Startrelais doormeten+multimeter aanschaffen (waar?)

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik heb een storing met de startmotor die niet altijd aangrijpt als ik het startknopje indruk, en dat zit waarschijnelijk in het startrelais omdat ik daar eens per ongeluk kortsluiting heb veroorzaakt...:( Er ontstond toen echt naar mij weten een klein vlammetje ofzo, maar heeft geen sporen achter gelaten. Behalve dat de startmotor nu niet altijd aangestuurd wordt.

Nu heb ik al bij de dealer gebeld voor een nieuw startrelais, en die kost 78 euro...
Vind ik alleen te duur om op te gok te kopen. Dus nu is mijn vraag; Weet iemand toevallig of er momenteel van die goedkope multi-meters te koop zijn bij de bouwmarkt? Dan zal ik daar straks (of morgen) ff heen fietsen.

Verder zou ik graag willen weten hoe je dat startrelais nou precies doormeet? Op welke punten moet ik de meetpennen plaatsen om te controleren of ie defect is ja of nee..

Ik hoor graag van jullie, en alvast bedankt!

Groetjessss
 
multimetertje kun je bij de bouwmarkt kopen :Y

En een startrelais hoeft niet zo duur te zijn. En ze zijn ook gebruikt te vinden.


Een startrelais heeft twee setjes met aansluitingen. Eén voor een bescheiden stroom, en één voor een flinke stroom.

De lichte aansluitingen komen van je startknop, en heeft de dunne draadjes er aan zitten. Vaak standaard lipjes en stekkertje dat je er overheen schuift.

De zware kant is voor de starter, heeft dikke kabels, en vaak m10 moertjes om de kabels er op te monteren.

Als je met de lichte kant contact maakt, klikt de zware kant mee. Als je met de lichte kant het contact verbreekt, gaat de zware kant ook weer mee :)
 
In principe zal elke startrelais werken mits het contact de stroom aan kan .
nergens een tweedehandsje te vinden ? marpktplaats etc

Multimeter kun je bijna in elke bouwmarkt kopen .


ga ff een tekeningetje maken plaats ik later

komtie

startrelais.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben zover ik weet alleen de GAMMA hier in de buurt (op fietsafstand dan XD), dus daar is ie nu ook te koop denken jullie?

@Blade4fun, bedankt voor die tekening alvast! Kan wel handig zijn denk ik ;)

Maar ik moet dus over beide aansluitingen (lichte stroomaansluiting, en zware stroomaansluiting) apart meten??
En welke waardes hoor ik dan te krijgen bij een goed werkend relais? Als dit in een WPH staat zal ik daar ook eens even in zoeken
 
de draad van je startknoppie naar het relais moet je 12 volt meten als je deze indrukt .
(contact aan)

de dikke rode kabel bij je accu is je relais contact 12 volt kabel .

Denk dat jij in je contact een vette overgangsweerstand hebt waardoor de spanning/stroom niet optimaal is voor je startmotor.

maak de min kabel los van de accu .
haal dan de dikke rode kabel ff los van het relais en tape deze goed af zodat je geen sluiting kunt maken tegen het frame . maak de minkabel weer vast . Nu zet je de multimeter op een lage ohmse waarde en zet 1 van de meetpennen op het contact waar de dikke rode kabel heeft gezeten en de andere pen op het andere contact waar de startmotor op zit . Druk nu met contact aan op je startknop het relais moet een klik geven en het contact moet sluiten . De gemeten waarde moet wezen rond de 0,2 ohm . Meet je echter een hogere ohmse waarden bv 10 ohm dan is dit die overgangsweerstand en is het relais slecht .
meet je wel die 0,2 ohm of iets in die trend dan heb je waarschijnlijk een slecht massa probleem of een breuk ergens in je draadboom .
Bij weer aansluiten van de dikke rode kabel op het startrelais wel eerst de min kabel weer van je accu halen .

je kunt ook het startrelais verwijderen en aansluiten op een losse voeding en dan zo meten .
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik vermoed dus dat ik kortsluiting heb veroorzaakt in het relais zelf. Dus dan zou ik eigenlijk boven de 10 ohm moeten meten?
Verder zeg je dat de waarde rond 0,2 ohm moet wezen, maar daarna zeg je dat rond de 0,2 ohm een teken is van slechte massa of een breuk ergens in de kabelboom..? Hoe zit dat precies? Is 0,2 ohm nu wel of niet goed?

Groetjes
 
Dus bij 0,2ohm ligt het NIET aan het startrelais zelf? In dat geval zal ik dan die 10 ohm meten :P
Denk echt dat het daar inzit...

Weet iemand btw of de GAMMA ook momenteel die multi-meters verkoopt? Dan ga ik daar straks ff langs.
 
Als je op het moment dat de startmotor niet wil draaien de 2 dikke contacten op het startrelais doorverbind met een dikke schroevendraaier dan moet de startmotor gaan draaien.
Draait hij dan nog niet dan ligt het aan de startmotor of bedrading.
Doet hij het wel dan kan je meten of er 12 volt spoelspanning komt op het relais als je de startknop in drukt.
 
Ja hoor heb vorige week nog eentje bij de gamma gehaald. eurootje of 15 geloof ik

Moest wel effe zoeken! En moest nog een 9v batterij in, kostte ook weer 6 euro. Die van mij had trouwens kuren in eerste instantie, maar na de batterij er een keertje uit en weer in te doen was ie weer okee
 
Ja hoor heb vorige week nog eentje bij de gamma gehaald. eurootje of 15 geloof ik

Moest wel effe zoeken! En moest nog een 9v batterij in, kostte ook weer 6 euro. Die van mij had trouwens kuren in eerste instantie, maar na de batterij er een keertje uit en weer in te doen was ie weer okee
Bij de Lidl 2 9 voltbatterijen voor 1.89
Betere batterijen zijn er niet.
 
Ik wil even de verwachting temperen dat je met welke multimeter dan ook d.m.v weerstandsmeting kunt bepalen of een startrelais nog goed is of niet. Met een multimeter kan je eigenlijk geen hele kleine weerstanden meten lager dan grofweg 1 Ohm, en het verschil tussen een goed relais en een fout relais zit in verschil van tienden van een Ohm.

Stel dat de startmotor 40 Ampere trekt en dat 1 Volt spanningsverlies over het relais acceptabel is. Het relais moet dan een weerstand van maximaal 1 / 40 = 0,025 Ohm hebben. Een slecht relais heeft een spanningsverlies van b.v. 2,5 Volt, de weerstand is dan 2,5 / 40 = 0,0625 Ohm.

Het laagste weerstands meetbereik van multimeter is vaak 200 Ohm met een nauwkeurigheid van 2% of zo. Dat is dus een afwijking van 2 Ohm op een te meten waarde in de range 0,025 - 0,0625 Ohm. Dat is dus zoiets als het meten van klepspeling met een duimstok... Alleen door je meetwaarde direct te vergelijken met relais waarvan je weet dat ze goed zijn zou je er iets over kunnen zeggen.

Wat je wel kunt doen is de meter op het DC spanningsbereik over de relais contacten aansluiten. Tijdens het starten kan je dan de spanningsval over het relais meten. Je meet de weestand dan indirect onder belasting. Ik weet niet precies wat acceptabel is, maar bij meer dan 0,5 Volt over de contacten is het relais waarschijnlijk niet goed meer.

Misschien kan je het relais openmaken en de contacten schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik heb die multimeter van 25 euro gekocht.
Ohm kan je meten vanaf 0,1ohm, dus dat moet geen probleem zijn lijkt me.

Contacten heb ik al schoongemaakt maar haalde niks uit. Ik heb een keer kortsluiting veroorzaakt, dus waarschijnelijk is het inwendige gewoon kapot o.i.d.
Ik hoop de multimeter morgen binnen te krijgen, dus dan ga ik even aan de slag!
Ik laat de uitkomst van mijn metingen natuurlijk even weten.

Groetjess
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb die multimeter van 25 euro gekocht.
Ohm kan je meten vanaf 0,1ohm, dus dat moet geen probleem zijn lijkt me.


0,1 Ohm is de laagste waarde die de meter aan kan geven. De eerstvolgende hogere waarde is 0,2 Ohm. Dat is al een verschil van 100% als je een weerstand meet die in werkelijkheid b.v. 0,15 Ohm is. Van 'meten' is dan niet echt sprake.

Een goed relais zit ver onder die 0,1 Ohm en een slecht relais iets minder ver. Dus als de meter morgen 0,1 Ohm aangeeft, wat zegt dat dan ?

Om de weerstand van relaiscontacten te meten heb je een meter nodig die kan meten tussen 0.001 Ohm en 0,1 Ohm. Je hebt dan weinig aan een meter die gaat tussen 0,1 en 20.000.000 Ohm.

Nietemin is een multimeter nooit weg om te hebben, en je kan zoals gezegt de spanning over de relaiscontacten meten tijdens het starten.
 
Oke, ik bestel er dan wel gewoon eentje bij de Conrad.
Heb er 2 gevonden voor een leuke prijs;

Welke van de 2 bevelen jullie aan, of zijn ze allebei wel of niet goed?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...tale-multimeter-DMM-2000-counts-Cat-III-600-V

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...timeter-VC100-Serie-2000-counts-CAT-III-250-V

Jezus, komop man... :')

Ben je zo onzeker, of zo lui?

Wij hebben zover ik weet alleen de GAMMA hier in de buurt (op fietsafstand dan XD), .......


Er is al tig keer gezegd dat ook Gamma die meuk verkoopt.
Waarom rij je er niet langs, als het zo dringend voor je is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op het moment dat de startmotor niet wil draaien de 2 dikke contacten op het startrelais doorverbind met een dikke schroevendraaier dan moet de startmotor gaan draaien.
Draait hij dan nog niet dan ligt het aan de startmotor of bedrading.
Doet hij het wel dan kan je meten of er 12 volt spoelspanning komt op het relais als je de startknop in drukt.
:^
Precies, dit is de meest directe methode.
Wel even zeker weten dat de motor in z'n vrij staat, je omzeilt alle beveiligingen (hij hoeft zelfs niet op contact te staan).

1e verdachte zou trouwens voor mij de schakelaar in de koppelingshendel zijn. Die gaan vaker stuk (bij mijn Suzuki SV ook), en als je ziet hoe die schakelaar gemaakt is snap je ook waarom... B|
 
Naja, ik zal wel zien wat ik kan meten en of ik iets kan ontdekken.
Zo'n multimeter die vanaf 0,001 ohm kan meten is waarschijnelijk een stuk duurder denk?


Het meetprincipe waarmee een multimeter werkt is gewoon niet geschikt voor het meten van weerstanden kleiner dan 1 - 0,1 Ohm, dus multimeters waarmee het wel kan zijn er domweg niet. Alleen al de weerstand van de meetsnoeren zit zo rond die 0,1 Ohm, dus lager dan dat kan je gewoon niet meten op die manier. Er zijn wel speciale apparaten waarmee het wel kan, maar dat zijn dus geen multimeters. Die apparaten hoeven niet perse heel duur te zijn, maar omdat er maar een beperkte markt voor is zijn ze dat vaak wel.


Maar als je startmotor soms wel en soms niet rond gaat hoeft dat niet perse aan het relais te liggen. Het kan ook zijn dat er te veel weerstand in de startknop en beveiligingsschakelaars zit waardoor het relais niet krachtig genoeg aangestuurd wordt. Verder kan het aan de (massa) kabels liggen of aan de accuklemmen die niet goed genoeg contact maken.

Meet dus morgen met je multimeter hoeveel spanning er direct op de startmotor komt (b.v. 6 Volt) en de spanning die de accu nog levert tijdens het starten b.v. 11 Volt. Het verlies van 5 Volt (is te veel) raak je ergens kwijt in het traject accuklem(+)/pluskabel/startrelais/kabel naar startmotor/verbinding startmotor met frame/massakabel/accuklem(-). Door over deeltrajecten de verliesspanning te meten kan je zien waar het probleem zit.
 
Oke, bedankt voor je reactie! Ik heb de contacten achter de startknop ook al laatst ingespoten met wd40, maar dat hielp ook niet echt. Wél viel het me op dat de verlichting beter werd ingeschakeld. Daarvoor moest je die schuifknop héél precies in een bepaalde positie zetten voordat de verlichting aanging, en nu ging dat gewoon zoals het moet.

Misschien dat ik dat ik het dan nog wat grondiger moet schoonmaken bij de contacten achter de startknop?? Ik ga iig metingen uitvoeren, en als de meter morgen binnen is, en ik heb tijd, dan zal ik er even goed voor gaan zitten.

Groetjess
 
Ik ben dus zojuist begonnen met het controleren van startrelais (had v/d week geen tijd), maar door de spoelen door te verbinden met schroevendraaier reageert ie wel gewoon. (ik deed het ff snel, maar ik hoorde de startmotor eventjes draaien, de vonken kwamen eraf bij het relais, dus vandaar).

EDIT: ben ff meten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan