Raaar probleem. Pleh !

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo menzen.

Ik heb een vreemd probleem. Mijn gsx 1200 inazuma begon ineens onder de 3 a 4000 toeren onregelmatig en op drie cilinders te lopen. Gas open en vanaf 3 a 4000 rpm deed hij vrolijk mee. Rechter cilinder gaat het om. Na een paar dagen deed hij helemaal niet meer mee. Advies gevraagd in het bandit topic, en daar was het advies, zoals ik al dacht, vuil in de carbs.

Carbs gedemonteerd, niet zo leuk met -2 in de tuin, en uit elkaar gehaald. Dit was voor mij de eerste keer maar met de tips en mijn wph redelijk gelukt. Echter was alles brandschoon. Uiteraard alles toch maar even door en schoon geblazen. Gasschuiven ed liepen soepel en allemaal genoeg tegendruk bij het dichtschuiven. Bij de rechtste nog even het membraam cover ( als dat zo heet, lekker belangerijk.. :? ) verwijderd en het membraan was nog heel. Leek echter wel wat "verfrommeld". Hoort dat ? Het leek wel wat uitgelubberd.
Was ook drama om het weer netjes terug te krijgen in het daarvoor bestemde gleufje.

Afijn, carbs weer gemonteerd en starten. Het leek even verbeterd te zijn, maar na een proefrit bleek hij toch nog af en toe "stotterig". Dit keer bij wat hogere toeren. Ook in de lage toeren stationair onrustig lopen en klappen uit de uitlaat. Dat was trouwens voor het schoonmaak verhaal helemaal alsof er oorlog uitbrak daar waar ik reed... Volgende gedachte was carbs synchroom stellen.

Dat kan ik niet dus mijn "mannetje" gebeld. Het apparaatje aangesloten en proberen te stellen. Echter komt er ergens een soort tik vandaan, wat er al is sinds ik de motor heb (3jr) maar meestal verdwijnt als die warm word. Vorig jaar om deze tik de nokkenasketting en spanner vervangen, dus dat was gelukkig ook voor niets, maar dat terzijde.. |(

Als de tik tikte zag je heel duidelijk op het syncroomapparaatje dat de druk veranderde. Het staafje deed een korte beweging omlaag of hoog en daarna bleef die carb ook weer onregelmatig lopen. Dit deed zich afwisselend voor bij cil 2 en 4. De tik is bijna niet traceerbaar wel goed te horen. Als je je hand onder de carb legt voel je ook duidelijk dat daar binnen wat gebeurt. De beste man heeft vervolgens ook nog eens de carbs gedemonteerd maar niets afwijkends kunnen vinden. Hij zit nu ook met zijn handen in het haar. Zijn vermoeden is nu dat er bij de verbranding iets niet goed gaat waardoor de cilinder benzine terug de carb in spuugt of weet ik veel. De complete motor demonteren om te kijken of daar iets niet hoort is wat veel werk. En best veel financieel duur. Ook omdat het een behoorlijk vaag probleem is.

Iemand enig idee of vermoeden waar dit eventueel vandaan kan komen ? Of waar ik nog naar kan kijken.

Mijn dank is alvast weer groot.
 
Klepspeling is bij vervangen nak gebeurt (ca 600Km geleden)en compressietest nog niet. Wat zou dat kunnen opleveren ? Behalve natuurlijk dat je daar ws ook een dip zal zien bij de tik. Hij heeft hem wel een aantal keer gestart en warm laten worden zonder een tik te horen. Af laten koelen, weer starten tik terug.

Hij heeft hem ook twee keer sychroom kunnen stellen zonder tik, maar na twee keer gas geven was de tik weer terug en de carb van slag.
 
Wat moet ik me voorstellen bij een gasklep ? Is dat het "vlinderklepje" in de carb ? En valse lucht bij de carb vandaan lijkt me sterk aangezien de rubbers goed te noemen zijn. Waar zou die dat nog meer kunnen trekken ? en hoe check men dat ? Zeker als het een minimaal lekje is.
 
Wat moet ik me voorstellen bij een gasklep ? Is dat het "vlinderklepje" in de carb ? En valse lucht bij de carb vandaan lijkt me sterk aangezien de rubbers goed te noemen zijn. Waar zou die dat nog meer kunnen trekken ? en hoe check men dat ? Zeker als het een minimaal lekje is.
Toch is dat meestal de reden. Even goed je klemmen aandraaien en de aansluiting checken op de airbox. Vooral dat laatste is critisch. Evt kit ertussen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er eigenlijk 99% zeker van dat dat goed zit. Net zoals de aansluitingen naar de cilinders. Heb ik drie dubbel gesjekt. Assumption is the mother of all fuck ups tenslotte. En de carbs gingen ook met gepast geweld de aansluitingen van de airbox in, dus dat zit bijna zonder klemmen al vast. En dat zou toch ook niet dat getik verklaren ? Wat er trouwens al heul lang inzit en nu pas problemen lijkt te geven.
 
Ik ben er eigenlijk 99% zeker van dat dat goed zit. Net zoals de aansluitingen naar de cilinders. Heb ik drie dubbel gesjekt. Assumption is the mother of all fuck ups tenslotte. En de carbs gingen ook met gepast geweld de aansluitingen van de airbox in, dus dat zit bijna zonder klemmen al vast. En dat zou toch ook niet dat getik verklaren ? Wat er trouwens al heul lang inzit en nu pas problemen lijkt te geven.
Revisiesetje toepassen
 
Hoe doe ik dat ? Ik kan wel een meter regelen.

Ik dacht dat je de motor moest laten lopen met 1 bougie eruit, die meten en zo alle vier langs. En stel er wijkt er 1 af, wat zegt mij dat dan ? En ik heb geen adapter die ik in het bougiegat kan draaien. Is het te doen met zo'n conisch rubberen hulpstuk wat vaak bij die meters zit of is de druk daarvoor te hoog ?
 
gewoon mbv de startmotor de motor rond laten draaien en ja met zo'n conisch rubber ding geval kan het ook gewoon. Wel ff goed erop drukken.
Als er 1 cilinder een stuk lagere druk heeft als de rest dan dicht daar of een klep niet meer helemaal goed vanaf of je zuigerveren zijn versleten.
 
Maar verklaart dat dan ook het getik ? Die mankementen zouden toch continu problemen moeten geven ? Kan het toch niet komen door het uitgelubberde membraam wat ik zag. Heb nog ergens gelezen dat als die niet meer de originele pasvorm hebben dat ze vervangen moeten worden. Maar kan dat ook dergelijk problemen geven ?
 
Maar verklaart dat dan ook het getik ? Die mankementen zouden toch continu problemen moeten geven ? Kan het toch niet komen door het uitgelubberde membraam wat ik zag. Heb nog ergens gelezen dat als die niet meer de originele pasvorm hebben dat ze vervangen moeten worden. Maar kan dat ook dergelijk problemen geven ?

Dat membraan kan ook wel de oorzaak zijn hoor.

Maar ja, je zal ergens moeten gaan beginnen met spullen controleren en nameten.

Nu is het een beetje gissen, en mensen komen met allerhande tips.....

1 zorg er voor dat je weet dat de compressie goed is.
2 zorg er voor dat je weet dat de klepspelinggoed is.
3 zorg er voor dat je weet dat de timing goed is.

dan blijft je carb over :)


even ruw gezegd :)
 
Jup back to the basics en dan alles uitsluiten dan blijft vanzelf de oorzaak over van dit soort vage klachten.
Ook je nokkenas ketting goed controleren of er geen gebroken schalm of losse schalm in zit of een "hard"stuk. Dan maakt hij ook af en toe van die rare tik geluiden. Pas daar wel mee op want dat houden ze meestal niet heel lang vol en als die ketting breekt dan is het een hele dure reparatie.
 
Dat membraan kan ook wel de oorzaak zijn hoor.

Maar ja, je zal ergens moeten gaan beginnen met spullen controleren en nameten.

Nu is het een beetje gissen, en mensen komen met allerhande tips.....

1 zorg er voor dat je weet dat de compressie goed is.
2 zorg er voor dat je weet dat de klepspelinggoed is.
3 zorg er voor dat je weet dat de timing goed is.

dan blijft je carb over :)


even ruw gezegd :)


Bovenstaande is geheel correct, en een nieuwe ketting kan een mankement hebben dus ook checken.
 
staan de synchroonschoeven niet te ver uitgedraaid?
het membraan heeft geen invloed op het stationaire lopen en het vacuum, en kan het tikken en het wisselende vacuum bij stationair niet veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Succes jij hebt geen hulp nodig lees ik wel zo uit je reacties _O- :W 8-)

O jawel hoor. Zie dit topic tenslotte B| Dit heb ik vernomen van een monteur. En alle adviezen zijn welkom en de bruikbare ga ik zeker van harte nemen. Ik gooi gewoon wat in de groep in het kader van discussie en wat wijzer worden weet je wel. En aangezien hier ook nog heel veel mensen zijn en dus ook heel veel adviezen kan ik ze niet allemaal tegelijk op volgen. In het kader van dat ik ook nog andere dingen te doen heb. Maar ook jij bedankt voor je advies.

En het getik was ook al aanwezig voor de nak gemonteerd is dus dat kan het bijna niet zijn hoop ik.

Hoe check ik dat bananeman ? Hij is de afgelopen week wel een aantal keer syncroom gesteld. Althans pogingen daartoe..
 
dat kun je aan de schroeven zien, mits een beetje in het zicht.
of je draait alle schroeven helemaal in en dan een stukje terug, zodat ze allemaal ongv op de helft staan van het werkzame deel van de schroefdraad.
en dan ga je synchroon stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan