Mijn eerste motor kopen, kan wat hulp gebruiken

Wakez

Rookie
17 feb 2013
4
0
Enschede
Hallo MF'ers,

Ik heb afgelopen jaar mijn motor rijbewijs en heb op de motor beurs mijn complete pak gekocht en ben nu opzoek naar een motor.

• mijn voorkeur gaat uit naar een honda cb 600.
• het liefst heb ik hem onder de 3000,-
• omdat ik nog het oude beperkte rijbewijs heb moet ik er een 35 kw setje in bouwen

Ik heb er een paar gezien maar de kilometer standen varieren erg.
Ik heb bij een dealer er 1 zien staan voor 3250 uit 2002 met 18000 km. De dealer wou hem de aflever beurt en het 35 kw setje er wel voor mij in zetten en heeft garantie. omdat ik niks in ruil kwam de prijs op 3250. Dit is toch wel wat meer dan ik uit wou geven.

Op marktplaats zag ik er ook een paar staan die rond de 2399 waren met 58000 km op de teller en uit 2002. deze heeft natuurlijk geen beurt gehad en moet nog een setje in.

Zal hier de investering van ongeveer 800 euro de moeite waard zijn ?
is het erg als dat soort motoren 60000 km hebben gelopen ? revisie, onderhoud ??
word dan goedkoop geen duurkoop ?

p.s.
De motor zie ik op internet met 69 kw, 70 kw, en 71 kw... volgens de nieuwe regels... mag ik maximaal 70 kw. mag ik gewoon aan nemen dat ik hier op mag rijden als ik hem terug voer of doen ze al moeilijk bij 1 kw meer..

alvast bedankt!
 
Kijk even of je CB600 geen oude lesmotor is. let dus op:

-Sporen van valbeugels op de vorkpoten
-sporen van valpartijen op de uitlaat, of tussen uitlaat en achterbrug
-andere bouten bij voetsteunen en voorvork

Voor de rest... De meeste motorfietsen zijn al lang om een boom heengevouwen voordat het blok echt aan revisie toe is.
 
Hallo MF'ers,

Ik heb afgelopen jaar mijn motor rijbewijs en heb op de motor beurs mijn complete pak gekocht en ben nu opzoek naar een motor.

• mijn voorkeur gaat uit naar een honda cb 600.
• het liefst heb ik hem onder de 3000,-
• omdat ik nog het oude beperkte rijbewijs heb moet ik er een 35 kw setje in bouwen

Ik heb er een paar gezien maar de kilometer standen varieren erg.
Ik heb bij een dealer er 1 zien staan voor 3250 uit 2002 met 18000 km. De dealer wou hem de aflever beurt en het 35 kw setje er wel voor mij in zetten en heeft garantie. omdat ik niks in ruil kwam de prijs op 3250. Dit is toch wel wat meer dan ik uit wou geven.

Op marktplaats zag ik er ook een paar staan die rond de 2399 waren met 58000 km op de teller en uit 2002. deze heeft natuurlijk geen beurt gehad en moet nog een setje in.

Zal hier de investering van ongeveer 800 euro de moeite waard zijn ?
is het erg als dat soort motoren 60000 km hebben gelopen ? revisie, onderhoud ??
word dan goedkoop geen duurkoop ?

p.s.
De motor zie ik op internet met 69 kw, 70 kw, en 71 kw... volgens de nieuwe regels... mag ik maximaal 70 kw. mag ik gewoon aan nemen dat ik hier op mag rijden als ik hem terug voer of doen ze al moeilijk bij 1 kw meer..

alvast bedankt!

Zie ik het nou verkeerd of gaat die je op mp 2400+800=3200 euro kosten?
Zo ja,die van 3250 nemen :P
 
Ik moet zeggen dat ik ook pas kort geleden mijn eerste motor gekocht heb, en wat ik van iedereen zo'n beetje begreep is dat je met een Honda blok over het algemeen dezelfde kilometers moet kunnen maken als met een automotor. Ik heb zelf een CBF 600SA uit 2006 met 27K op de teller gekocht voor 3500 euro die er bijna compleet schadevrij uit zag (2 of 3 plekjes steenslag kunnen ontdekken...), maar die had de verkoper naar eigen zeggen goedkoop in kunnen kopen.
 
betreft: honda cb 600 hornet

De motor bij de dealer kost met afl beurt en 35 kw set 3250, misschien kan ik er nog wat afkrijgen maar ga ik nog niet van uit.

op marktplaats had er 1 gezien uit 2000 die heeft 42000 km kost 2290 (zonder garantie en beurt) met garantie en beurt (2590).nog geen 35kw set er op er van uitgaand dat zo iets pak weg 200 euro kost. kom ik uit op 2790.

dus 460 euro verschil voor 2 jaar motor en 24000 km.
Zou dat de moeite waard zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Houd er ook rekening mee dat je dat model met 24000 km over een aantal makkelijker verkoopt dan die met 42000 km... Er van uitgaande dat je er een hoop km's mee zal gaan rijden... Ook daarom zou ik dan toch voor het model met 24000km gaan :)
 
Ik zou de investering van 800,- extra doen.

In dit geval word de motor dan voor je afgevoerd, je krijgt een beurtje en hebt een stukje garantie + veel minder kilometers.

In het 2e geval, 2 jaar jonger en 24000 km minder voor €460,- zou ik alsnog doen. Je hebt dan een stuk frissere motor voor relatief weinig geld.

Deze kan natuurlijk helemaal afgeragd zijn en de 2 jaar oudere motor niet, dat kan ik niet zien. Maar puur op de gegevens die jij geeft zou ik voor de jongere met minder kilometers gaan.
 
Laatst bewerkt:
ja ik neig naar de jongere motor. paar mensen in mijn omgevingen zeggen, ja als je de duurdere neemt en je zou ten val komen zou dat zonder zijn... het is je eerste motor... je kan beter beginnen op een oud barrel..

mijn idee was ook na de 2 jaar beperkt gewoon set eruit halen en dan heb je een goeie 70 kw motor die nog niet aan vervanging (hopelijk) toe is, en dan nog een paar jaar verder mee kan.
kans op vallen is er altijd.. ofcourse bij duurdere wat meer zonde dan bij oudere.
 
Ik moet zeggen dat ik ook pas kort geleden mijn eerste motor gekocht heb, en wat ik van iedereen zo'n beetje begreep is dat je met een Honda blok over het algemeen dezelfde kilometers moet kunnen maken als met een automotor.

Hmm... Nou... Op mijn vorige auto heb ik over de 250.000km gezet. Gewoon benzine en automaat.

Maar als ik 250.000km op mijn Honda Fireblade zet, dan denk ik dat ik een hoop geluk ga hebben.

Het kan wel, je kan heel lang doorrijden. Maar op een gegeven moment wordt je toch wel aansprakelijk gesteld voor al die mensen die achter jou dood zijn gegaan door de oliewalm uit je uitlaat. :)

Een motorfiets motor zal altijd wel wat eerder toe zijn aan revisie dan een automotor. Gewoon omdat alles een stuk lichter uitgevoerd is. Maar die revisie kost dan weer weinig, in vergelijking met een automotor. Met af en toe de cylinders een maatje groter opboren haal je de 250.000km wel met een motorfietsmotor.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het verschil vooral zit in rpm..
Met de auto doe ik vrijwel alles tussen de 1.500 en 4.000 rpm. Op de motorfiets is dat tussen 3.500 en 10.000 rpm. Gemiddeld zullen de zuigerveren van mijn motorfiets dus 3 keer zo vaak langs de cilinderwand glijden dan die van mijn auto bij dezelfde afgelegde afstand. Vandaar dat een revisie wat eerder nodig is bij een motorfiets.

OT: ik zou idd ook voor minder km's gaan, er vanuit gaande dat de staat van onderhoud hetzelfde is. En wat betreft het vallen etc. Houd er rekening mee dat een oudere motor ook eerder total loss wordt verklaard, waardoor het weer een dure grap kan zijn. Je kunt beter met een nieuwe motor onderuit gaan, dan kost het je 250 euro eigen risico en is de rest gedekt (als je goed verzekerd bent natuurlijk).
 
Je kunt er op meerdere manieren naar kijken. Ik vind 500 Euro minder uitgeven omdat je -misschien- een keer schade kunt krijgen niet heel zinvol, om het zachtjes uit te drukken.

Je kunt ook kijken naar de manier waarop je de motor gaat gebruiken. Ga je hem elke dag gebruiken voor woon-werk verkeer of af en toe een ritje? Gebruik je 'm elke dag, neem dan de motor met de minste kilometers, de betrouwbaarste verkoper en de beste onderhoudshistorie, als die bekend is. Overigens: beter een netjes bereden en onderhouden fiets met 40.000 op de klok, dan een afgeragde bak van dezelfde leeftijd met 10.000......
Rijd je af en toe een stukje, dan kun je wat meer gokken qua kilometers of prijs. Als je motor dan een keer niet start of eerst wat onderhoud nodig heeft oid. is het niet zo'n doodwond.
 
Even update..

heb nog niet een geschikte motor gevonden. Motor waar ik in 1e instantie naar keek is verkocht... niks aan te doen.

ik was laatste bij een dealer en die had veel motoren uit italie waar die zelf de geschiedenis niet van wist. motoren zagen er wel goed uit. alleen bij 1 motor zag je bij het blok wel een beetje van de pakking (teken dat er iets gerepareerd is ?).
 
Terug
Bovenaan Onderaan