ventilator tbv koeling aansluiten

Snelle Henkie

MF veteraan
17 dec 2003
2.372
35
Delfzijl
Ivm het warm worden van mijn KTM wil ik een conrad ventilator met een schakelaar op mijn motor bouwen.Hoe sluit ik dat aan.

Ventilator achter de radiateur met de dop plaatsen en dan de bedrading naar een schakelaar op het stuur. Maar dan. Moet er een relais tussen en waar kan ik het beste de stroom afpakken? Richtingaanwijzers zitten er niet op. Schakelaar voor de raw wel. Wil dus de schakelaar van de raw gebruiken(knipperrelais eruit) om de fan aan te zetten en uit te zetten. Wie heeeft er een schematje voor me? Ben niet zo electrisch namelijk.

Er zijn plug en play setjes te koop. Echter 125 euro minimaal.... Zelfbouw kost een eurotje of 30. Daarom.....
 
Laatst bewerkt:
Het is een 525 exc. Zit geen fan op. Tijdens kruipdoor sluipdoor wordt hij warm.

Dacht er een fannetje van conrad op te bouwen die watervast is en aan de achterkant van de radiateur. En dan twee stuks. Op elke radiateur 1.
 
Zolang hij niet gaat koken denk ik dat er geen probleem is.
die motor is bedoeld voor in het zand en dat is hard werken bij lage snelheid.
Een ventilator zal alleen helpen als je stil of bijna stil staat.
 
Zolang hij niet gaat koken denk ik dat er geen probleem is.
die motor is bedoeld voor in het zand en dat is hard werken bij lage snelheid.
Een ventilator zal alleen helpen als je stil of bijna stil staat.

Het is wel zo dat hij via de overloop af begint te blazen. Ik word dan ook kvs kwijt. Echter niet alles. Niveau daalt tot net onder de bovenkant van het raster in de radiateur.
Kreeg al de tip om een hogere druk dop(1,8 bar) te gaan gebruiken. Dit nog niet geprobeerd.
Ben bang dat dit tenkoste van iets anders gaat. En zoals al gezegd, er zijn standaard setjes voor te koop. Het is ook een bekend probleem.
 
er hoort iets ruimte in de radiateur te zitten.
vloeistof zet uit als deze warm word en moet ergens naar toe.
en wanneer je de radiateurs helemaal vol gooit, word het teveel er vanzelf uit gegooid.
 
Zo iets ongeveer, is met een standaard 12volt relais van +-5euro

full
 
er hoort iets ruimte in de radiateur te zitten.
vloeistof zet uit als deze warm word en moet ergens naar toe.
en wanneer je de radiateurs helemaal vol gooit, word het teveel er vanzelf uit gegooid.

Dus eigenlijk zeg je dat ik me druk maak om niets? Had in de wijk ook weer stoom. Ben wel door gegaan en dat gaf inderdaad geen problemen. Dus gewoon niets doen zeg jij nu eigenlijk.
 
dat hangt er vanaf hoeveel vloeistof eruit gegooid word.
nivo moet net boven de lamellen blijven staan.

Bij mij er net onder. Zie dus geen kvs als ik de dop eraf haal. Daarom ook ga ik weer bijvullen. Ik zie namelijk niks. Tijdens bijvullen komt na een heel klein beetje vullen het peil weer boven de lamellen. Geeft gewoon geen vertrouwen.
 
Pak dan een fan van een bestaande motor. Die conrad ventilatortjes zijn leuk, maar hebben veel te weinig luchtverplaatsing om ook maar een beetje effectief te zijn. Bovendien zijn ze niet gemaakt voor wat jij er mee wil doen.

En als je dan toch bezig bent, zou ik ook meteen een thermoswitch plaatsen voor de aansturing.
 
Het is wel zo dat hij via de overloop af begint te blazen. Ik word dan ook kvs kwijt. Echter niet alles. Niveau daalt tot net onder de bovenkant van het raster in de radiateur.
Kreeg al de tip om een hogere druk dop(1,8 bar) te gaan gebruiken. Dit nog niet geprobeerd.
Ben bang dat dit tenkoste van iets anders gaat. En zoals al gezegd, er zijn standaard setjes voor te koop. Het is ook een bekend probleem.
Als je dop niet goed af sluit heb je ook dit probleem.
Zonder overdruk kookt de vloeistof bij 100 graden en anders bij zo'n 135 graden.
Ik zou eens bellen met eddy lemmens in Veldhoven.
Misschien heeft hij zo'n ding kompleet liggen van een motor waarvan het verwijderd is.
 
Hoeveel stroom loopt er door zo'n ventilator?
Ik denk dat dat met alleen een schakelaar ook wel lukt.
Ik zou het trouwens maken met een thermoswitch.

De aanloopstroom van een koelventilator ligt nogal hoog, daarom worden deze vaak via een relais geschakeld. Zonder kan ook, dan zou ik wel 2,5mm² gebruiken naar schakelaar en fan.
 
Laatst bewerkt:
Fan van een 625 smc, dat is ook een kleine maar of dit zo past op een 525 radiateur...

Of je een relaitje nodig hebt is afhankelijk van hoeveel ampere je schakelaar mag schakelen.
 
Laatst bewerkt:
2,5mm² draaddikte is zwaar overdreven.
zo'n fan is standaard te koop voor een 525 en de draaddikte van de kabelboom die er bij geleverd word is 0,75mm².
goed voor ongv 14amp.
ook een relais is niet nodig.
de thermoschakelaar is ook los te koop en die kun je zo in je radiateur plaatsen.
daar zit nu een plug in als het goed is.
heb zelf ook zo'n fan op mijn 525 en deze draait toch vrij vaak, ook als het tempo wat omhoog gaat.
 
Zat net op mijn rekening te kijken en zag dat mijn salaris er weer was. Dus maar een plug en play geval besteld. Over 4 dagen zou die binnen moeten zijn. Dus na Westerbork. Dat is dan wel weer jammer. Maar in Polen rij ik gekoeld als het goed is...... *O*
 
die temp sensor kun je ook in een radiateurslang monteren.
aansluiting (laten) maken voor de tempsensor, die las je op een pijpje.
slang doorsnijden en ertussen monteren.
handmatig de fan bedienen is niet zo handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan