XJ 600 Backfire

de_stieven

Rookie
25 mrt 2013
13
0
Burst
Hallo,

Ik heb een 2 tal weken een XJ600 S Diversion uit 1992 gekocht en had tot verleden vrijdag geen enkele problemen met deze motor. Ondertussen al de bougies, luchtfilter, olie filter, branstoffiler en olie vervangen. Motor liep toen nog beter. Vrijdag had ik opeens panne, bleek een vasthangende startmotor te zijn, maar sinds dan heb ik ook last van het volgende: met zijn momenten gaat hij tot einde toeren, en opeens amper tot 4 a 5000 toeren en als ik dan probeer om harder te gaan wil hij niet of een enorme knal achter mij. Ik heb al zaken gelezen zoals kleppen regelen, carbu naald vuil, kettingspanner distributieketting, ... Moet ik deze zaken eens laten doen ? of iemand al enig probleem zoals dit gehad.
 
Hallo,

Ik heb een 2 tal weken een XJ600 S Diversion uit 1992 gekocht en had tot verleden vrijdag geen enkele problemen met deze motor. Ondertussen al de bougies, luchtfilter, olie filter, branstoffiler en olie vervangen. Motor liep toen nog beter. Vrijdag had ik opeens panne, bleek een vasthangende startmotor te zijn, maar sinds dan heb ik ook last van het volgende: met zijn momenten gaat hij tot einde toeren, en opeens amper tot 4 a 5000 toeren en als ik dan probeer om harder te gaan wil hij niet of een enorme knal achter mij. Ik heb al zaken gelezen zoals kleppen regelen, carbu naald vuil, kettingspanner distributieketting, ... Moet ik deze zaken eens laten doen ? of iemand al enig probleem zoals dit gehad.

Lijkt op probleem met de ontsteking of brandstof aanvoer / mengsel... Mss met dit weer zelfs bevroren carbs.
 
Diversion heeft carburateur verwarming dmv olie. Soms is deze ivm lekkage verwijderd. Heb je deze nog wel?

Pas overigens op met startmotor problemen en de Div; deze heeft niet een bendix maar drijft een tandwiel waar een eenrichtingslager op zit. Probleem is als dit tandwiel beschadigd zoals mijn sloop div had moet je het blok gaan splijten.
 
Mijne is uit 95 en heeft het wel. Het ziet er zo uit (althans bij RemcoNL na modificatie ivm lek):

2u7ajoi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hadden niet alle Div's gelijk al carburateur verwarming, maar is dat er pas opgekomen toen ze nogal vaak bevroren. Maar ik weet de bouwjaren niet welke wel en welke geen verwarming hadden.
Klopt, is volgens mij pas vanaf model 1994

Mijn 1992'er had het in ieder geval niet en kon dus ook niet goed overweg met temperaturen rond 0 graden en hoge luchtvochtigheid.
Een fitting met een (brandend) 21W lampje in het luchtfilterhuis zorgde er toen voor dat de carbs niet meer bevroren...
 
Hij heeft het bij mij dus degelijk wel. Leiding die aftakt aan motorblok, klep en tot aan carbus. Tot voor de carbu heeft de leiding warm, maar niet heet. Zonet wat gereden en af en toe hapert de motor en in mis wat vermogen, vooral door accelereren gaat niet vlot meer. Zal hem eens moeten binnensteken :-(
 
Ik zou eerst een beginnen met nieuwe bougies en bougiedoppen.
Er kan zomaar een bougie defect zijn of een dop lek, waardoor 1 cylinder soms wel en soms niet meedoet.
Dat zou ook de backfire verklaren...

Als het niet aan de bougies ligt, meet dan de bobines eens door (staat in WPH hoe het moet).
Volgens mij krijgt hij wel brandstof, maar ontsteekt deze niet altijd....
 
Joepieeee hij gaat weer, het was niet wat ik verwachte, maar het gedeelte er scheelt iets aan de ontsteking, bobijn wantnbenzine krijgt hij klopte dus. Eerst de bobijn van de binnenste cilinders afgehaald, de primaire kabels/klemmen spanden heel goed op de bobijn, 2.6 ohm primair en 32 a 35 secundair. Vervolgens de andere bobijn en plots.... Ik had 1 van de 2 klemmen direct in mijn handen zonder er amper aan te komen, deze spanden of sloten dus niet goed aan op de bobijn. Meetwaarden identiek, klemmen toegeknepen met tang, gedemonteerd en hij trekt weer lekker door, alleen stationair hoor je het verschil al
 
Zonet eens mijn maneuvers geoefend. Dus veel in 3000 RPM gebied met ingehouden koppeling. Na ongeveer 20 min was het spelletje gedaan, weer geen vermogen, maar nu wel anders dan met het ontstekingsprobleem, de motor viel gewoon stil of bleef alleen draaien met choque. Dus wat laten afkoelen en nadien proberen te rijden met choque om toch luchtstroming rond de motor te krijgen maar toen sloeg hij op hol, dus rap het rode schakelaartje omgeswitcht. Nadien weer goed gezet en alles was goed. Kan de luchtgekoelde motor niet tegen teveel belastingen op lage snelheid zoals maneuvers?
 
Laatst bewerkt:
en we hebben weer bijgeleerd vandaag. Ik ging op bezoek bij een vriend motor mechanieker en vertelde hem dat ik toch weer voel dat hij wat minder draait. Hij zei direct, inderdaad, je draait maar op 3 cilinders, bleek ook zo te zijn aan de uitlaattemperatuur van de 1ste cilinder. Bleek dat het darmpje dat van de eerste carbu naar de tank gaat, niet aangesloten was en hij dus valse lucht zoog. Nadien draaide hij weer goed. Dus bij het demonteren, alles weer monteren :p
 
Vandaag eens mijn kleppenspeling gecontroleerd en aangepast, hiervoor had ik op ebay het shimtooltje gekocht, 22 euro geleverd. Na 2 uurtjes alles demonteren kon ik beginnen.
De beginwaarden waren als volgt.
Uitlaat: Cil1: 20-25, Cil2: 20-25, Cil3: 25-30, Cil4: 15-20, 2 van de 4 goed dus
Inlaat: Cil 1: 15-20, Cil2: 10-15 (twijfelgeval, 10 ging maar net), Cil3: 10 -15, Cil4: 15 -20, Dus maar 1 van de 4 vond ik goed. Ik heb dan alle slechte shims nagemeten en eerst onderling wat proberen te wisselen. Soms kwam het goed uit en soms niet, terwijl de rekensom wel klopte. Vervolgens naar de motorwinkel andere gekochtn 6.5/stuk en die zei me dat voor het voor de uitlaat beter is om af te regelen naar 25 ipv 20. Thuis weer een uurtje verwisseld en dit zijn de resultaten:

Uitlaat: Cil1: 20-25, Cil2: 20-25, Cil3: 20-25, Cil4: 20-25, De laatste 2 zijn lichtjes twijfelgevallen. Met wat moeite kan 25 er net door. Maar aangezien hetgeen wat de dealer zei, heb ik dit zo gelaten
Inlaat: Cil 1: 10-15, Cil2: 10-15, Cil3: 10 -15, Cil4: 10-15, Alle vier dus perfect.

Nu nog de carbu laten afstellen en eens naar mijn koppeling kijken. Die stond eerst heel slecht afgesteld na hermontage. Ik maakte snelle acceleratie in toeren zonder evenredige snelheidstoename.
 
Terug
Bovenaan Onderaan