ZXR400 TIK lijkt bovenuit het blok te komen

keverstijl

Rookie
18 mrt 2013
8
0
eindhoven
Mijn ZXR 400 uit 92 heeft sinds een geruime tijd een tik in het blok. (heb sinds de tik nog redelijk veel km's gereden zonder problemen)
Deze tik lijkt uit de bovenkant van het blok te komen. 2 weken terug de kleppen gestelt waarvan er één een stuk te ruim was, maar de tik nog niet verdwenen.
De tik is niet te horen wanneer die stationair loopt, maar juist bij oplopende toeren koud of warm maakt niet uit. Je hoort het ook wanneer de motor niet in zijn versnelling staat dus niet hoeft te trekken.

Enig idee of suggesties wat het zou kunnen zijn??
 
Ja hij lijkt hetzelfde probleem te hebben, maar wat uiteindelijk de oplossing was staat er niet.
Wat ik snel heb gelezen over nokkenaskettingspanner kan dit het niet zijn, het geluid blijft met trekkende motor tot hoog in de toeren.
 
Nou dan zal deze motorzaak maar even reageren.
Het is een bekend tikje afkomstig van een verleten sleper en nok van de nokkenas.
Juist omdat er 1 klep veel te ruim stond is die waarschijnlijk dan ook de boosdoener.
Vrolijk blijven doorrijden gaat goed, tot dat de sleper breekt en je een klep uit je zuiger kan gaan vissen.
ZXR400 zijn heel gevoelig voor olie, met nadruk de afschuif krachten die de nog op de sleper heeft.
Bij oude of minder goede olie schuift deze zeg maar de oliefilm weg en wordt het ijzer op ijzer.
Oplossing, nieuwe nokkenas en sleper.
 
ik ga mee met kevinblade. de slepertjes zijn een vaker voorkomend probleem.
ze slijten in en krijgen dan een uitholling waar de nok vd nokkenas op slaat in plaats van rustig overheen glijdt
 
Het was bij mijn ZXR400 een versleten distributie ketting.

Als je aan de rechterkant het onstekkingsdeksel verwijderd dan zie je daar, als onderdeel van de nokkenasketting spanner, een stalen punt welke in het spanblad grijpt. Als deze stalen punt tegen de aluminium behuizing zit dan blijft de motor ook tikken met stijgende toeren.

728ab61e-f3b2-4a77-98f7-32cdd6861b33.jpg
 
Grootste kans en bekend probleem is tuimelaars in gesleten.
Hoeft niet persee gelijk nokkenassen te vervangen.
Alleen tuimelaars. Ik heb zelf ook zelfde gehad.
Als je zelf niet motorisch technisch bent niet aan beginnen.
Weet niet welke omgeving je vandaan komt.
Maar ik zelf uit nijmegen. Dus als je vragen hebt laat maar weten via pm
 
Zooo eindelijk de tijd gehad om mijn nokkenas eruit te halen!
En ja hoor een flink ingesleten tuimelaar!
Nu vond ik laatst een site waar serieus elk onderdeeltje te koop was, maar ik heb echt geen idee meer welke? Kan niet zo 1,2,3 iets vinden.

Iemand enig idee waar ik zo'n tuimelaartje kan halen? (uitlaat)
 
motorrijders!

Eindelijk de nieuwe tuimelaar erin gedaan, nokkenas eruit gehad en zoals te verwachten was, was de afstand tussen de klep van de kapotte tuimelaar te strak nu. Toen bleek dat er wat te strakke kleppen extra waren gekomen (raar?) even laten draaien (1,5min) wat het beter maakte en nu zijn er 3 inlaatkleppen nog te strak 0,10 waar ze minimaal 0,12 mogen zijn (1 gaat er zeg maar net strak tussen). Is dit niet raar, omdat hiervoor de kleppen gewoon wel goed waren (voordat de nokkenas eruit is geweest)?

er is wat lastiger bij te komen om de shimmetjes te vervangen dus mijn vraag is? Kan dit problemen opleveren of gewoon draaien en gaan. (vooral omdat de afstand vóór de nieuwe tuimelaar gewoon goed was, kan niet veel veranderd zijn aan de as)

thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan