HBM Low noise werkplaats compressors, ervaringen?

Harold999

MF'er
23 okt 2010
124
0
Op zoek naar een betaalbare stille compressor die veel lucht levert kwam ik de Low Noise lijn
van HBM tegen. De specs klinken echter te goed om waar te zijn dus ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat is te goed om waar te zijn? Nou, bijv. een compressor die volgens de specs slechts 53-60db produceert bij een netto luchtopbrengst van 330L/m met een 2x750watt 4 cilindermotor, voor 449,- euro.

Een 4 cilinder, wist niet dat ze bestonden. De luchtopbrengst is ook bijzonder hoog voor het wattage. En een modelletje duurder heeft zelfs 6 cilinders.

Kennen jullie deze bijzondere reeks?

Zie onderaan de pagina: HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines
 
ik heb de 6 cilinder.
die heeft een luchtopbrengst van ongv 250 ltr/min.
waar mee geadverteerd word is de luchtopbrengst, maar dat is dus de aangezogen hoeveelheid lucht.
wat in de advertentie staat klopt niet helemaal.
dus die 330 moet ongv door 2 voor de luchtopbrengst.
en de compressor was idd erg stil, maar na wat straalwerk ( wat de compressor helaas niet kan bijhouden) is de machine wel wat luidruchtiger geworden.
gebruik binnenshuis is wat overdreven.
verder doet hij het wel goed gelukkig.
 
luchtopbrengst blijkt dus luchtgebruik te zijn.
IS stiekem toch bruto, en niet datgene wat je netto aan het einde van je luchtslang hebt.... :X

Jammer, maar ene leuk concept :Y

Op de pagina die er na komt, staan ook leuke machines :Y 65 dB en 66 dB. Wel even diep in de beurs grabbelen :)
 
De luchtopbrengst is normaliter de term voor de netto hoeveelheid lucht die er uiteindelijk uitkomt. Wat ze dus doen is de boel flessen door de (bruto) aanzuigcapaciteit als luchtopbrengst te vermelden. Kwalijke zaak!
Het was dus inderdaad te mooi om waar te zijn (ach ja, we kennen allemaal het gezegde wel).
 
Laatst bewerkt:
Een compressor kun je heel goed zelf dempen hoor, wordt wat lastiger als je hem mobiel wilt houden, maar je kunt hem heel goed in een kast bouwen met glas/steenwol demping, alleen zorgen dat er voldoende (koel)lucht bij kan komen...
Of zoals ik de compressor in de schuur, en een leiding naar de werkplaats onder de grond...
Ik hoor hem nooit :)
 
Ik hoor hem nooit :)

Nee maar de - eventuele - buren wel. :)

Ik gebruik ook steenwol in een houten bekisting en is inderdaad een waanzinnig goede demper (véél beter dan de vaak aanbevolen schuimnoppen matjes), maar een compressor die nóg stiller is is natuurlijk altijd welkom.

De snaaraangedreven modellen die rond de 75db produceren in plaats van de 90db van de direct aangedreven modellen lijken dus de beste aankoop wat betreft geluid.
 
Laatst bewerkt:
Nee maar de - eventuele - buren wel. :)

Ik gebruik ook steenwol in een houten bekisting en is inderdaad een waanzinnig goede demper (véél beter dan de vaak aanbevolen schuimnoppen matjes), maar een compressor die nóg stiller is is natuurlijk altijd welkom.

De snaaraangedreven modellen die rond de 75db produceren in plaats van de 90db van de direct aangedreven modellen lijken dus de beste aankoop wat betreft geluid.

De twee van mij staan in een hokje, met een simpele deur, merendeel van enkelglas.
Ik hoor ze in de verte. Zijn twee snaar aangedreven stevige dingen; tegelijkertijd aanslaan = stop door.

Ik heb ook nog een bromtor staan, van de gamma. Hang een slang met bandenvulding aan, die ik aan de voorgevel (buiten) heb hangen, voor langsrijdende klanten.

Dat is me toch een partij herrie als die aan slaat :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een compressor kun je heel goed zelf dempen hoor, wordt wat lastiger als je hem mobiel wilt houden, maar je kunt hem heel goed in een kast bouwen met glas/steenwol demping, alleen zorgen dat er voldoende (koel)lucht bij kan komen...
Of zoals ik de compressor in de schuur, en een leiding naar de werkplaats onder de grond...
Ik hoor hem nooit :)

Ik heb in 2012 precies 8 compressoren terug gehaald die aan gort waren gelopen door oververhitting.

Nee hoor, we gebruiken hem bijna nooit en hij ging opeens stuk. Nee hij staat gewoon in de hal hier, dus probeer maar niet onder de garantie uit te komen go#^*(@.

Waarom hangt er dan een pluk Rockwool aan een van de wielen? B|

Ben bijna gestopt met compressoren vanwege al het gezeik met klanten die een betaalbaar hobby-ding kopen en er dan vanuit gaan dat je 4 uur continu kan gaan staan schuren.

Vervolgens eindeloos van de toren blazen als het ding stuk loopt. Zelfs dreigementen heb ik ervan gekregen, omdat ik weigerde de 3e machine gratis uit te leveren aan een stel "Arie de beukers".

- Goedkoop en continu gebruik kan niet.
- Goedkoop, stil en continu gebruik kan al helemaal niet
- Duur en in een afgesloten kist, of met 1 lullig kiertje kan ook niet

Als je betaalbaar klaar wil zijn en geen last wil hebben van herrie, dan koop je een betaalbare snaar-aangedreven 2-pitter en zet je hem in een aparte ruimte / apart vertrek. Lekker klussen en dat ding iedere 20 min. de kans geven om ff goed af te koelen, dan gaan zelfs de goedkoopste exemplaren jaren mee.
 
De pest met snaaraangedreven modellen is dat ik alleen modellen tegenkom met een 100 liter tank (onpraktisch formaat voor mij).
Een grote tank is helemaal geen must, netto luchtopbrengst is wat telt. Met een kleinere tank hoeft de motor vaak ook minder lang te draaien.
 
Ik heb in 2012 precies 8 compressoren terug gehaald die aan gort waren gelopen door oververhitting.

Is dit niet een kwestie van een ondeugdelijk uitgevoerde thermische beveiliging? Een compressor, ook een goedkope, zou zelf aan moeten geven dat ie het te benauwd heeft. ;)
De airpress die ik gebruik kapt er in ieder geval mee als ie het - qua temperatuur - welletjes vindt.
 
Laatst bewerkt:
Is dit niet een kwestie van een ondeugdelijk uitgevoerde thermische beveiliging? Een compressor, ook een goedkope, zou zelf aan moeten geven dat ie het te benauwd heeft. ;)
De airpress die ik gebruik kapt er in ieder geval mee als ie het - qua temperatuur - welletjes vindt.
Dat is als de motor te warm word.
Als de cilinders te heet worden gaat hij gewoon door.
 
Cilinders vloeien warmte af naar de motor en tank (met elkaar verbonden metaal). Een thermische sensor aan de motor zou een te hete cilinder moeten registreren.

Ik heb in ieder geval geen enkel probleem met een airpress compressor die al een paar jaar in een geluidsgeïsoleerde kist staat. Als ik het te gek maak (langdurig zandstralen op een warme zomerdag) dan schiet de thermische beveiliging er gewoon op.
 
Laatst bewerkt:
Harold, ik denk dat het misverstand hier is dat een gemiddelde snaar-aangedreven compressor maar 1 verbinding tussen motor en cilinderblok heeft: De V-snaar. Wat v.d.v zegt is van toepassing in dit geval, dus de motor is thermisch beveiligd en de cilinder niet.

Er zit wel een beveiliging op het cilinderblok en dat is dat de V-snaar poelie doorslipt bij een beginnende vastloper. Een echte beunhaas draait de poeliebout vervolgens strakker dan de bedoeling is waardoor de boel aan puin loopt. Dat kan ik echter niet bewijzen (ondanks de beschadigde inbus kop op de bout).

En houdt er rekening mee dat er natuurlijk veel meer dan 8 compressoren per jaar verkocht worden, het is een relatief verhaal.

Ik denk op basis van je beschrijving dat je een LM serie compressor hebt. Deze zijn best goed van kwaliteit, maar ook op die compressor is de thermische beveiliging een laatste redmiddel. De beveiliging (het woord zegt het al) is geen indicator dat je even pauze moet houden, zie het als een oliedruklampje op je motor. De kist zou ik (op zijn minst) in de zomer niet gebruiken, dat hij het nu prima doet zegt niet veel over de impact op de totale levensduur van de machine.
 
Laatst bewerkt:
De pest met snaaraangedreven modellen is dat ik alleen modellen tegenkom met een 100 liter tank (onpraktisch formaat voor mij).
Een grote tank is helemaal geen must, netto luchtopbrengst is wat telt. Met een kleinere tank hoeft de motor vaak ook minder lang te draaien.

Het hangt volledig van je luchtgebruik af. Auto spuiten met een 25 liter compressor betekent dat hij 1 dag mee gaat omdat hij continu staat te gillen. Een 100 liter versie heeft een inherent hogere opbrengst per minuut bij een lager toerental, waardoor je een grote buffer hebt voordat hij aan slaat. Als de afmeting een beperking is, is dat wel een lastige.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het hangt volledig van je luchtgebruik af. Auto spuiten met een 25 liter compressor betekent dat hij 1 dag mee gaat omdat hij continu staat te gillen. Een 100 liter versie heeft een inherent hogere opbrengst per minuut bij een lager toerental, waardoor je een grote buffer hebt voordat hij aan slaat. Als de afmeting een beperking is, is dat wel een lastige.. ;)

een grotere tank zorgt ook voor minder schommelingen in je druk, spuit een stuk lekkerder.

Ik heb op zolder een Whispair staan dubbele kop, 50 liter tank en die mag 15 minuten draaien, dan 15 minuten rust. Doe je dat niet , dan verbranden de kleppen.

Met je motor ga je ook niet van Arnhem naar Munchen volgas rijden ... maar dat is voor velen natuurlijk heel anders :(
 
Ik heb inmiddels al meer dan 10 jaar een creemers 10 liter compressor en die heeft meer draaiuren dan de gemiddelde motorfiets op mf, toch blijft hij doorgaan. Er zit wel degelijk verschil in merken. Soms staat het ding 4 uur per dag te draaien. Vanwege de draagbaarheid is een grotere geen optie.
 
ik heb de 6 cilinder.
die heeft een luchtopbrengst van ongv 250 ltr/min.
waar mee geadverteerd word is de luchtopbrengst, maar dat is dus de aangezogen hoeveelheid lucht.
wat in de advertentie staat klopt niet helemaal.
dus die 330 moet ongv door 2 voor de luchtopbrengst.
en de compressor was idd erg stil, maar na wat straalwerk ( wat de compressor helaas niet kan bijhouden) is de machine wel wat luidruchtiger geworden.
gebruik binnenshuis is wat overdreven.
verder doet hij het wel goed gelukkig.

Wat moet ik me voorstellen bij "wat straalwerk"? Formaat auto plaatwerk of heeft
de compressor al problemen als je zeg een motorfiets benzinetank wilt stralen?
250L/m netto is op zich niet verkeerd voor het kleinere motorfiets straalwerk.
 
Laatst bewerkt:
ik heb er een achtervork mee gedaan.
maar mijn straalkast en daarmee de doorlaat (denk ik) van het straalpistool, is wat aan de grote kant.
het gaat wel, maar je moet geduld hebben.
zal er wat voorzichtiger mee omgaan en geen grote dingen mee stralen.
heb nu een 9,6kw dieselcompressor gekocht.
weet zeker dat die genoeg lucht geeft. :+
moet alleen een fatsoenlijke kist omheen.
 
Harold, ik denk dat het misverstand hier is dat een gemiddelde snaar-aangedreven compressor maar 1 verbinding tussen motor en cilinderblok heeft: De V-snaar. Wat v.d.v zegt is van toepassing in dit geval, dus de motor is thermisch beveiligd en de cilinder niet.

Maar.., :)

de cilinders zijn verbonden via de carter met de tank (of een metalen base plaat die op de tank zit) waar op zijn beurt de motor ook op zit. Er is dus thermisch contact.
Als je een compressor dusdanig opstookt dat de cilinders in gevaar komen dan is de warmte al lang en breed richting de base plaat c.q. de tank afgevoerd richting de motor. Het ding is in zijn geheel heet geworden.
Een goed afgestelde thermische sensor zou dat op moeten pikken en ingrijpen.

Zo niet dan vind ik het een constructiefout van de fabrikant. Cruciale delen die vatbaar zijn voor oververhitting zouden gesensored moeten zijn. (Bij een auto/motor zetten ze ook niet alleen een sensor op de aanwezige electromotors ;) )
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan de warmte uit het cilinderblok tijdig bij de sensor in de elektromotor aankomen via 4 aluminium pootjes en een plaatje 3mm staal?
full20290503.jpg


Die plaat is nooit als heatsink bedoeld, sterker nog, het is zo inefficiënt dat men het cilinderblok boven de plaat monteert zodat er wat lucht onderdoor komt.
Cruciale delen die vatbaar zijn voor oververhitting zouden gesensored moeten zijn. (Bij een auto/motor zetten ze ook niet alleen een sensor op de aanwezige electromotors ;) )

Daar ben ik het helemaal mee eens :Y Als niet iedereen zo nodig voor €400,- (nieuw) minstens een 100 Liter ketel met minstens 325 Liter per minuut zou willen, dan was dat ook zo.

Ik bedoel te zeggen dat er genoeg compressoren zijn die je 24 uur per dag kan laten draaien zonder enig probleem, alleen betaalt men de bodemprijs, en wordt er het zelfde verwacht als voor de hoofdprijs, en dat is wel echt Nederlands.

Als je dan kijkt hoeveel signalen er genegeerd moeten worden om het zo ver te laten komen dat het ding echt vast slaat, dan zou ik niet met droge ogen terug naar de leverancier durven met een "we doen er bijna nooit wat mee, en opeens kwam de drijfstang er uit ;( " verhaal.
 
Hoe kan de warmte uit het cilinderblok tijdig bij de sensor in de elektromotor aankomen via 4 aluminium pootjes en een plaatje 3mm staal?
[afbeelding]

Die plaat is nooit als heatsink bedoeld, sterker nog, het is zo inefficiënt dat men het cilinderblok boven de plaat monteert zodat er wat lucht onderdoor komt.Daar ben ik het helemaal mee eens :Y Als niet iedereen zo nodig voor €400,- (nieuw) minstens een 100 Liter ketel met minstens 325 Liter per minuut zou willen, dan was dat ook zo.

Ik bedoel te zeggen dat er genoeg compressoren zijn die je 24 uur per dag kan laten draaien zonder enig probleem, alleen betaalt men de bodemprijs, en wordt er het zelfde verwacht als voor de hoofdprijs, en dat is wel echt Nederlands.

Als je dan kijkt hoeveel signalen er genegeerd moeten worden om het zo ver te laten komen dat het ding echt vast slaat, dan zou ik niet met droge ogen terug naar de leverancier durven met een "we doen er bijna nooit wat mee, en opeens kwam de drijfstang er uit ;( " verhaal.


Mee eens :Y Heb een hobby-compressortje om de motorbrug mee te liften/op te pompen , de banden op te pompen, om iets mee schoon te blazen of een luchtsleutel ff te laten ratelen als iets echt vast zit. Gewoon handig dus.................en dan gaat ' ie nooit stuk en gaat het een eeuw mee :+

Ik weet zeker als ik m'n compressortje ga gebruiken om te spuiten of om te stralen dat 'ie binnen een paar uur stuk is -O- Helaas.............hij maakt kabaal, dat is maar een paar minuten als je hem gebruikt waarvoor hij is gemaakt ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook vaak het omgekeerde meegemaakt. Een 220 volt hydrovane die aangeschaft werd maar nooit goed warm word omdat ie te weinig draait en een vastloper krijgt.
Leuk spul hoor dat HBM maar alleen voor de hobby.
 
Leuk zo'n compressor topic, vandaag toevallig mijn dari comressortje naar de klote gedraaid. Er ontsnapte lucht langs het schroefdraad waar een vochtfiltertje zat.
Dacht hem wat aan te draaien, draaide gelijk mijn schroefdraad in stukken(volgens mij gietijzer oid)
Onbekend merk maar draaide altijd probleemloos.
Enige aanmerking is dat zo'n 25 liter keteltje vrij snel leeg gaat waardoor je druk verliest tijdens het klussen.

Nu dus zoeken naar een leuk 2e handsje.
 
De pest met snaaraangedreven modellen is dat ik alleen modellen tegenkom met een 100 liter tank (onpraktisch formaat voor mij).
Een grote tank is helemaal geen must, netto luchtopbrengst is wat telt. Met een kleinere tank hoeft de motor vaak ook minder lang te draaien.

De motor zal veel meer aan en afslaan. Het is maar waar je hem voor nodig hebt.
Om je banden op druk te brengen of even iets te blazen is een klein model met kleine tank voldoende.
Wil je stralen dan heb je bijna altijd lucht tekort , een grotere tank kan dan soelaas bieden. In de momenten dat je niet straalt brengt die de tanks op lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan