Motor tijdens rit uitgevallen.

KuikenXXL

Die hard MF'er
15 aug 2008
687
0
Alphen aan den Rijn
Goedenavond,

Tijdens een rit terug naar huis, is de motor bij terug schakelen, uitgevallen.
de symptomen die ook voorkomen zijn:
knipperlichten werken niet meer.
Starten, met de startknop werkt niet (hoor een licht en snel getik, maar de motor slaat niet aan)
De motor kon ik aanlopen, maar blijft enkel met toeren aan, zodra onder de 3000 toeren valt alles weer uit.

Afgelopen zaterdag, heb ik de accu vervangen, want de oude meette 11,5 volt.
Gisteren en vanochtend werkte alles prima..

Wie o wie heeft tips..?

alvast bedankt.

grt,
Rien
 
Zou kunnen, vaag is wel dat de verlichting nog gewoon werkt. (op de knipperlichten na)
ik kan natuurlijk de jumpstarter erop zetten en dan zie ik het snel genoeg.
Ook de spannig van de accu zal ik van het weekend checken. Als dat minder is dan 12 volt, klopt het ook niet.
Thanks in ieder geval..
 
Optie 1: Accu stuk en als gevold daarvan storingen

Optie 2: De accu wordt niet bijgeladen -met als gevold diverse storingen

Optie 3: Probleem met bedrading, zekeringen of schakelaars (ook het contactslot is een schakelaar!)

Meten is weten!

Succes!
 
Je hebt gelijk...de multimeter zal wederom van pas gaan komen..wellicht heb ik de accu onterecht vervangen. Accu leeg, dan gaat het stationair fout..misschien had de motor met de nieuwe accu nog genoeg volt, voor 4 ritjes van 17KM en toen was het klaar..
 
Ik moet het nog verder onderzoeken, maar de accu meet nu in ruststand 11,97Volt.
De spanningsregelaar moet ik nog doormeten. Alle accuvloeistof zat er gelukkig nog in.
Ik heb na de vervanging van de oude accu vorige keer, niet de accu opgeladen, maar heb gestart en ben gaan rijden...was dat fout? (heb nl geen oplader)
 
Klassiek verhaal:

spanningsregelaar of dynamo stuk...

Accu opladen en dan laadstroom meten over de polen.
Als die niet om en nabij de 14,3 Volt ligt, dynamo meten (let op dynamo is AC ...wisselstroom).
Is de spanning over alle 3 de (witte) kabels die van de dynamo afkomen gelijk (+/- 60V bij Yamaha), dan is de SR kapot, anders de dynamo
 
Laatst bewerkt:
Ik moet het nog verder onderzoeken, maar de accu meet nu in ruststand 11,97Volt.
De spanningsregelaar moet ik nog doormeten. Alle accuvloeistof zat er gelukkig nog in.
Ik heb na de vervanging van de oude accu vorige keer, niet de accu opgeladen, maar heb gestart en ben gaan rijden...was dat fout? (heb nl geen oplader)

Dat is op zich goed, mits je maar goed door rijdt. Geen klein stukje.
 
Koolborstels versleten van de dynamo misschien ?

Een dynamo met versleten borstels veroorzaakt een dergelijke uitval tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Mannen, tijd voor een update..heb de handel opengemaakt. De m.meter gaf 11.87 volt aan. Het accuzuur was niet qua volume minder geworden, gelukkig.
Nog even goed gekeken, naar de accupolen, alles vast, toen naar de - kabel en gezocht naar een soort van "aarde punt" maar volgens mij, is dat niet het frame van de motor, voor zover ik kon zien.
Toen, de motor gestart, sloeg ineens aan en de m.meter erop gezet...de accu laadde niet bij..het voltage bleef onder de 12. Toen uit het WPHB erbij gepakt, met het schema, om met de Ohm waardes de SP door te meter.
Vaag, driedubbel gekeken naar het schema, maar de waardes lijken zeer zeker niet te kloppen.
Enfin, ik, lekker eigenwijs, een paar keer de stekker van de SP los en vast gemaakt, want de contacten zagen er niet zo heel fris meer uit, gestart en gelijk lopen. Weer over de accupolen gemeten en toen was het voltage contimu 14,27Volt, dat soms bij meer gas geven iets omhoog ging.
Al met draaien motor, over de connectors van de SP gemeten. Met het witte draad en en om de beurt, 1 van de 3 gele..toen kreeg ik +11,volt +10,5 volt en -9,9 volt gelijk stroom. Over de zwart gele en de 3 gele heb ik volgens mij ook een keer 90volt wisselstroom gemeten..daarna lukt dat niet meer. Ben dus kennelijk geen held met de meter. Over de accupolen bleeft het 14 volt, met draaiende motor.
Ik snap het ff niet meer. Motor was inmiddels zo warm geworden, dat de fan was aangeslagen.
Heb een uur daarna een km of 8 gereden, weer voor de deur gezet en een 1,5 uur later weer over de accupolen gemeten, zonder de motor meer aangehad te hebben. Ik meette toen 12,4 volt.
Het irritante is, het lijkt gefixed, maar liever had ik echt iets gevonden, waarvan ik nu had kunnen zeggen, er is ... kapot, of het is gefixed.
ik ga morgen wel gewoon naar werk en kijk morgenavond wel qua voltage...
 
Ik heb inderdaad de waarden van de Dynamo gemeten, terwijl de SP nog aangesloten zat..die had ik er af moeten halen. Idd, de stekkerverbinding ook maar een s gaan aanpassen. Het viel me op dat de SR warm wordt en er koelribben aan zitten, maar de fabrikant heeft een, foam stuk aan de binnenkant van de zijkap gelijmd, terwijl het nu juist de lucht circulatie ontneemt.
Ik heb precies het stuk foam daar weggehaald. Raar, dat iets dat zo warm wordt, gewoon op foam drukt.
 
Al met draaien motor, over de connectors van de SP gemeten. Met het witte draad en en om de beurt, 1 van de 3 gele..toen kreeg ik +11,volt +10,5 volt en -9,9 volt gelijk stroom. Over de zwart gele en de 3 gele heb ik volgens mij ook een keer 90volt wisselstroom gemeten..daarna lukt dat niet meer. Ben dus kennelijk geen held met de meter. Over de accupolen bleeft het 14 volt, met draaiende motor.

Als je over 2 polen meet met een spanningsmeter, meet je altijd spanning en geen stroom.
Voorts is het zo, dat je met een multimeter niet goed kunt meten voor dit soort metingen.
Een analoge meter is het beste.

Je hebt duidelijk dus een probleem in de stekker verbindingen. Advies: Alle stekkers loshalen en goed reinigen. Bij zware corrosie stekker vernieuwen.
 
Vandaag motor gewoon gebruikt. 2 ritjes naar werk en terug, totaal 35KM. Niet genoeg ik weet het, maar kon even niet anders.
Nu bij thuiskomst meet de accu 12,5 volt, wanneer de motor uit is. Bij draaiende motor, is de waarde 13,8volt..volgens mij had dat eerder 14,3 moeten zijn..
Ik zal binnenkort weer eens alle stekkers loshalen. ik heb ook de Ohm meter stand op de minpool en een kale schroef in het frame gezet en die meetwaarde was 0 (ehh, hoe leg ik dat uit) dus geen OL maar 0,,
 
Vandaag motor gewoon gebruikt. 2 ritjes naar werk en terug, totaal 35KM. Niet genoeg ik weet het, maar kon even niet anders.
Nu bij thuiskomst meet de accu 12,5 volt, wanneer de motor uit is. Bij draaiende motor, is de waarde 13,8volt..volgens mij had dat eerder 14,3 moeten zijn..
Ik zal binnenkort weer eens alle stekkers loshalen. ik heb ook de Ohm meter stand op de minpool en een kale schroef in het frame gezet en die meetwaarde was 0 (ehh, hoe leg ik dat uit) dus geen OL maar 0,,
En bij gasgeven?

En meet je op de sr die los hangt van de accu, of aangesloten?
 
oeps vergeten te vermelden, bij 2000 tot 3000 toeren is het voltage 13,8..hoger in de toeren maakt verder niet meer uit.
Ik had de SR aangesloten gemeten qua wisselspanning en qua oms gewoon afgekoppeld, zoals het WPHB vermeld.
Morgen rij ik weer en meet ik weer bij thuiskomst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan