Nieuwe nokkenassen ---> coating (verwijderen?)

V4Wim

MF veteraan
22 sep 2005
4.522
2
Ik heb een setje nieuwe nokkenassen gekocht voor mijn project. Nu zit er op de nokken een soort van coating. Hoe kan ik die verwijderen zodat niet vrij snel weer kleppen gesteld moeten gaan worden?

Zal thuis ff een foto posten wanneer ik daar ben.
 
heb zelf nog nooit een dergelijke coating gezien, maar als deze erop zit zal die vast wel een functie hebben.
en als die functie niet voor het conserveren is, dan zou ik het laten zitten.
 
Zijn dit toevallig nokkenassen van WebCam? (of andere "hard weld" nokkenassen)

Ik heb zo'n set liggen, daar zit ook een coating op, die coating gaat er heel makkelijk af , dat is voor mij een indicatie dat je de coating er eerst af moet halen, het gaat er gegarandeerd af tijdens gebruik...

nokkenassen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het zijn gewone 750W Nokkenassen van Suzuki. Nieuw uit de doos. Er zit een soort van grijze coating op. Het lijkt er redeljik vast op te zitten maar ik ben bang dat ik na een paar km weer de zooi los kan halen omdat de kleppen opnieuw gesteld moeten worden omdat er een laagje af is. En dat is nou niet de meest leuke klus....
 
Zijn dit toevallig nokkenassen van WebCam? (of andere "hard weld" nokkenassen)

Ik heb zo'n set liggen, daar zit ook een coating op, die coating gaat er heel makkelijk af , dat is voor mij een indicatie dat je de coating er eerst af moet halen, het gaat er gegarandeerd af tijdens gebruik...

[afbeelding]

Afhalen met remmenreiniger of terpetine.
Zit er op voor bescherming van de blanke delen.
 
wat me opvalt is dat het niet op het gedeelte zit waarin de nokkenassen draaien[ de glijlagers dus]

het heeft dan niks te maken met corrosie bescherming of zo .

edit: uitgaande van de foto van reinhoud dan he'.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd, is het ook niet een soort inloop olie/coating ?

Bij me Amerikaan moest ik de nokkenas eerst goed insmeren met inloopvet voordat ik hem voor de 1e keer ging starten. Scheen wel een essentieel iets te zijn bij de 1e keer gebruiken van je nokkenas.

Misschien is dit net zoiets.

Voor de zekerheid zou ik het de leverancier of de fabriekant van de nokkenstok even vragen hoe of wat...
 
Het zijn gewone 750W Nokkenassen van Suzuki. Nieuw uit de doos. Er zit een soort van grijze coating op. Het lijkt er redeljik vast op te zitten maar ik ben bang dat ik na een paar km weer de zooi los kan halen omdat de kleppen opnieuw gesteld moeten worden omdat er een laagje af is. En dat is nou niet de meest leuke klus....

als het alleen ter conservering op had gezeten, had het wel een dikkige olie of wax geweest.

dit dient een functie
 
Lijkt me een soort molycote g-rapid ofzo, een grafiet smeermiddel
Dry-lube noemen ze t ook wel.

Wordt vaak gebruikt voor het inlopen van metalen delen

Ik zou t lekker laten zitten.. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan