Bij Enigma in produktie

GAAF, bij stationair lijkt het wel een beetje een oude tractor en iets op toeren een prima geluidje, ik droom soms wel eens van zo iets maar dan met Subaru ipv alfa.
 
Afgelopen weekend ruim 500 km gereden. Naar cafe Calluna in Ommen geweest. Ook nog even bij SMS in IJsselmuiden en bij het Amerikaanse Motor Museum in Raalte geweest. Een beetje een houten reet, want het zitje is nog niet klaar. Maar het sturen gaat perfect, geen last van spoorvorming. Het stuurt alleen vrij zwaar, eens kijken of ik er nog wat minder naloop op kan zetten. LPG installatie werkt ook perfect, ik merk geen verschil tussen gas en benzine.
Komende week het zitje maken en de laatste .. op de i zetten en dan naar Engeland :]
 
Vorig weekend proefgereden naar Calluna. Ging perfect. Naafbesturing 100 punten! De spoorgevoeligheid is nagenoeg weg. Het enige wat overblijft aan spoorgevoeligheid is wat je in een auto ook hebt.
Alleen schoot er een slang van het koelsysteem los toen ik midden in Ommen in de file stond. B| Gelukkig bij een pompstation zodat ik weer nieuwe koelvloeistof kon kopen.....

Zoals ik in een vorig bericht al schreef heb ik de naloop wat minder gezet. En de koelwaterslang beter bevestigd.

full


Afgelopen week besteed aan de laatset dingetjes voor het vakantieklaar maken:

Van de K1 van Frau Enigma o.a. de remmen gecontroleerd. Dan moet er wel eerst een hoop plastic af.....

full


Navigatiesysteem geplaatst, evenals een tweetal extra schakelaars op de linker stuurunit (nog net in beeld) Hier zit een schakelaar in voor alarmlichten en eentje voor een extra lamp op het zijspan. Dit ivm het rijden in Engeland, dan is het zijspan wat beter zichtbaar voor de tegemoetkomers. 8-)

full


full
 
Laatst bewerkt:
Het zijn idd landrover lichtjes. Maar dan wel de LED versie. Gelijk zo'n hele set gekocht van acht lampen, dat was goedkoper dan een paar los. De overige gebruik ik wel weer voor mijn andere zijspanprojecten ;)
Waar heb je die achterlichten gekocht en voor hoeveel ?
Waar heb je die achterlichten gekocht en voor hoeveel ?

Al het spul dat ik voor de landrovers gebruik koop ik hier;
http://www.paddockspares.com/

Prima webshop en erg goedkoop

Zelf heb ik deze;
http://www.paddockspares.com/rtc5012-sidelight-assembly.html

LED hebben ze enkel als set. Ik zou gewoon de goedkope nemen en er chinese led lampjes in doen.
 
Ik heb ze i.d.d. als set via e-bay in Engeland besteld. Ongunstig voor mij als ondernemer omdat ik de btw niet(of moeilijk) kan terug vragen.Maar als set waren ze zo goedkoop dat dit niet veel uitmaakt.
Ze zijn overigens in nederland als led-versie ook per stuk te bestellen. Dan wel (incl. verzendkosten voor ongeveer 30 € p/s)

Overigens de naaf/fusee-besturing uitgebreid kunnen uittesten aan de andere kant van de Noordzee. Perfect!!
 
Weer even een update, uiteraard met wat photeaux.

Voor de vakantie heb ik trouwens nog even de snelheidsmeter/km teller opnieuw afgesteld van de K1 van Frau Enigma. Deze gaf door de kleinere achterband veel te veel aan.

full

Hier het binnenwerk van de tellers.


full

De achterzijde, om het bij te kunnen stellen moet de km teller los van het geheel.


full

Op de snelheids opnemer een adapter gelegd die een 50 Hz brom geeft. De teller geeft dan ongeveer 60 km/u aan.
Na bijregelen wijkt de teller nog maar 1,5% af :)



Na de vakantie ben ik verder gegaan met mijn eigen motor. Er moest nog steeds een andere eindaandrijving in. Daarmee heb ik gelijk mijn zijspanwiel 4 cm meer voorloop gegeven. Oftewel, de achterbrug is 4 cm langer....


full

Achterzijde van de BMW 2V versnellingbak met achteruit en hydraulisch bediende koppeling. Hier heb ik het adapterstuk op de uitgaande as gezet. Nu kan er een cardanas op van een R1100 of K1100


full

Hier het begin van de consstructie van de achterbrug, het afstellen van de hoek van het cardanhuis t.o.v. de brug. Bij een te grote knik loopt de cardanas aan.....


full

Hier passen in de motor.


full

En hier compleet gemonteerd met de vering. De veer is ook op een ander plaats gekomen.


full

Hier de oude restanten. Een enkelzijdige achterbrug met een 11/33 cardan met verloopnaaf voor een Ford wiel. Is te koop voor de handige doe-het-zelver. Past in een BMW 2V frame. De enkelzijdige schommelarmvoorvork is ook te koop. De Ford wielen krijg je er bij
 
Dat van die km teller afstellen vind ik intressant. Zit er gewoon een soort potmeter oid in?
 
ik heb echt drie keer moeten lezen voor ik begreep wat je nu met die 50Hz brom bedoelde....
slim bedacht!
 
Die 50hz snap ik, ik ken de truuk alleen met een soldeerbout. Maar dan moet hij gewoon 61km/h aangeven. Hoe heb je nu afgesteld, gecalibreerd? Heb je op een kladje de afwijking van de omtrek uitgerekend en die op de 61 km/h verrekend?
 
Die 50hz snap ik, ik ken de truuk alleen met een soldeerbout. Maar dan moet hij gewoon 61km/h aangeven. Hoe heb je nu afgesteld, gecalibreerd? Heb je op een kladje de afwijking van de omtrek uitgerekend en die op de 61 km/h verrekend?

Ik heb er destijds een programmaatje voor gevonden, daar kun je je wielmaat opgeven en vervolgens kun je het programma diverse snelheden laten simuleren door de bijbehorende frequentie op de geluidspoort te zetten. Even een kabeltje maken en halverwege op je connector aansluiten en klaar is klara.

Karamba speedometer calibration program tutorial
benchtest.jpg
 
Dat van die km teller afstellen vind ik intressant. Zit er gewoon een soort potmeter oid in?
Inderdaad, een potmeter Probleem is dat je er alleen bij kan vanaf het midden van de tellerunit. En daarom moet het km deel los van de rest om bij de potmeter te kunnen.

Die 50hz snap ik, ik ken de truuk alleen met een soldeerbout. Maar dan moet hij gewoon 61km/h aangeven. Hoe heb je nu afgesteld, gecalibreerd? Heb je op een kladje de afwijking van de omtrek uitgerekend en die op de 61 km/h verrekend?
Een soldeerbout heeft ook een spoel, maar dan van weerstandsdraad en geeft ook een 50 Hz brom af. De afwijking heb ik bekeken op het navigatiesysteem. Toen deze 100 km/u aangaf deed de teller ruim 120. Dus toen met de met het ijken heb ik de teller teruggedraaid van ruim 60 km/u naar 50 km/u.
Ik heb er destijds een programmaatje voor gevonden, daar kun je je wielmaat opgeven en vervolgens kun je het programma diverse snelheden laten simuleren door de bijbehorende frequentie op de geluidspoort te zetten. Even een kabeltje maken en halverwege op je connector aansluiten en klaar is klara.
Dit programmaatje ken ik ook. Het probleem is dat je allerlei stekkers op je teller moet prikken om deze van de juiste spanning en signaal te voorzien. Als je hem op de motor laat zitten is alles al goed aangesloten. Je zou het programma dan ook kunnen gebruiken en de speaker vervangen voor een spoel en die bij de opnemer plaatsen.

Neemt niet weg dat je nog steeds de tellers uit elkaar moet halen om de potmeter te bereiken.

Oh ja, en niet te hard aan de knop voor de dagteller trekken...... B|
 
Die afwijking is bij mij hetzelfde. Laatst naar het EGT de geepeejes erop gehad. Heel slim gedaan, ik zal van de winter ook eens prutsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan