Koppeling - kabel verstellen

Jasperrr

Die hard MF'er
1 mrt 2010
859
184
Hoi allen,

Ik heb op dit moment last van een slippende koppeling, waarschijnlijk omdat er 0 speling in mijn kabel/hendel zit. Ik heb al wat youtube filmpjes bekeken en de verschillende opties om de kabel te verstellen gedraaid etc, maar ik kom er niet uit. Daarom wilde ik jullie hulp inschakelen. Misschien kan ik er dan ook een how-to van maken, want deze staat nog niet in de lijst (mss omdat't te simpel is)

Je kan volgens mij op drie plekken de koppeling beinvloeden:

Verstellen bij de hendel:
hendel1.JPG


Verstellen aan de kabel:
kabel1.JPG


Verstellen bij de koppeling:
koppeling1.JPG


Bij mij speelt dus het probleem dat er te weinig speling op de kabel of het handvat zit, waardoor volgens mij bij zwaar werk de koppeling soms slipt/half ontkoppeld. Alsof je zeg maar de hendel een stukje inknijpt.

Ik heb begrepen dat je dit bij de hendel kan verstellen door de de kleinere van de twee cilinders (kabelverstellers) naar het handvat te draaien. Met de grotere cilinder kan je de kleine vastzetten.
Volgens mij zit de kleine cilinder al maximaal richting het handvat, en kan ik daarmee dus geen speling creeeren. Als ik de kleine cilinder naar buiten draai lijkt het allemaal wat strakker te zitten. (ik snap nog niet helemaal hoe dit principe werkt, maar goed, de praktijk voldoet op dit moment even)

Bij de kabel werkt volgens mij hetzelfde principe. De schroef in het midden om het rechterdeel (kabelverstellers) vast te zetten. Het rechterdeel richting het handvat/linkerdeel om ruimte te creeeren (hoe? voelt tegengesteld). Ook deze zitten tegen elkaar aan en daar heb ik volgens mij geen speling meer.

Tenslotte kan je bij de koppeling zelf nog ruimte creeeren. Aan de koppeling zit een soort tandrad (koppelingsas) waar je het buitenste rad (koppelingsarm/hevel) op zet. Deze kan je er af halen en er onder een iets andere hoek opzetten, waardoor de kabel korter of langer wordt. Gezien bovenstaande observaties zat ik hier aan te denken, maar omdat er geen speling op de kabel zit, vrees ik dat ik het buitenste rad er niet meer goed krijg.

Volgens mij zou het ook nog kunnen dat de kabel langer is dan nodig (hier niet het geval, de kabel steekt niet uit), en dan zou je volgens mij de kabel op een ander punt kunnen vastdraaien waardoor deze langer is.

Mijn hoofdvraag is:
Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen gezien bovenstaande foto's?

Mijn bijvragen:
Hoe werkt dat verstelmechanisme (wat voor m'n gevoel de verkeerde kant op gaat)?
Wat zijn de juiste termen voor de "radertjes", "cilinders" etc?
Totaal ongerelateerd: Bij de laatste foto (verstellen bij koppeling) zie je rechtsboven de wat donkeren bolvormige aansluiting (onder de tekst 644cm3), de Banjo bout. Deze lijkt vochtig/vet, evenals de directe omgeving van het blok. Is dit een probleem?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jasper
Als ik jou verhaal zo lees , concludeer ik hieruit dat jou koppelingsplaten aan vervanging toe zijn.
Dat bolvormige ding is een banjo bout en iets lekken(zweten) kan geen kwaad , maar liever niet natuurlijk , een beetje aan draaien kan geen kwaad en het lek is misschien verholpen.
En de benamingen: kabel verstellers , koppelingsarmpje en dit bedient de koppelingsas
Hopenlijk heb je hier wat aan? *D

GREETZ
 
Heb de juiste termen er bijgezet, thanks :)

Het zouden inderdaad ook de koppelingsplaten kunnen zijn, maar op diverse plaatsen wordt ook verwezen naar het ontbreken van de speling. De kabel die er in zit is nieuw, dus het kan zijn dat de vorige eigenaar het niet gemerkt heeft (doet zich alleen bij snelweg-snelheden voor).

Ik wil even kijken of ik met de kabel nog iets kan, omdat de koppeling open maken alweer een grotere operatie voor me is :) Bovendien ziet'r ook echt gewoon 0 speling op de hendel, dus dan komt het overeen met het advies van anderen in het DR650 topic (en de vorige eigenaar).
 
Overigens heb ik zo'n noodreparatie-setje (nipple-set), dus een andere kabel er op zetten is ook nog een (goedkope) optie als het met deze kabel niet kan (als-ie bv te kort is).
 
Als je het durft , kabel loskoppelen en zonder koppeling een stukje rijden liefst achteraf. Aanduwen in de 1e versn laag in toeren schakelen naar bv 3e versn en dan gas opendraaien als dan het toerental omhoogschiet zijn het bijna zeker de koppelingsplaten.

GREETZ
 
en anders idd de hevel op het blok 1 tand verzetten.
Platen zullen wel een heel eind op hun einde zijn als je met de ori kabel lengte te kort komt.
Hevel op het blok wordt zo afgesteld dat deze in een hoek van 90gr staat tov de kabel als de koppelingshendel is ingetrokken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even wezen rijden. Geen slip meer gemerkt! Denk dat ik toch nog iets aan speling heb weten te creeeren en dat het heeft geholpen :) Even in de gaten houden :]
Bedankt voor de tips. Nu op zoek naar een grotere tank :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan