Nieuwe accu, nu al kapot?

MarkBathmen

MF'er
24 mei 2012
94
0
Bathmen
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(
 
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(


lijkt er wel op zo te zien,



je accu kan geen spanning meer vasthouden en het voltage duikt veel te snel in, en dan bedoel ik zonder belasting.


met belasting vind ik de spanning ook veel te snel induiken, normaal hoort een accu na net uitzetten van de motor zo'n 13,5 /13,7 volt te zijn.

dit zakt na een paar minuten in na zo'n 12,7 volt, en blijft daar stabiel hangen.

zodra je gaat starten zakt idd het voltage van je accu, maar dit moet ie gelijk weer bijtrekken. > normaal gesproken.



en dat gezegd; ik ben helemaal geen fan van externe [druppel] laders ;)
 
Laatst bewerkt:
en dat gezegd; ik ben helemaal geen fan van externe [druppel] laders ;)


Hier nog een...
De harley zonder druppellader, een paar keer gebruikt deze winter, geen probleem.
De honda, vorig seizoen amper gebruikt, de hele winter onder een zeil in de achtertuin gestaan, vandaag gestart......alsof hij gisteren nog gelopen heeft.


Die druppelladers slopen de boel alleen maar.
 
Verbind de 2 dikke aansluitingen op je startrelais eens met elkaar door er een dikke schroevendraaier tegen te houden.
De startmotor moet dan gaan draaien.
Misschien is je startrelais kapot.
 
Hier nog een...
De harley zonder druppellader, een paar keer gebruikt deze winter, geen probleem.
De honda, vorig seizoen amper gebruikt, de hele winter onder een zeil in de achtertuin gestaan, vandaag gestart......alsof hij gisteren nog gelopen heeft.


Die druppelladers slopen de boel alleen maar.



dat idee krijg ik ook steeds meer, ik verwaarloos mijn accu's in de winter altijd goed. :+
en haast nooit problemen, de gemiddelde leeftijd van mijn accu's is 6/7 jaar.

bijna 10 jaar van de ene motor, [hoe dat uithoudt weet ik ook niet, vanaf aanschaf]
en inmiddels weer 3 van de ander. ik moet wel zeggen dat ik het gedesemd water altijd goed en snel bijvul, bijna elke week kijk ik naar het vloeistofpeil, als ik de motor vaak gebruik dan that is.

gewone 14Ah Yuasa accu's niets bijzonders :] ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(


toevallig heb ik hier een accu laden, [niet van m'n motor :+ maar een startaccu voor eventuele extra startpower :+


ff na eraf komen van de lader gaf de accu 13,7 volt aan,
nu bijna een halfuur later zonder belasting, 13,37 volt


;)
 
druppellader is helemaal niet schadelijk voor een accu.
heb nu zelf 9 motoren en die gaan allemaal op een druppellader.
en heb geen echte problemen met starten.
wat ik wel vaak merk (op het werk) is dat de huidige onderhoudsvrije accu hier veel gevoeliger voor is dan de ouderwetse natte accu die je zelf moet bijvullen.
mijn eigen fietsen hebben allemaal de oudewetse accu.

maar volgens mij is het hier niet de accu die niet goed is, 12,2 volt moet de motor op starten.
ik denk eerder dat het startrelais of de startmotor zelf niet goed meer zijn.
of de zit ergens een overgangsweerstand.
 
Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om een Yuasa onderhoudsvrije accu.
Dus de motor zou moeten starten wanneer de accu nog 12,3V geeft?

Dus kijken naar het startrelais en / of de startmotor? En hoe kan ik dit onderzoeken?
 
sluit eerst het startrelais eens kort.
startmotor moet dan draaien.
zoniet is de accu te zwak of de startmotor stuk.

of zet er eens een andere accu bij met startkabels.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om een Yuasa onderhoudsvrije accu.
Dus de motor zou moeten starten wanneer de accu nog 12,3V geeft?

Dus kijken naar het startrelais en / of de startmotor? En hoe kan ik dit onderzoeken?

als ik het zo lees in je OP dan is je laadsysteem en je accu in orde, daarom denk ik dat je het in de aansluitingen vanaf je accu [ de plus en de massa] of zoals al gezegd in het startrelais moet zoeken.

een accu in goede conditie zakt na het laden terug naar zo'n 12,8 volt en verliest per maand
[ongebruikt] 0,1 volt, dit is normaal.
theoretisch heb je dus geen druppellader nodig om die paar wintermaanden te overbruggen.
de richtlijn voor een accu is: 12,3 volt = leeg , 12,5 volt = halfvol , 12,8 volt = vol
dit heb ik van een watersportforum.
mijn motorfiets start [en slaat aan] bij 12,45 volt, daaronder weet ik niet,nog nooit gehad.
 
Eén ding begrijp ik niet. Wat kan er kapot zijn aan het startrelais en de startmotor? Als ik de accu heb opgeladen start de motor gewoon. Dan is het relais en de startmotor toch goed?

Ik vind het vreemd dat mijn volle accu in twee startpogingen van 12.97 V daalt naar 12.3 V.

Maargoed, ik zal morgen dat startrelais eens opzoeken (geen idee waar dat ding zit maar dat vind ik wel) en hem dan kort sluiten. Dus als de startmotor dan draait is de boel in orde??
 
ter info, ik heb geen inteligente druppellader maar als mijn accuspanning gedaalt is naar zo'n 12,4 volt sluit ik de druppellader weer aan voor een dag of 2-3 .
na loskoppelen is het voltage rond de 13,nog wat volt en de volgende dag [tot rust gekomen]rond de 12,7 wat ie weer een tijdje vasthoud.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem niet onder de 12 V zien komen.
Tot rust laten komen?? Ik moet een motor met een volle accu toch gewoon een paar keer aan en uit kunnen zetten zonder dat ik hem tot rust moet laten komen haha. Ik durf nu niet eens te tanken omdat ik bang ben dat ik hem dan niet meer aan praat krijg. Laatst liet ik hem afslaan, ik had geluk dat ik bij een viaduct was. Moest hem naar boven drukken en vervolgens kon ik hem al steppend van de bult af weer aanlopen :P

Ik heb weinig verstand van elektrotechnische zaken, maar mijn boerenverstand zegt mij dat als een startrelais kapot is, ik de motor niet kan starten, ook niet met volle accu. Of snap ik er nou echt helemaal niks van :(
 
ter info, ik heb geen inteligente druppellader maar als mijn accuspanning gedaalt is naar zo'n 12,4 volt sluit ik de druppellader weer aan voor een dag of 2-3 .
na loskoppelen is het voltage rond de 13,nog wat volt en de volgende dag [tot rust gekomen]rond de 12,7 wat ie weer een tijdje vasthoud.
Jouw acculader blijft een paar ampere in die accu laden, ook als hij al vol is. Daar kan bij 2 dagewn laden geen enkele accu tegen.

Zo'n lader moet er een paar uur op en dan er weer af.
 
Ik heb hem niet onder de 12 V zien komen.
Tot rust laten komen?? Ik moet een motor met een volle accu toch gewoon een paar keer aan en uit kunnen zetten zonder dat ik hem tot rust moet laten komen haha. Ik durf nu niet eens te tanken omdat ik bang ben dat ik hem dan niet meer aan praat krijg. Laatst liet ik hem afslaan, ik had geluk dat ik bij een viaduct was. Moest hem naar boven drukken en vervolgens kon ik hem al steppend van de bult af weer aanlopen :P

Ik heb weinig verstand van elektrotechnische zaken, maar mijn boerenverstand zegt mij dat als een startrelais kapot is, ik de motor niet kan starten, ook niet met volle accu. Of snap ik er nou echt helemaal niks van :(

je boerenverstand kan best wel eens gelijk hebben hoor , dat relais was ook al eens gemeld als boosdoener. je kan lachen wat betreft "tot rust komen" maar een maratonloper gaat de volgende dag ook niet meteen een nieuwe maraton lopen, snap je wat ik bedoel?

wat ik al zei, het lijkt erop dat de laadsysteem en accu goed zijn. de tips die je krijgt zijn gratis en makkelijk te controleren .
 
Als je startrelais stuk is , dan gebeurd er niks als je op je knopje drukt ,
ook niet bij volle accu.
Dus als hij eerst wel rond gaat en er dan kreunend mee stopt is je startrelais niet stuk.
Kijk ook eens naar oxide tussen aansluitingen, accu en bevestigings stripjes van bedrading.
Als daar aanslag tussen zit, zal die bij hoge spanning[starten] de stroomkring bijna blokkeren.
Ook de aansluiting op startmotor en massakabel op motorblok checken op oxide
Scheelt vaak een hoop
 
Als je startrelais stuk is , dan gebeurd er niks als je op je knopje drukt ,
ook niet bij volle accu.
Dus als hij eerst wel rond gaat en er dan kreunend mee stopt is je startrelais niet stuk.
Kijk ook eens naar oxide tussen aansluitingen, accu en bevestigings stripjes van bedrading.
Als daar aanslag tussen zit, zal die bij hoge spanning[starten] de stroomkring bijna blokkeren.
Ook de aansluiting op startmotor en massakabel op motorblok checken op oxide
Scheelt vaak een hoop

En er kan zich geen vuil opbouwen in een relais waardoor er een almaar hoger voltage nodig is om hem te doen schakelen? Niet dat ik denk dat het in dit geval zo is, maar relais kunnen op veel meer manieren kapot dan "hij doet niks", en dat is een feit.

Wat betreft alle negativiteit over druppelladers: De meesten die er klachten over hebben zijn in de regel geen CTEK of optimate gebruikers. En toch in dat andere topic roepen dat het voor €12,- ook kan... allemaal uit dezelfde fabriek! Typisch..
 
Terug
Bovenaan Onderaan