Toeren met BMW R65

JoZe

Rookie
7 jul 2012
14
0
Leiden
LS,
Deze zomer wil ik naar zuid-Europa op mijn R65. Heeft iemand daar ervaring mee? - Is het comfortabel genoeg? - Is het type motorfiets betrouwbaar?
 
Lijkt me prima kunnen. De oude R65 is best betrouwbaar. Goed onderhoud vooraf en rijden maar. enige is natuurlijk wel de snelheid. Hogere kruissnelheden zou ik niet proberen aan te houden. Lekker meepruttelen gaat prima. De meeste onderdelen voor de oude boxers zijn goed te vinden in de omliggende landen. Ik zou wel een lijstje met dealers meenemen, altidj gemakkelijk als er iets nodig is.

Benno
 
LS,
Deze zomer wil ik naar zuid-Europa op mijn R65. Heeft iemand daar ervaring mee? - Is het comfortabel genoeg? - Is het type motorfiets betrouwbaar?
R65 is nagenoeg onverwoestbaar.

Hou er wel rekening mee dat een boxer het niet leuk vind om lang stationair te draaien in warm weer....

Ook stationair laten lopen op de jiffy schijnt niet zo lekker te zijn (volgens verschillende boxerrijders die ik ken...)

Zie ook hier: Warmgelopen motor
 
Laatst bewerkt:
R65 is nagenoeg onverwoestbaar.

Hou er wel rekening mee dat een boxer het niet leuk vind om lang stationair te draaien in warm weer....

Ook stationair laten lopen op de jiffy schijnt niet zo lekker te zijn (volgens verschillende boxerrijders die ik ken...)

Zie ook hier: Warmgelopen motor

Heen op de motor - terug met de trein. Lange etappes en warm weer resulteren regelmatig in verbrande kleppen. Souspappe a merde ....
 
LS,
Deze zomer wil ik naar zuid-Europa op mijn R65. Heeft iemand daar ervaring mee? - Is het comfortabel genoeg? - Is het type motorfiets betrouwbaar?
Ik weet niet uit welk jaar die van jou is. Die van mij is van 1985, dus met de enkelzijdige achterwielophanging.

Betrouwbaar zeer zeker, mits je een paar punten in acht neemt.
- Toerental het liefs beneden de 6000 t/min houden, dit verlengt de levensduur van je kleppen en je rijdt dan toch al gauw 135 - 140 km/h.
- Op tijd olie verversen en de juiste dikte 30W50 halfsyntheet. Ik ververs om de 6000 km en het filter na 12.000 km. Ik rijd per jaar zo'n 12.000 km zomer en winter door.
- Zorgen dat alle spelingen bij lagers en scharnierpunten minimale speling hebben en goed gesmeerd zijn.
- alle elektrische verbindingen nalopen op oxidatie, schoonmaken en licht inspuiten met vaseline, ook alle massapunten. Ook bij alle schakelaars en knoppen.
- alle scharnierpunten (achterrem, versnelling, hendels, etc. in het vet zetten.
- hoofdremcilinder en remklauw reviseren, staal omwikkelde remleiding(en) en nieuwe remvloeistof gebruiken.
- ik heb stofhoezen om de vorkpoten gezet om steenslag en roest te voorkomen.

Ik heb op die van mij in 6 jaar tijd nu 75.000 km gereden zonder problemen en heeft hij (wel met "hangtieten") geen slag verkeerd gegeven.

full


Foto van een jaar geleden voor het artikel "Marathonmotor" in het blad Moto73 met 102.000 km op de teller..

Bij controle was alles eigenlijk alles als nieuw of zoals het hoort te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je tips, Jaap. Die van mij is uit 1983 dus met de dubbele achterschokbrekers. Hij had 4 jaar stilgestaan wat natuurlijk niet bevorderlijk is. Er is inmiddels het een en and aan gerepareerd en afgesteld. Hij rijdt nu weer als een zonnetje. Ik ga de komende maanden veel rijden om zeker te weten dat alles goed blijft en jou tips opvolgen. Met hemelvaart naar Duitsland op en neer moet ook een goede test zijn. En van de zomer dus wat verder van huis.
 
Dank voor je tips, Jaap. Die van mij is uit 1983 dus met de dubbele achterschokbrekers. Hij had 4 jaar stilgestaan wat natuurlijk niet bevorderlijk is. Er is inmiddels het een en and aan gerepareerd en afgesteld. Hij rijdt nu weer als een zonnetje. Ik ga de komende maanden veel rijden om zeker te weten dat alles goed blijft en jou tips opvolgen. Met hemelvaart naar Duitsland op en neer moet ook een goede test zijn. En van de zomer dus wat verder van huis.
Veel succes en weinig pech bij het toeren toegewenst :W
 
Beurtje geven en gaan. Met een tweeklepper, en zeker zo'n moderne kan vrijwel niets mis gaan. Het is niet voor niets dat wereldreizigers kiezen voor een tweeklepper.
Ik heb twee nog oudere tweekleppers, en ik durf zo na een beurtje naar Zuid frankrijk te vertrekken.
 
Beurtje geven en gaan. Met een tweeklepper, en zeker zo'n moderne kan vrijwel niets mis gaan. Het is niet voor niets dat wereldreizigers kiezen voor een tweeklepper.
Ik heb twee nog oudere tweekleppers, en ik durf zo na een beurtje naar Zuid frankrijk te vertrekken.
Ik moet hierbij toch denken aan een langeduurtest van een R80, gemaakt door "Motorrad" ergens in de jaren '80.
De kleppen moesten elke 400 km gesteld worden, kennelijk omdat de kleppen in de zittingen insloegen.
 
Ik moet hierbij toch denken aan een langeduurtest van een R80, gemaakt door "Motorrad" ergens in de jaren '80.
De kleppen moesten elke 400 km gesteld worden, kennelijk omdat de kleppen in de zittingen insloegen.
Ik heb kleppen nog nooit onder de 5000km gesteld, ik sla wel eens over, dan wordt het 10.000. Welke gek gaat na 400km de kleppendeksels er af halen om te controleren?
Ik kan ook niet zo goed rekenen, maar als je elke 400km een tiende moet stellen is je zitting na 4000km een millimeter ingeslagen. Is dat ding dan van peperkoek? Dan is de zitting met 20.000km geheel verdwenen, dat presteren de Chinezen nog niet eens.
 
Ik heb kleppen nog nooit onder de 5000km gesteld, ik sla wel eens over, dan wordt het 10.000. Welke gek gaat na 400km de kleppendeksels er af halen om te controleren?
Ik kan ook niet zo goed rekenen, maar als je elke 400km een tiende moet stellen is je zitting na 4000km een millimeter ingeslagen. Is dat ding dan van peperkoek? Dan is de zitting met 20.000km geheel verdwenen, dat presteren de Chinezen nog niet eens.
In de jaren '80 werd dat blijkbaar geaccepteerd.
Het testverslag heb ik helaas niet meer.
In een ander verslag bleek een Kawasaki 750 na 25.000 km versleten zuigers te hebben.
Dat was toen de stand der techniek.
 
Ben benieuwd naar die test. Ik heb een paar oude BMW handleidingen liggen en daar worden ook gewoon de waarden genoemd die halflive noemt. Bovendien een aantal jaren op zo'n oude boxer (ook een R80) met niet-geharde klepzittingen gereden en die hoefden echt niet om de 400 km gesteld te worden.

Er was wel een verhaal met het gebruik van niet-loodhoudende benzine bij BMWs zonder geharde klepzittingen waardoor de kleppen sneller insloegen, maar dan nog is die 400 km echt absurd weinig volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar die test. Ik heb een paar oude BMW handleidingen liggen en daar worden ook gewoon de waarden genoemd die halflive noemt. Bovendien een aantal jaren op zo'n oude boxer (ook een R80) met niet-geharde klepzittingen gereden en die hoefden echt niet om de 400 km gesteld te worden.

Er was wel een verhaal met het gebruik van niet-loodhoudende benzine bij BMWs zonder geharde klepzittingen waardoor de kleppen sneller insloegen, maar dan nog is die 400 km echt absurd weinig volgens mij.
Dat is ook de reden dat ik het vermeldde.
 
Ik rij al jaren oude boxers. Nooit iets van gemerkt. Elke beurt even controleren en dat is het meestal wel, maar zelden een bijstelling nodig. Ook niet in de warme zomers of koude winters. Nooit echt iets van gemerkt. waar het verhaal vandaan komt (400 km ??) weet ik niet maar dat draaien ze bij mij vaak zat op een dag al weg.

Benno
 
Onze R60 is van '76. De R100 is van '79, ik heb een RS van '76 en een RT van '80 gehad, altijd slordig met kleppenstellen, en nooit onder de 5000 gesteld. Voor mij is 400km een onzinverhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan