Zand verwijderen zonder te krassen?

Tryton

Rookie
23 aug 2012
28
0
Hallo allemaal,

Ik was zojuist van plan om de olie van mijn Kawasaki GPZ te verversen. Daarvoor moet de kap rondom het motorblok eraf. En wat er toen tevoorschijn kwam was wel even schrikken.

Zowel de kap als het motorblok zijn bedekt onder een laag van aangekoekt zand en modder spetters.

Mijn eerste ingeving was om het schoon te maken met een sopje en een schuursponsje. Maar dan heb ik straks een kap die niet glimt maar vooral onder de krassen zit. Ik heb al even gezocht op het forum, maar niets kunnen vinden over het verwijderen van zand.

Iemand tips om deze rommel van het motorblok en de kap te verwijderen?
 
emmer%20water.jpeg
 
Waarom al die lullige reacties? :?

Als je hebt zou ik de hogedrukspuit gebruiken, niet van al te dichtbij want dat kan schade opleveren. Gewoon even naar beste inzicht proberen. Gezond verstand enzo.
Ik vermoed dat je dit er niet zomaar afspuit want meestal is het modder van zand, straatvuil en olie. Ik zou een ontvetter gebruiken. Dasty hoor ik hier veel maar ik gebruik deze.

Wat je ook doet; gebruik veel water want dat voorkomt krassen.
 
Laatst bewerkt:
Nou sorrie hoor, het lijkt zo voor de hand...
Gewoon de tuinslang er flink overheen en een sopje (geen hogedrukspuit).
Als er dan nog gekoekte zooi zit poets ik altijd als de boel weer enigsinds droog is met goedkope kruipolie.
Effe inspuiten, en dan wrijf je het er na even intrekken zo af.
En het voorkomt nog roestvorming ook.
 
Waarom al die lullige reacties? :?

Als je hebt zou ik de hogedrukspuit gebruiken, niet van al te dichtbij want dat kan schade opleveren. Gewoon even naar beste inzicht proberen. Gezond verstand enzo.
Ik vermoed dat je dit er niet zomaar afspuit want meestal is het modder van zand, straatvuil en olie. Ik zou een ontvetter gebruiken. Dasty hoor ik hier veel maar ik gebruik deze.

Wat je ook doet; gebruik veel water want dat voorkomt krassen.
Gezond verstand is: tuinslang erop. Als dat al niet lukt....
En, gezond verstand zou jou hopelijk ook moeten vertellen dat een hogedrukspuit icm zand geen al te snugger idee is.
 
Is gewoon de onderkuip. Oplossing is tuinslang en veel water. Eventueel een sopje eroverheen gooien, in laten weken en weer afspuiten. Net zo lang tot al het zand en gorigheid eraf is.

Zand en andere meuk met de tuinslang er vanaf spoelen is sowieso wel de basis voor elke schoonmaak..

Edit, oh ja. Wat ik ook wel doe bij vastzittend vuil is een beetje helpen met een flinke bokkepoot kwast (tijdens dat je er sop/water op spuit). Uiteraard wel even het uitsteekseltje aan de bovenkant zo maken dat het niet kan krassen. Je hebt ze ook van plastic ipv metaal (die ring rond de kwast), dat is ook prettiger om je dan minder kans op krassen hebt.
l_kwast%20zwart.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan