien met het gewicht te maken.Als ik een vrachtwagen inhaalde bij winderig weer kreeg ik gewoon schrik. Mijn dochter heeft nu een Beverly 350 en die rijd dan wel perfect bij 130. Ligt het aan de grotere wielen ?Nu heb ik een Honda Integra en die voelt zeer baanvast aan. Proefrijden is de enige manier om het te weten te komen.
 
Datzelfde dilemma had ik 2,5 jaar geleden. Ik heb toen rondgevraagd bij diverse motorzaken en het advies was unaniem: neem geen 250 als je regelmatig de snelweg gebruikt. Inmiddels mogen we op vele trajecten 130, dus dat argument is nog sterker geworden.
:Y

Ik weet dus niet hoe een 300 rijdt, maar ik vind mijn Silverwing 400 net voldoende. En dat terwijl zijn pluspunt t.o.v. de concurrenten alleen op de snelweg merkbaar zijn. Ik ga ervan uit dat een Beverly 350 vrijwel hetzelfde presteert, maar die is toch minder gebouwd voor de langere afstanden. Een betaalbaarder alternatief is de fraaie Kymco Exciting R 500 of een gebruikte Aprilia Atlantic 400.
;)

Verder heb ik enkele persoonlijke motieven: Een kleiner, minder toerachtig model wordt (door sommige aso's) op de weg niet altijd getolereerd. Daarnaast houd ik niet van het idee van een heel motorblok op de swingarm (teveel onafgeveerd gewicht). Daarom wil ik een in het frame gemonteerde 2-pitter. En om het af te maken, het natte scheten geluid van een eenpitter vind ik niet lekker.
:$

Maar ook een 400 went snel. De volgende keer ga ik daarom shoppen voor een BMW C 600 sport, Integra of T-max. Maar die liefde is voorlopig platonisch.
:X

In ieder geval succes en veel plezier met je keuze. :W
 
Is een beverly 350 niks voor je?
Hebben 33 pk en prima geschikt voor de snelweg.

SH300i ook heel geschikt,of de nieuwe forza 300.


de SH300i was mij ook al opgevallen alleen lijkt deze wel minder comfortabel (alsof die meer voor in de stad is) correct me if i'm wrong.
En betreft de forza 300, mooi ding, alleen nog te nieuw om binnen het budget te komen dat ik wil besteden.
Beverly 350 had ik nog niet te koop gezien, 2de hands. Maar zal zeker kans maken.
 
Integra, en dan de automaat versie, dat zou zeker mijn wens zijn.
Maar er zijn nog meer wensen te vervullen komend jaar... dus geen integra in 2013.

Het is voor mij overgens nieuw om met regelmaat met de 2wieller naar werk te gaan. Nog even aftasten hoe dat bevalt, vandaar dat ik met klein budget wil starten.
 
Als X-Max rijder zou ik de scooter kunnen aanbevelen voor het doel. Wegligging is prima, actieradius ong. 250-300 km, topsnelheid 120 echte km's (wind mee wil de 130 wel gehaald worden) en tussen de files door gaat prima :)

Probeer het eens!

Martijn
 
Als X-Max rijder zou ik de scooter kunnen aanbevelen voor het doel. Wegligging is prima, actieradius ong. 250-300 km, topsnelheid 120 echte km's (wind mee wil de 130 wel gehaald worden) en tussen de files door gaat prima :)

Probeer het eens!

Martijn

Als motorrijder moet de knop behoorlijk om als je er in moet berusten dan de top lager ligt dan de maximum snelheid.
 
Ik rij altijd 100, hoef je alleen af en toe een vrachtauto in te halen. Dat jakkeren is niks voor mij.

Met 40km enkele reis is een elektrische motor (scooter) misschien een optie. Maak eens een proefrit met een Brammo, Zero of Vectrix. Dat rijdt veel lekkerder dan die dino branders.
 
de SH300i was mij ook al opgevallen alleen lijkt deze wel minder comfortabel (alsof die meer voor in de stad is) correct me if i'm wrong.
En betreft de forza 300, mooi ding, alleen nog te nieuw om binnen het budget te komen dat ik wil besteden.
Beverly 350 had ik nog niet te koop gezien, 2de hands. Maar zal zeker kans maken.

Maak eens een proefrit op de SH300i,door de grote 16 inch wielen zal hij nog verrassend stabiel aanvoelen,proefrijden dus ;)
 
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de tweewieler ervaring van Bolzo. En als je het hebt over de modellen, bedoel je dn dat de nieuwprijs je budget is of ............ ?

Zelf heb ik ooit een soortgelijke keuze gemaakt en de uitkomst :)
Ik wilde naast het voorafgestelde doel ook andere mogelijkheden hebben en dat heeft goed uitgepakt. Eenmaal scooterrijdend ben ik meer gaan rijden dan vooraf ingeschat en dat kan allemaal zonder dat er een snelle inruil nodig is geweest.

Belangrijk bij snelweg en w-w is bescherming (hoog scherm en kuip) en bagageruimte. Dan kom je al snel uit bij de 400cc modellen. Verder zou ik altijd kiezen voor ABS bij dagelijks gebruik onder alle weersomstandigheden.

Succes
 
Wat ik een voordeel vind van de Xmax, is de hoeveelheid ruimte onder je zadel.
De wegligging is goed, en zoals gezegd houd het bij 120 km p/u op.
Ik heb er anderhalf jaar met plezier op gereden maar had wel last van de wind op me borst ( vooral snelweg) en dat is erg vermoeiend rijden.
Nu ik een 400 CC heb merk je toch wel echt verschil

Succes met je keuze! :]
 
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de tweewieler ervaring van Bolzo. En als je het hebt over de modellen, bedoel je dn dat de nieuwprijs je budget is of ............ ?

Succes

Zat zelf te denken om ca 2000~3000 euro uit te geven.

over mijn tweewieler ervaring: heb al een jaar of 4 geen motor meer, daarvoor eerst 2 jaar er-5 gereden (25kw) en daarna 5 jaar soes GSXR.
Verder huur ik op vakantie weleens een lichte motorscooter, die gaan meestal niet harder dan 90, maar is OK voor vakantie.

En tijdje geleden op een MP3 gereden, beviel eigenlijk bijzonder goed. Vandaar dat ik een motorscooter overweeg ipv motorfiets. Ook vanwege de goede bescherming tegen de elementen.
 
Laatst bewerkt:
Mja een MP3 goed voor 120 + op de snelweg zit je al snel aan de 400 cc versie en die ga je niet vinden voor 2 a 3000 euro ;)

vermoed ik
 
Ik rijd elke dag ruim 40 km op de snelweg(ring Rotterdam) met 150cc, gaat prima.

Zet de knop om, topsnelheid is niet zo belangrijk en maak een proefrit dan weet je wat.
 
Heb een Yamaha X-City 250 gehad, zelfde blok als de X-Max, maar deze rijd max 143km/u op de teller (een ruime 130km/u op GPS). Maar constant 140km/u rijden schiet natuurlijk niet op.
Toch is 250cc voldoende voor snelwegritten.
 
In vijf maanden 17.000 km gereden met een Majesty 250.
Werd er op een gegeven moment wel gillend gek van.
Toen jaren geen motorscooter.
Daarna een Derbi GP-1 250 gereden.
Was de snelweg al vlot zat.

Voor mij niet minder dan 400 cc. ;)
 
Met 400cc heb je in elk geval wel even wat over om lekker in te halen. 250cc gaat prima, maar je bent niet de snelste inderdaad. En Nederland is al zo'n enorm gehaast land (jammer genoeg), wat BertV zegt; echt de knop omzetten dat je niet een heel snel voertuig hebt (bij motorscooters met kleine cilinderinhoud).
 
Ik zeg burgman 400 :P (en vooral om dat ik die rij O-) ).
Genoeg vermogen(en snelheid over) om veilig bij 120+ in te halen en (niet geheel onbelangrijk) ook een fijn koppel,trekt goed door van ,pak hem beet,110 naar 130 km/uur.
Bergruimte is ook enorm :Y ,wegligging prima(ook bij hogere snelheden)
En een mooie te krijgen met jou budget :)

Keuzes,keuzes... :]
 
Roke heeft een groene mp3 400 RL (motor-uitvoering) staan met 65.000km voor rond de 3

ik rij zelf een Fuoco en ben er nog eentje aan het opbouwen
 
Zat zelf te denken om ca 2000~3000 euro uit te geven.

over mijn tweewieler ervaring: heb al een jaar of 4 geen motor meer, daarvoor eerst 2 jaar er-5 gereden (25kw) en daarna 5 jaar soes GSXR.
Verder huur ik op vakantie weleens een lichte motorscooter, die gaan meestal niet harder dan 90, maar is OK voor vakantie.

En tijdje geleden op een MP3 gereden, beviel eigenlijk bijzonder goed. Vandaar dat ik een motorscooter overweeg ipv motorfiets. Ook vanwege de goede bescherming tegen de elementen.

Ik heb er even over gedacht en al met al stel ik een Aprilia Atlantic 400cc (zuinig en snel genoeg) of 500cc (sneller) voor.
 
Ik rij altijd 100, hoef je alleen af en toe een vrachtauto in te halen. Dat jakkeren is niks voor mij.

Met 40km enkele reis is een elektrische motor (scooter) misschien een optie. Maak eens een proefrit met een Brammo, Zero of Vectrix. Dat rijdt veel lekkerder dan die dino branders.

Ik ben vandaag vanuit Antwerpen naar Heerenveen gereden met het koekblik...

Zeker op de 130 km/u stukken zou IK niet als een rijdend obstakel op twee wielen aan 100 km/u willen tuffen, hoor...

Één suffende koekblikker is genoeg om je aan gort te rijden met die 30 km/u verschil in snelheid....
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Aprilia Atlantic 400cc (zuinig en snel genoeg) of 500cc (sneller ivm 4 pk extra) voor. Ik heb zelf een 400 snel en zeer ondergewaardeerd top ding. Heeft een betere wegligging als een Burgman 400 en veel goedkoper.
 
Ik heb weleens auto's met caravan Duitsland in zien rijden. Dat die mensen het snelheidsverschil toch iedere keer overleven he.

Die 130 is de MAXIMALE snelheid die gereden mag worden. Het is misschien :Y leuk om af en toe te doen, noodzakelijk is het zeker niet.

De eerder genoemde Aprilia of een Burgman/Majesty zijn te vinden met niet teveel kilometers binnen budget. Vergeet niet om de onderhoudskosten en verbruik mee te nemen in je afweging, 400km per week tikt aardig aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan