Ik zoek een cilinder voor mijn motorheftafel

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik zoek dus een cilinder die ik op mijn compressor kan aansluiten.
Lengte van de cilinder moet tussen 40 en 45cm zijn.
De slag minimaal 35 cm.
Weet iemand waar ik dit kan vinden.
Zoek met het lazarus maar weet eigenlijk niet eens waar ik moet zoeken.
 
Je doet het vrees ik verkeerd om: je moet eerst uitrekenen welke diameter cilinder je nodig hebt om het gewicht te kunnen tillen, als de cilinder via een schaar constructie de tafel omhoog brengt zul je de kracht vermindering van de schaar daarin moeten verrekenen.
reken factoren: je gaat uit van 6 bar druk zodat je met een gangbare compressor nog wat ruimte naar boven over hebt, 6 bar= 6 KG/cm2

Vervolgens reken je de slag uit van de cilinder en dan ga je zoeken naar een cilinder die daarbij in de buurt komt.
http://www.robucon.nl/pneumatiek/cilinders-32-tm-100mm hier staan wat gangbare maten vdma cilinders en hier de maten: Maatvoering Rexroth VDMA cilinder | www.robucon.nl.
 
Je doet het vrees ik verkeerd om: je moet eerst uitrekenen welke diameter cilinder je nodig hebt om het gewicht te kunnen tillen, als de cilinder via een schaar constructie de tafel omhoog brengt zul je de kracht vermindering van de schaar daarin moeten verrekenen.
reken factoren: je gaat uit van 6 bar druk zodat je met een gangbare compressor nog wat ruimte naar boven over hebt, 6 bar= 6 KG/cm2

Vervolgens reken je de slag uit van de cilinder en dan ga je zoeken naar een cilinder die daarbij in de buurt komt.
http://www.robucon.nl/pneumatiek/cilinders-32-tm-100mm hier staan wat gangbare maten vdma cilinders en hier de maten: Maatvoering Rexroth VDMA cilinder | www.robucon.nl.
Oké bedankt.
Wist wel dat ik het niet op de juiste manier deed.
Maar zoals eerder gezegd, totaal geen verstand van deze materie.
Ik zou ook echt niet weten hoe ik dit zou moeten uitrekenen om heel eerlijk te zijn.
Dan maar zo dik mogelijk doen lol :$
Ik zal eens kijken op de huidige elektro motor die nu op mijn heftafel zit die niet sterk genoeg is om te zien of er bruikbare informatie op staat.
 
Wat ik nu heb is een lineaire actuator met een vermogen van 340 watt en een max hub van 200mm.
Liefst zou ik deze vervangen voor een exemplaar met een hoger vermogen(hoger vermogen is neem ik aan meer liftvermogen).
En ik wil die verstelmogelijkheid verhogen naar 300mm.
Maar dit zal wel helemaal niet te vinden zijn.
Wie weet reageert er iemand met dit als beroep. O-)
 
ik ga maandag in onze voorraad kijken of er nog een grote Festo cilinder ligt die nergens voor gebruikt wordt:) Zorg wel dat je de luchtafvoer knijpt of regelbaar maakt want anders gaat het echt fout met je volle compressortank...
 
zorg ook voor terugslagkleppen, smoorventielen, vangbeveiliging.....perslucht wordt er maar zelden voor gebruikt, is:
niet stabiel
bij kapotgaan valt het in een keer naar beneden
bij omhoog gaan komt de kracht niet lineair..


zoek een hydraulische unit en pak een hydraulische cilinder...veel veiliger en makkelijker
 
Bruggen met pneumatiek zijn vaak (meestal?) hydropneumatisch. Dwz. dat de lucht de olie verplaatst, en de olie feitelijk de last draagt. Dat werkt een stuk stabieler qua smoring e.d.

Je kunt ook vrij goedkoop hydraulische cilinders met handpomp kopen. Dat zijn eigenlijk een soort potkrikken met een lange slag en aan beide einden een oog t.b.v. bevestiging. Misschien is dat wat, maar dan moet je dus wel met een hendel pompen.
 
Bruggen met pneumatiek zijn vaak (meestal?) hydropneumatisch. Dwz. dat de lucht de olie verplaatst, en de olie feitelijk de last draagt. Dat werkt een stuk stabieler qua smoring e.d.

Je kunt ook vrij goedkoop hydraulische cilinders met handpomp kopen. Dat zijn eigenlijk een soort potkrikken met een lange slag en aan beide einden een oog t.b.v. bevestiging. Misschien is dat wat, maar dan moet je dus wel met een hendel pompen.
Met het handje pompen vind ik ook geen probleem. Waar vind ik deze dan?? :}
 
De lucht neemt de pomp beweging die je normaal met de hand of voet doet over, met de olie zelf heeft die niets te maken.
Bruggen met pneumatiek zijn vaak (meestal?) hydropneumatisch. Dwz. dat de lucht de olie verplaatst, en de olie feitelijk de last draagt. Dat werkt een stuk stabieler qua smoring e.d.

Je kunt ook vrij goedkoop hydraulische cilinders met handpomp kopen. Dat zijn eigenlijk een soort potkrikken met een lange slag en aan beide einden een oog t.b.v. bevestiging. Misschien is dat wat, maar dan moet je dus wel met een hendel pompen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb voor 100 euro uitdeuksets voorbij zien komen, tot 10 ton...daar zitten handpompjes in en 2 of 3 cilinders...
mijne heb ik gemaakt van een laadklep van een sloopvrachtwagen...daar zitten en electo pompen op en cilinders...ga daar even nkijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan