Yamaha R6 Linker dimlicht doortrekken naar rechter

Erwintjuh

Rookie
20 mrt 2013
3
0
Waarschijnlijk zijn er al vele topics hierover geweest, maar ik heb helaas nog niet de juiste kunnen vinden die voor mij de oplossing had.
Ik heb een Yamaha R6 uit 2004 waarbij standaard alleen het linker dimlicht lampje brand wanneer ik de motor aanzet, ik zou graag willen dat ook de rechter lamp gaat branden.
Wanneer ik grootlicht aanzet doet deze het wel bij beide kanten.

Nu heb ik wel gelezen dat er een kabel doorgetrokken moet worden, maar ik heb geen idee waarvan en waarnaar toe dit moet.
Ik heb bij beide koplampen gekeken en alles ziet er hetzelfde uit.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit zou moeten doen?
 
Standaard brandt alleen de lamp aan de linkerkant.

GE5V2598.jpg


lamp aan de rechterkant is je grootlicht. Die schijnt hoger dan je dimlicht, dus die kun je niet zomaar aanzetten want dan verblind je iedereen die je tegemoet komt. De draadjes doorverbinden kun je dus niet zomaar doen. Dan kun je net zo goed je grootlicht schakelaar continue aanzetten.

Ik zeg 'lamp', want in tegenstelling tot wat je ziet/denkt zit er aan elke kant maar 1 lamp en niet 2. De binnenste 'lamp' is alleen een reflector. (teminste, dat staat mij bij. het is inmiddels een jaar of 4 geleden)


Wat je eigenlijk wilt is dat het net zo werkt als op de 2004 R1.
mr1yam6.JPG

De binnenste twee lampen zijn dimlicht en de buitenste zijn grootlicht. Helaas is dat niet mogelijk omdat een R6 niet 4, maar 2 lampjes heeft.


Er zijn wel mensen (vooral amerikanen) die hun koplamp hebben omgebouwd in het verleden, Zie onderstaande link voor een voorbeeld en zoek maar eens verder op dat forum.

2004 R6 headlight conversion with pics - Yamaha R6 Forum: YZF-R6 Forums

In bovenstaand link hebben ze trouwens nog steeds maar twee lampen, maar hebben ze in beide behuizingen lampen gemonteerd die zowel grootlicht als dimlicht kunnen geven (in 1 lamp dus) en daarna hebben ze de bekabeling opnieuw getrokken.

Groot nadeel van deze oplossing is dat je rechter dimlicht (wat dus eerst je grootlicht was) nog steeds te hoog schijnt en dus nog steeds weggebruikers verblindt.

De meest praktische oplossing voor dit probleem is een R1 kopen (heb ik ook gedaan). Dan is het probleem (zoals je op die foto hierboven ziet) opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Oke, duidelijk.
Eigenlijk zeg je dat de R6 2 koplampen heeft, 1 daarvan is het dimlicht en de ander het grootlicht.
Ik dacht zelf dat als ik het grootlicht aanzette de linker lamp ook feller werd, maar dat moet ik nog even controleren. Vandaar dat ik ervanuit ging dat het niet moeilijk zou zijn en hoorde van anderen dat een kabel doortrekken de oplossing zou zijn.
Wel jammer dat het niet 1.2.3. de realiseren zou zijn, staat een stuk stoerder!
 
beste erwin niet getreurd er zijn wel mogelijkheden om met 2 dimlicht lampen te rijden.
3 stuks zelf

optie1 er zijn setjes te koop (kwam een stand tegen op de motor beurs vorig jaar), die je grootlicht op 40% kunnen laten branden tegelijk met je dimlicht.
zo voorkom je dat je mensen verblind en heb je wel 2 lampen branden met dimlicht.
op het moment dat je dan je grootlicht aanzet gaat je rechter lamp op 100% branden.

optie 2
ik had xenon geinstaleerd en xenon kan je niet dimmen, dus optie 1 was voor mij geen optie :P
wat ik heb gedaan is mijn grootlicht lamp behoorlijk ver naar benden afstellen en deze continue laten branden.
zo verblind je niemand maar je hebt ook geen grootlicht meer tot je beschiking.
wat niet alleen heel frustrerend is als je eens s'avond door de polder moet maar ik ook nog eens verboden, je hoort grootlicht te hebben.


optie 3
deze kwam ik tegen op R6.com als ik me niet vergis.
is het kopen van een r1 koplamp unit en met veel soldeer en knutselwerk een extra projector in je koplamp unit bouwen.


Optie 2 mag niet maar vond het idd ook veel gaver dan 1 kant
IMAG0477.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan