Motor-Forum

Select Forum

Bij Enigma in produktie

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
De eerste kan natuurlijk duizend kilometer eerder gebroken zijn. Of vijf. Zo te zien veranderd de stabiliteit daarvan niet, verdubbelt alleen de belasting op de overgebleven stangkop.
Zit er nu een losse afstandbus tussen de stangkoppen? Dan kan de bout dus buigen en de stangkoppen ieder anders belasten. Dan neemt feitelijk maar 1 stangkop de hele belasting op. Als er geen tussenbus maar een vaste stijve vork had gezeten hadden de stankoppen het veel langer volgehouden.
Torsiebussen is inderdaad een goed plan. Lekker groot, dat past wel bij de rest.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
Dat ziet er uit als een heel bekend span.
Hebben we die niet eerder gezien?
Two beer or not two beer

Reg. datum:
28 jul. 2014
quote:
Hellracer schreef op 15 mei 2017 @ 23:06:

BMW Bill toch? Maat van Petaat. De beste man is vorig jaar plots overleden geloof ik. Mooi span vind ik.

Ook bekend als www.ezto.nl

Reg. datum:
10 jul. 2005
quote:
kwastert schreef op 15 mei 2017 @ 19:54:

[...]
Mooi geluk voor de bestuurder, dat hij hem nog heeft kunnen brengen. Voor hetzelfde loop je flinke schrammen op!

Hij heeft al drie nachten niet kunnen slapen van de schrik......

quote:
Hellracer schreef op 15 mei 2017 @ 23:06:

quote:
GSlandrover schreef op 16 mei 2017 @ 07:36:
BMW Bill toch? Maat van Petaat. De beste man is vorig jaar plots overleden geloof ik. Mooi span vind ik.

Was inderdaad het span van BMW Bill. De bak is gebouwd door M@kke en volgens mij is de voorwielophanging er eentje van LBS.

quote:
halflive schreef op 15 mei 2017 @ 22:53:
De eerste kan natuurlijk duizend kilometer eerder gebroken zijn. Of vijf. Zo te zien veranderd de stabiliteit daarvan niet, verdubbelt alleen de belasting op de overgebleven stangkop.
Zit er nu een losse afstandbus tussen de stangkoppen? Dan kan de bout dus buigen en de stangkoppen ieder anders belasten. Dan neemt feitelijk maar 1 stangkop de hele belasting op. Als er geen tussenbus maar een vaste stijve vork had gezeten hadden de stankoppen het veel langer volgehouden.
Torsiebussen is inderdaad een goed plan. Lekker groot, dat past wel bij de rest.

Voorzover ik heb kunnen zien zitten de stangkoplagers rechtstreeks tegen ingelast stukjes pijp aan gebout aan de zijde van de wielophanging.
Aan de frame-zijde zit er geen bus tussen, maar is dat tevens een verbinding van de verschillende stukken hulpframe. Moet ik ook nog een andere oplossing voor verzinnen want dat zint me ook niet.
zijspanrijden is motorrijden voor gevorderden...............
" MC-Alzheimer rules!"

Reg. datum:
28 jul. 2014
quote:
[b]
Hij heeft al drie nachten niet kunnen slapen van de schrik.....

Ken het gevoel ;) Goed dat je het laat zien vind ik, worden we allen wijzer van :t

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
GSlandrover schreef op 16 mei 2017 @ 09:10:

[...]

Ken het gevoel ;) Goed dat je het laat zien vind ik, worden we allen wijzer van :t

Wij misschien wel, maar volgens mij is er een Duitse zijspanbouwer die dit standaard doet. Het zou kunnen dat die de schokdemper anders afsteund.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
GSlandrover schreef op 16 mei 2017 @ 09:10:

[...]

Goed dat je het laat zien vind ik, worden we allen wijzer van :t

De discussie over stangkoppen is al wel eerder hier gevoerd, meen ik mij te herinneren. :X
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
kwastert schreef op 16 mei 2017 @ 13:13:

[...]

De discussie over stangkoppen is al wel eerder hier gevoerd, meen ik mij te herinneren. :X

Maar dan als zijspankogels, nog niet als vork scharnier. Dat kunnen we nog wel een keer dunnetjes overdoen.

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
halflive schreef op 16 mei 2017 @ 15:47:

[...]

Maar dan als zijspankogels, nog niet als vork scharnier. Dat kunnen we nog wel een keer dunnetjes overdoen.

Jawel, ook als draagarmscharnier........
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

Reg. datum:
10 jul. 2005
Ik heb nu een EZS Munro frame liggen. Ook stangkoplagers. Maar dan wel van formaatje vrachtwagen.....
" MC-Alzheimer rules!"

Reg. datum:
28 jul. 2014
quote:
Enigma1500 schreef op 16 mei 2017 @ 17:50:
Ik heb nu een EZS Munro frame liggen. Ook stangkoplagers. Maar dan wel van formaatje vrachtwagen.....

Zoiets? Aan boord ligt weleens een bak 'verkeerd besteld/voor de hobby' daarin vond ik deze;
https://myalbum.com/photo/x7AxeQCUXrB7/540.jpg

Nu ook met bakkie ernaast

Reg. datum:
09 jun. 2001
:o :o :o
Inside every old man is a young man wondering what the fuck happened!

The older we get, the faster we were

VMax on NOS: 207 PK & 217 Nm op achterwiel

fgmtech1

Reg. datum:
01 mei. 2013
ik vind de hele constructie raar aangezien je vlg mij de stangkoppen niet in kunt stellen op lengte en hoek. hierdoor krijg je de koppen nooit in lijn( 3 stuks) dus wordt er altijd eentje overbelast ook al door het verdraaien. en als er een gaat komt de rest vanzelf

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
kwastert schreef op 16 mei 2017 @ 16:39:

[...]

Jawel, ook als draagarmscharnier........

Oh ja, als in Tripteq.

ragbakspan

Reg. datum:
15 aug. 2015
quote:
Enigma1500 schreef op 16 mei 2017 @ 17:50:

ik ook! m20 ;)

ragbakspan

Reg. datum:
15 aug. 2015
quote:
kwastert schreef op 16 mei 2017 @ 13:13:

[...]

er heerst dus een stangkop fobie hier? ik heb ff gezocht om hier over na te lezen maar vanwege mijn digibeetheid kon ik het niet vinden. wat was na de lange discussie de algemene gedachte over de stangkoppen???

Reg. datum:
07 okt. 2011
Ergens in NL (boven rivieren en goede kant IJssel)
Stangkoppen zijn voor stuurdempers en rem ankers 8-)

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
JFJ schreef op 16 mei 2017 @ 22:31:

Em eventueel een bakwieldraagarm, zoals een tripteq of een munro...........

Reg. datum:
10 jul. 2005
Weer eens wat foto's.
Nu ben ik bezig met een Guzzi Breva waar een EZS Munro aan moet. Ik heb bij EZS het hele pakket afgenomen; Zijspan, hulpframe, wielen en voorvork. Het hele pakket is nagenoeg "plug-n-play"

Voorvork monteren:

20170510_173709.jpg

Vulplaten er tussen monteren;

20170510_173656.jpg

Zijspan er naast monteren en hulpstukken hechten;

IMG_20170607_202328.jpg

Net binnen de 2 meter;

IMG_20170608_131803.jpg

1,95 breed om precies te zijn, zonder koffers

IMG_20170608_131743.jpg

En nog een trekhaak maken.

IMG_20170608_190704.jpg
" MC-Alzheimer rules!"

Reg. datum:
15 dec. 2004
quote:
JFJ schreef op 16 mei 2017 @ 22:31:

Worden ook heel veel gebruikt in de autoracerij om snel camber te kunnen verstellen
1978
De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. Met een zes-in-lijn viertakt DOHC vloeistofgekoeld blok is het een monstermotor! De bijnaam? Mastodont (vrije vertaling; Geweldig gevaarte)

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
En ze zijn prima geschikt om een soort van zijspan te bouwen.
:+
Two beer or not two beer

Reg. datum:
10 jul. 2005
Weer even een update en wat plaatjes van wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Een deel ervan heeft al op FB gestaan. Maar voor diegene die geen FB hebben en voor de rest ook ter lering en vermaak.

Allereerst de Guzzi / Munro; eindresultaat.

P6201769.jpg
P6201775.jpg
P6201774.jpg

Vervolgens het vervolg op het stangkoppenverhaal. Deze zijn nu vervangen door M16 torsiebussen.
Let niet op het schilderwerk, mocht van de eigenaar gewoon met een kwassie. en ik ben geen kwastert

20170622_134100.jpg
20170622_134041.jpg

Ook moest ik de -geventileerde- voorremschijf ook vervangen, doe oude was zo dun dat deze ging scheuren. Aan de schijf te zien is er ook al wat mee ge-expirimenteerd qua steek en aantal wielbouten.

20170621_144938.jpg

Overigens ook leuke wieldoppen.

20170622_134024.jpg

Tussendoor ook nog een wieldraagarm van een schwenker voorzien van een naaf en rem voor een BMW GS wiel.

IMG_20170530_192609.jpg

Een oudje van een maat van me voorzien van nieuwe remleidingen en een nieuw zijspanruit.

IMG_20170610_111532.jpg

En mijn eigen Enigma 2 voorzien van een automatische afslag voor de knipperlichten, tot grote opluchting van Frau Enigma 8-)
Ik had al een knipperlichtautomaat en schakelaars van een BMW K100/K1100 geplaatst maar ik mistte nog het rij-signaal. Aangezien ik dit niet kan aftakken van mijn snelheidsmeter heb ik een aparte opnemer (naderingsensor) geplaatst op de achterste remschijf (foto). Uitgezocht wat voor signaal ik moet hebben (6 volt blokgolf) en dit gemaakt met een paar weerstanden. Het systeem werkt!

IMG_20170627_193621.jpg
" MC-Alzheimer rules!"

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
Enigma1500 schreef op 27 juni 2017 @ 21:27:
Weer even een update en wat plaatjes van wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Een deel ervan heeft al op FB gestaan. Maar voor diegene die geen FB hebben en voor de rest ook ter lering en vermaak.

En mijn eigen Enigma 2 voorzien van een automatische afslag voor de knipperlichten, tot grote opluchting van Frau Enigma 8-)
Ik had al een knipperlichtautomaat en schakelaars van een BMW K100/K1100 geplaatst maar ik mistte nog het rij-signaal. Aangezien ik dit niet kan aftakken van mijn snelheidsmeter heb ik een aparte opnemer (naderingsensor) geplaatst op de achterste remschijf (foto). Uitgezocht wat voor signaal ik moet hebben (6 volt blokgolf) en dit gemaakt met een paar weerstanden. Het systeem werkt!

[afbeelding]

Handige bliksem!
kwastert wijzigde dit bericht op dinsdag 27 juni 2017 23:57 (48%)

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
Enigma1500 schreef op 27 juni 2017 @ 21:27:

Allereerst de Guzzi / Munro; eindresultaat.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb 'm zaterdag 'live' gezien. Mooi geworden hoor!

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Mooie oplossing om de stangkoppen te vervangen door torsiebussen
Working on a motorcycle, working well, caring, is to become part of a process, to achieve an inner peace of mind. ...

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.