HBM Low noise werkplaats compressors, ervaringen?

Harold999

MF'er
23 okt 2010
124
0
Op zoek naar een betaalbare stille compressor die veel lucht levert kwam ik de Low Noise lijn
van HBM tegen. De specs klinken echter te goed om waar te zijn dus ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat is te goed om waar te zijn? Nou, bijv. een compressor die volgens de specs slechts 53-60db produceert bij een netto luchtopbrengst van 330L/m met een 2x750watt 4 cilindermotor, voor 449,- euro.

Een 4 cilinder, wist niet dat ze bestonden. De luchtopbrengst is ook bijzonder hoog voor het wattage. En een modelletje duurder heeft zelfs 6 cilinders.

Kennen jullie deze bijzondere reeks?

Zie onderaan de pagina: HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines
 
Karweien die langer duren (stralen, lakspuiten) en veel lucht vragen dan zit je 90% van de tijd alsnog met veel herrie, dus je setup zet in ieder geval voor mij geen zoden aan de dijk.

Ik las onlangs ergens dat iemand een geluidsdichte kist had gemaakt waarvan het deksel automatisch openging (dus koeling) zodra de motor stopt. Als de motor weer gaat draaien sluit het deksel.
Tijdens het draaien zorgt de compressor zelf voor koele luchtaanvoer, vanwege de aanzuigende werking van buitenaf middels een klein gaatje (lucht in kist wordt continue ververst).

niet iedereen heeft een compressor om te spuiten gelukkig.
en zelfs in jouw geval is het eerste moment en de laatste pufjes druk zullen stiller gebeuren.

en die kist, hoe word die gekoeld dan? op het moment dat die dicht is bedoel ik.
spuiten, zoals jij doet, doe je niet voor 10 seconden en dan weer een tijdje niet lijkt me. ijdens het spuiten zal de temp dan nog redelijk oplopen ofnie?
 
Een beetje compressor zuigt ongeveer 400 liter verse lucht per minuut de kist in. Als
de kist zeg 100 liter inhoudt heeft wordt dus iedere 15 seconde de luchtinhoud ververst.
Dit zou voldoende kunnen zijn om de boel niet te overhitten.

Een andere optie is om bijv. een afzuigmotortje (uit een afzuigkap oid) op de kist te monteren die continue verse lucht de kist in pompt. De geluidsisolerende werking gaat zo wel achteruit maar altijd nog beter dan geen kist.
 
Laatst bewerkt:
Die wordt gekoeld door de lucht die continue aangezogen en ververst wordt in de kist. De fan pompt die lucht rond en wordt tegelijkertijd afgezogen door de compressor zelf de cilinders in.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 20 jaar geleden een gebruikte Huvema twee cilinder met een 85 liter tank gekocht
Made in Taiwan
Draait al die tijd al probleem loos , waarschijnlijk heb ik geluk gehad , zit ook nog steeds de zelfde olie in bedenk ik me nu
 
Die wordt gekoeld door de lucht die continue aangezogen en ververst wordt in de kist. De fan pompt die lucht rond en wordt tegelijkertijd afgezogen door de compressor zelf de cilinders in.

in die 15 seconden zal de lucht opwarmen in de kist. deze iets warmere lucht word aangezogen waardoor de compressor niet kan koelen binnen in.
de compressor word warmer en warmt de lucht nog meer op... enz

gaat dit op lange stukken op?
 
Een paar pagina's terug vermeld ik nog hoeveel verrot gedraaide compressoren ik terug zie door oververhitting in een kist, en nu is er alweer een die het wiel opnieuw denkt uit te vinden..
 
Die 15 seconden is onzin, want dat werkt alleen op 0 bar. Van 6 naar 8 bar draait zo'n machine zeker een minuut. Afzuigkap op de kist maakt nog meer herrie dan een redelijke 2 cilinder compressor zonder kist.
 
zo stil is de mijne niet, ook niet toen die nieuw was.

Moet jij niet gewoon terug naar de winkel met dat apparaat? Het kan toch niet zo zijn
dat zo'n ding na een paar keer gebruik behoorlijk meer geluid gaat maken? Dat klinkt als een defect.

Volgens de specs zou hij onder de 60db moeten blijven, dat is stiller dan een wasmachine.
 
Die 15 seconden is onzin, want dat werkt alleen op 0 bar. Van 6 naar 8 bar draait zo'n machine zeker een minuut. Afzuigkap op de kist maakt nog meer herrie dan een redelijke 2 cilinder compressor zonder kist.

De inhoud van een kist dan praat je over ongecomprimeerde lucht. In die minuut dat je van 6 > 8 bar pompt gaat wel degelijk een paar keer de inhoud van de kist naar binnen.

Een afzuigmotor maakt inderdaad ook behoorlijk wat geluid, maar dit is hoogfrequenter en gaat niet zo makkelijk door de muur naar je buren dan het diepe gebrom van een compressor.
 
De inhoud van een kist dan praat je over ongecomprimeerde lucht. In die minuut dat je van 6 > 8 bar pompt gaat wel degelijk een paar keer de inhoud van de kist naar binnen.

Een afzuigmotor maakt inderdaad ook behoorlijk wat geluid, maar dit is hoogfrequenter en gaat niet zo makkelijk door de muur naar je buren dan het diepe gebrom van een compressor.

Ik zou alle adviezen in de wind slaan en je compressor in een kist zetten . . .
 
Het is dus niet zo dat de door de compressor zelf aangezogen lucht voldoende is om de compressor te koelen. Dat het in jouw geval al 'jaren' goed gaat wil niet zeggen dat jouw oplossing voor andere mensen geschikt is.

Overigens is het best mogelijk om een kist te bouwen waarbij het kanaal waar de koellucht door naar binnen en naar buiten gaat via een met schuim bekleed schot afgeschermd wordt van de compressor zelf. Zo heb je voldoende koeling én goede geluidsdemping.

een dichte kist waar alleen het beetje lucht naar binnen kan wat de compressor zelf kan opzuigen, is uiteindelijk niet geschikt om de compressor langdurig te kunnen gebruiken.
 
Maatje van me heeft vandaag de 25L low-noise van HBM ontvangen.

De claim van 53-60db is volstrekt belachelijk. Ik meet 73db en als je de compressor in een afgesloten kelderbox hebt staan hoor je 'm 3 verdiepingen hoger nog.
Ding gaat dus retour.
 
Nou, ik heb op basis van de verhalen vandaag iets extra gedaan. Ik moest toch naar een importeur van compressoren en heb ze daar specifiek gevraagd naar olievrije low-noise compressoren. Er kwam direct een demo te voorschijn, EXACT het zelfde model als de HBM 6-cilinder.

Stil zijn ze zeker, ik heb 59 dBa gemeten (in een ongunstige betonnen ruimte). Dat is met een Amprobe decibel meter, geen smartphone.

Welk merk was dit? Geen HBM lijkt me gezien ik 73db meet.
 
Contiweld. Leverbaar via bijvoorbeeld Stalcon lastechniek. Ik was zelf niet van plan mijn vingers te branden aan deze low noise, no maintenance, no oil compressoren, dus helaas ga ik ze (voorlopig) niet verkopen.

Het merk is echt top hoor, maar ik sta gewoon niet achter dit model compressor i.c.m de prijs.. (3 motoren en 6 cilinders zijn in mijn ogen 2 motoren en 4 cilinders te veel die stuk kunnen, zeker als het zo weinig kost).

Wellicht zit ik er naast, werkt het als een speer :? Liever dan dat ik zoals al die andere leveranciers als een kip zonder kop achter de hype aan hol en daarna wellicht met de gebakken peren blijf zitten ;) .
 
tja, meerdere motoren op 1 compressor heeft wel het voordeel dat je door kunt werken als er een motor mee kapt.

voor de fabriek is het modulaire aspect vooral handig om verschillende capaciteiten te kunnen aanbieden.

EDIT:
Feit blijft wel dat de compressors zonder pistonpen (dus met een wobbelende zuiger) gewoon een veel lagere levensduur hebben dan een degelijke oilless compressor met een fatsoenlijke wanddikte cilinder en een gecoate zuiger
 
Laatst bewerkt:
Lekker scherp, dus hij weet nog niet wat hij zelf kan leveren.. ghah :Z

Ik post binnenkort wel ff wat info. Mijn meting was met een Amprobe SM-10 decibel meter, op stand A = Meetbereik 30 tot 130dB.

Belangrijke details:
Ruimte was 100% dood: Vloerbedekking en systeemplafond, veel dozen in de omgeving, dus goed dempend en geen enkele galm (de meting zal in een lege garagebox heel anders uit vallen natuurlijk).

Heb hem maar even laten draaien van 0 tot 3 bar ofzo (had wel meer te doen natuurlijk). Sommige compressoren worden lawaaiiger naarmate er meer druk in de ketel zit.

Maar, waar meet jij mee dan? Want een smartphone app met een decibelmeter vergelijken is niet super nauwkeurig natuurlijk.
 
Ik meet met een iPhone. Airpress geeft 90db aan voor mijn compressor en dat meet de iPhone ook exact, dus er ver naast zit ie zeker niet.

Voor de rest lijkt de 25L HBM overigens wel een zeer prettige compressor. De luchtopbrengst is goed voor een 2pk motor (ik schat 200L/M NETTO) en vanwege de kleine 25L tank is deze in no-time gevuld. Duurt een minuutje of zo. Dat werkt erg prettig.

Als er geen significant stillere compressoren zijn voor hetzelfde geld dan zou het toch een blijvertje kunnen zijn.
 
Ik heb net iemand gesproken die zowel in het bezit is van een conventionele rustig lopende 2-cilinder v-snaar alswel een HBM low noise.
De HBM is volgens hem toch wel duidelijk stiller.
 
Wat maakt het vele geluid? Het aanzuigen, het comprimeren of een combinatie van beide.
Ik denk dat ik met mijn 25 ltr ga experimenteren aanzuigdemping en een water mantel om de cilinder/kop maken (alsof ik niet genoeg te doen heb).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan