SV650 klapt volledig uit bij aanraken van startknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thijsie

MF'er
6 okt 2011
105
0
Afgelopen week heb ik mijn accu na een wintertje huiskamer een paar nachten aan de lader gehangen en weer in de motor (suzuki sv650s 2003) geplaatst. Heel netjes een volledige BRAVO-check gedaan en daarna een uurtje gereden.

De dag erna (gisteren) 's morgens lekker naar werk gereden. Niets aan de hand. 's middags naar huis valt de complete motor uit zodra ik de startknop indruk.

Bij het omdraaien van het contact gaat de brandstofpomp goed aan en zet het systeem netjes onder druk (normaal bij lege accu hoor je deze pomp heel zwak). Koplamp brand ook normaal, eigenlijk alles normaal. Tot ik de startknop aanraak! dan klapt alles eruit alsof er geen accu meer in zit. Na een paar minuten wachten springt hij ineens weer aan. Keer op keer...

Alle zekeringen blijven heel, de accu geeft 12,6V aan en lijkt dus vol genoeg omdat de brandstofpomp meteen op druk is, alle stekkertjes lijken onbeschadigt...

Wat nu? Help!?!
 
Kan ik de spanning tijdens starten wel meten? Het hele systeem is bij aanraken van de startknop namelijk meteen dood, in een flits, alsof iets kortsluit.

Ik heb de avond ervoor en diezelfde ochtend ook gewoon gestart en gereden zonder enig probleem. Je zou verwachten dat ik op z'n minst die ochtend al gemerkt had dat ik een zwakke accu had toch?

Of beredeneer ik dit niet goed?
 
Kan ik de spanning tijdens starten wel meten? Het hele systeem is bij aanraken van de startknop namelijk meteen dood, in een flits, alsof iets kortsluit.

Ik heb de avond ervoor en diezelfde ochtend ook gewoon gestart en gereden zonder enig probleem. Je zou verwachten dat ik op z'n minst die ochtend al gemerkt had dat ik een zwakke accu had toch?

Of beredeneer ik dit niet goed?


Groot kans, dat 1 of meer platen van je accu kortsluiting maken, zodra er vermogen van de accu gevraagd wordt. Bereid je geestelijk maar voor op een nieuwe accu.
 
Haha, bedankt voor de tips & tricks.

Geestelijk ben ik me inmiddels voor aan het bereiden op vervangen van startrelais, startmotor, accu, gelijkrichter en/of dynamo. Er staan veel verschillende verhalen op internet, hopelijk is het maar 1 van deze zaken.
 
Haha, bedankt voor de tips & tricks.

Geestelijk ben ik me inmiddels voor aan het bereiden op vervangen van startrelais, startmotor, accu, gelijkrichter en/of dynamo. Er staan veel verschillende verhalen op internet, hopelijk is het maar 1 van deze zaken.
Als je op internet gaat zoeken vind je de meest gekke verhalen, maar meestal (vooral in accu topics zo vlak na de winter) is de simpelste verklaring waar. In dit geval:
1 : Accupool los/slecht contact
2 : Accu dood
Ik hoor graag welke het was :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eerst heftig onderzoek doen natuurlijk.

Het zou me echt verbazen als het de accu is, deze heeft heel de winter volledig opgeladen in de huiskamer gelegen en de laatste dagen voor montage weer aan de lader, maja, je weet nooit blijkbaar.

Zijn er nog tips voor de diagnose?

Ik begrijp dat ik door het kortsluiten van de 2 grote aansluitingen van het relais, kan testen of het relais stuk is. Wel draaiende startmotor bij kortsluiten betekent relais stuk blijkbaar. Niet draaien is accu leeg of startmotor stuk.
 
Ik ga eerst heftig onderzoek doen natuurlijk.

Het zou me echt verbazen als het de accu is, deze heeft heel de winter volledig opgeladen in de huiskamer gelegen en de laatste dagen voor montage weer aan de lader, maja, je weet nooit blijkbaar.

Zijn er nog tips voor de diagnose?

Ik begrijp dat ik door het kortsluiten van de 2 grote aansluitingen van het relais, kan testen of het relais stuk is. Wel draaiende startmotor bij kortsluiten betekent relais stuk blijkbaar. Niet draaien is accu leeg of startmotor stuk.

Eerst die polen vast zetten. Dat heb je 90% zeker niet goed gedaan.
 
Nou, update.

Ik heb de polen en aansluitplaatjes van de kabels met een vijltje opgeschuurt en goed vastgezet. Geen verschil...

Als ik het contact aan zet dan gaat alles nog steeds netjes aan, injectiepomp hoor je netjes en snel op druk komen, lampen gaan goed aan. Tot ik de startknop dus indruk, dan is alles in een tik compleet dood.

Als ik de 2 grote aansluitingen van het startrelais kortsluit dan doet de startmotor ook niets en klapt het zaakje er ook uit. Betekent dit dat mijn startmotor dus het probleem is? Zo ja, kan ik die makkelijk loshalen en openmaken?
 
Nou, update.

Ik heb de polen en aansluitplaatjes van de kabels met een vijltje opgeschuurt en goed vastgezet. Geen verschil...

Als ik het contact aan zet dan gaat alles nog steeds netjes aan, injectiepomp hoor je netjes en snel op druk komen, lampen gaan goed aan. Tot ik de startknop dus indruk, dan is alles in een tik compleet dood.

Als ik de 2 grote aansluitingen van het startrelais kortsluit dan doet de startmotor ook niets en klapt het zaakje er ook uit. Betekent dit dat mijn startmotor dus het probleem is? Zo ja, kan ik die makkelijk loshalen en openmaken?
Lees dit ff door

Motor starten, soms wel, soms niet

Lijkt verdacht veel op de klachten die ik ook heb gehad. (starten en geen display meer hebben) (ondanks dat het een andere motor is)
 
Nou, update.

Ik heb de polen en aansluitplaatjes van de kabels met een vijltje opgeschuurt en goed vastgezet. Geen verschil...

Als ik het contact aan zet dan gaat alles nog steeds netjes aan, injectiepomp hoor je netjes en snel op druk komen, lampen gaan goed aan. Tot ik de startknop dus indruk, dan is alles in een tik compleet dood.

Als ik de 2 grote aansluitingen van het startrelais kortsluit dan doet de startmotor ook niets en klapt het zaakje er ook uit. Betekent dit dat mijn startmotor dus het probleem is? Zo ja, kan ik die makkelijk loshalen en openmaken?

lampje met draadje pakken,

op de min van de accu aansluiten

op het moment dat alles dood is, contact aan laten.

met lampje kijken tot waar je spanning hebt op dat moment.


Het lijkt te erg op een losse accupool, dus ik verdenk accu kabels, en aansluitingen, zowel min als plus.
 
Nou, update.

Ik heb de polen en aansluitplaatjes van de kabels met een vijltje opgeschuurt en goed vastgezet. Geen verschil...

Als ik het contact aan zet dan gaat alles nog steeds netjes aan, injectiepomp hoor je netjes en snel op druk komen, lampen gaan goed aan. Tot ik de startknop dus indruk, dan is alles in een tik compleet dood.

Als ik de 2 grote aansluitingen van het startrelais kortsluit dan doet de startmotor ook niets en klapt het zaakje er ook uit. Betekent dit dat mijn startmotor dus het probleem is? Zo ja, kan ik die makkelijk loshalen en openmaken?
En duurt het dan weer een tijdje voordat de boel weer aanspringt? Zet eens een voltmeter tussen de accuklemmen, ben benieuwd wat de spanning doet (tijdens elk moment van het traject; dus contact aan, momentje wachten, starten, wachten, boel weer aan).
 
@ Sypradyn: Spanningsregelaar bij jou dus begrijp ik? Hoe ben je daar achter gekomen? Toen je hem met draaiende motor door had gemeten gaf hij toch gewoon goede waardes aan? Hoe moet je daar achter komen zonder vervanging?

@zot: ik heb alle kabels heel heel heel goed nagelopen en alles aangeduwt/getrokken en gevoelt. Niets lijkt los of beschadigd. Waar moet ik de andere pool van het lampje houden als een pool op de min zit? alle andere onderdelen (frame e.d.) zijn toch ook min?

@ iceman: Spanning van accu is 12,6V bij uit, bij contact aan gaat hij heel even iets omlaag naar 11V ofzo (door injectiepomp e.d. lijkt me) en daarna weer naar 12,5V, als ik dan start klapt alles ineens eruit (en moet de multimeter weer stabiliseren) en meet ik weer 12,6V terwijl ik dan dus niet meer kan starten en alles gewoon dood blijft voor een onbepaalde tijd (soms 10 tellen, soms paar minuten, volstrekt willekeurig lijkt het).
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook eens gehad. Bleek een van de permanente magneten van de startmotor losgeraakt te zijn. Ik heb de startmotor naar een revisiebedrijf gebracht. Revisie was geen goedkoop grapje, maar goedkoper dan een nieuwe.

Startmotor testen is eenvoudig (als hij er eenvoudig uit kan, bij mijn motor zit het ding aan de buitenkant vrij toegankelijk).
 
@ Sypradyn: Spanningsregelaar bij jou dus begrijp ik? Hoe ben je daar achter gekomen? Toen je hem met draaiende motor door had gemeten gaf hij toch gewoon goede waardes aan? Hoe moet je daar achter komen zonder vervanging?

@zot: ik heb alle kabels heel heel heel goed nagelopen en alles aangeduwt/getrokken en gevoelt. Niets lijkt los of beschadigd. Waar moet ik de andere pool van het lampje houden als een pool op de min zit? alle andere onderdelen (frame e.d.) zijn toch ook min?

@ iceman: Spanning van accu is 12,6V bij uit, bij contact aan gaat hij heel even iets omlaag naar 11V ofzo (door injectiepomp e.d. lijkt me) en daarna weer naar 12,5V, als ik dan start klapt alles ineens eruit (en moet de multimeter weer stabiliseren) en meet ik weer 12,6V terwijl ik dan dus niet meer kan starten en alles gewoon dood blijft voor een onbepaalde tijd (soms 10 tellen, soms paar minuten, volstrekt willekeurig lijkt het).
Omdat ik voor de rest, alle andere problemen had uitgesloten. (lees, startmotor, relais, zekeringen, accu)
Als de accu gewoon 12,4V heeft, zou ie het gewoon moeten doen. (afhankelijk van de leeftijd)
 
@zot: ik heb alle kabels heel heel heel goed nagelopen en alles aangeduwt/getrokken en gevoelt. Niets lijkt los of beschadigd. Waar moet ik de andere pool van het lampje houden als een pool op de min zit? alle andere onderdelen (frame e.d.) zijn toch ook min zouden toch ook min moeten zijn?

kan iemand dit uitleggen? ik heb het druk.
 
Is de startschakelaar niet defect? Heb het eens met de Fazer van mijn vrouw gehad. Ding viel spontaan uit. Na veel gezoek bleek uiteindelijk de schakelaar provisorisch gerepareerd te zijn waardoor er kortsluiting ontstond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan