versnellingsbak fireblade sc33 '96

hamul

MF'er
5 jul 2002
239
0
in de buurt van zwolle
ik kwam gisteren tot de conclusie dat mijn versnellingsbak aan het overlijden is.
2de versnelling schiet eruit. Het bekende fireblade kwaaltje.

het gaat om een sc33 uit 96 die ik een jaar of 6 geleden met ca 30 dkm gekocht heb en ik zit nu op 84 dkm.
3 vragen:

1 Wat kost revisie in uren en materiaal?
2 Kan ik nog door blijven rijden met de fiets of help ik em verder in de vernieling?
3 Of is het slimmer om compleet van blok te wisselen?
 
Dat probleem heb ik ook, ik had er alleen last van als ik 'm helemaal open trok. Bij normaal rijden bleef ie gewoon in z'n versnelling.
Ik ben 'm op het moment aan het verbouwen. Als ie klaar is om naar de coater/spuiter te gaan, gaat het blok er toch onder vandaan en neem ik de bak ook onder handen.
Kan een tandwiel zijn waar een tandje vanaf gebroken is of een kromme schakelvork (of beide oid).

Heb een blok voor 50,- gefixt waar de bak nog goed van zou zijn, die ga ik overzetten. Blijkt die toch niet helemaal jofel te zijn, fix ik alleen de onderdelen die vervangen moeten worden (schakelvorken en waarschijnlijk 2 tandwielen). Ik ga het zelf doen met technische ondersteuning van een motorgoeroe.
Qua materiaalkosten kan je hier en indicatie opdoen, zijn wel USA-prijzen en ex arbeid...

Honda 1996 Motorcycle OEM Parts, MRCycles

Honda 1996 Motorcycle OEM Parts, MRCycles

En dan nog wat pakkingen...

Denk dat het laten doen wel in de knaken kan lopen, je weet wel dat het dan weer goed is. Met een ander blok moet je dat maar afvragen en anders afvragen hoe lang het zal gaan duren voordat dat euvel op komt spelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het na 35.000km ofzo. :/

Revisie kostte me zo'n 1000 euro. Daarmee was de bak dan wel volledig gereviseerd. Er bleken meer tandwielen niet zo best te zijn. Hij sloeg uit de 2, maar ook nog wel eens uit de 3 en de 5.

Je kan er mee door rijden. Maar je tandwielen hebben een gehard laagje. En als je daar eenmaal doorheen bent, dan worden je tandwielen heel snel slechter.

Je krijgt wat metaaldeeltjes in je olie, en dat is niet zo goed voor je oliepomp.
 
Het goedkoopste is om alleen de 2e versnelling en de schakelvork te vervangen. Maar het blok is toch open. Laat dan gelijk alle toleranties nameten en kijk wat er nog meer vervangen kan worden.
 
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik exact hetzelfde idee heb, Oerblade.

Ik heb zelf een SC33, en die schakelt als een tractor. Maar ik heb op de SC28 van een vriend gereden en was verbaasd over hoe makkelijk die schakelde. Ik verdenk wel degelijk de koppeling. De SC33 heeft 10 platen, volgens mij heeft de SC28 er 8.

Ik denk dat de koppelingsplaten van een SC28 wat verder uit elkaar komen als je de koppeling inknijpt.

Edit:

Ik heb zelfs 2 SC33's en ze schakelen beide als een tractor. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens van iemand ontmoet die een SC28 versnellingsbak in zijn SC33 had gebouwd. Inclusief de schakelwals en de koppeling.

Met de schakelwals van een SC28 gaat de SC33 andersom schakelen. Maar op het circuit is dat soms wel gewenst.

En als je dat niet wil, schijnt het schakelpedaaltje van een RSV Mille te passen. Dan heb je geen linksysteem meer (geen schakelstang), maar zit het schakelpedaal rechtstreeks op de as.
 
Ik heb overigens dus geld in mijn motor gestopt. Ondanks dat er best een risico aan vast zat omdat de bak al na 35.000km niet goed meer was. Er moet flink mee geragd zijn geweest, en wat zou er allemaal niet nog meer kapot kunnen zijn?

Maar ik vond de motor lekker rijden, en zonder al die electronica kan er gewoon verder weinig aan kapot. Het is gewoon een ontzettend lekkere motor om te rijden, op de weg of op het circuit.

Inmiddels heeft mijn blok er 72.000km op zitten and counting. Doet het nog als een speer. Compressie is prima, had ik nog wel even laten meten voordat ik hem liet repareren.

Nog wel op mijn bek gegaan vorig jaar. :/ Nieuwe (2ehandse) kuip erop gezet.

Kortom, ik vond het de reparatiekosten waard, en ik heb geen moment spijt van de reparatie gehad. Zelfs niet toen ik het bedrag aftikte.
 
Ik heb eens van iemand ontmoet die een SC28 versnellingsbak in zijn SC33 had gebouwd. Inclusief de schakelwals en de koppeling.

Met de schakelwals van een SC28 gaat de SC33 andersom schakelen. Maar op het circuit is dat soms wel gewenst.

En als je dat niet wil, schijnt het schakelpedaaltje van een RSV Mille te passen. Dan heb je geen linksysteem meer (geen schakelstang), maar zit het schakelpedaal rechtstreeks op de as.
Dat heeft de mijne sowieso.
Enigste wat ik een enkele keer heb gehad is dat ik wil schakelen naar z'n 2 maar dan niet ver genoeg ga en dan nog in z'n vrij zit :X . Dit had ik overigens alleen met van die dunne sport schoenen.
 
Ik heb overigens dus geld in mijn motor gestopt. Ondanks dat er best een risico aan vast zat omdat de bak al na 35.000km niet goed meer was. Er moet flink mee geragd zijn geweest, en wat zou er allemaal niet nog meer kapot kunnen zijn?

maar ik zit nu dus al op 84.000. lastige keuze hoor. waarschijnlijk brengt die als die in goede staat zou zijn 1500 euro op. Maar ja met een defecte tweede versnelling gaat dat naar "wat de gek ervoor geeft" waarde.
 
Versnellingsbak repareren is nogal veel werk en dus veel geld voor arbeidsloon

Ik denk dat het niet echt verstandig is om in een blok dat 80.000 heeft gelopen 1000-1500 euro te stoppen
Ik zou dan gaan voor een blackbird motor want die schijnen ook goed te passen in een fireblade frame en die kan je voor een stuk minder dan 1000 vast wel vinden
 
Versnellingsbak repareren is nogal veel werk en dus veel geld voor arbeidsloon

Ik denk dat het niet echt verstandig is om in een blok dat 80.000 heeft gelopen 1000-1500 euro te stoppen
Ik zou dan gaan voor een blackbird motor want die schijnen ook goed te passen in een fireblade frame en die kan je voor een stuk minder dan 1000 vast wel vinden


Past volgens mij voor geen meter.
 
Past volgens mij voor geen meter.

Het oude type (type met carburateurs, tot en met '98) schijnt prima te passen. Alleen moet je de airbox enzo veranderen omdat de 1100XX airbox niet onder de tank past. En de voorste motorsteunen moet je iets op bedenken.

NR750...lr? - Sporthoj.com

Check ook dit topic: 1100 motor into a 97 CBR900RR?? - Page 2 - Honda Motorcycles - FireBlades.org

Filmpje: 1100 motor into a 97 CBR900RR?? - Page 11 - Honda Motorcycles - FireBlades.org

In ieder geval is het niet een direkte swap.

Ook wordt je motor 20 kilo zwaarder, blijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Het oude type (type met carburateurs, tot en met '98) schijnt prima te passen. Alleen moet je de airbox enzo veranderen omdat de 1100XX airbox niet onder de tank past. En de voorste motorsteunen moet je iets op bedenken.

NR750...lr? - Sporthoj.com

Check ook dit topic: 1100 motor into a 97 CBR900RR?? - Page 2 - Honda Motorcycles - FireBlades.org

Filmpje: 1100 motor into a 97 CBR900RR?? - Page 11 - Honda Motorcycles - FireBlades.org

In ieder geval is het niet een direkte swap.

Ook wordt je motor 20 kilo zwaarder, blijkbaar.
bild

bild
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan