Kawasaki GPX600R restauratie

25 mrt 2013
72
0
Ootmarsum
Laat ik mij eerst even voorstellen: Dit is een gezamelijk account van mij en mijn vader. Ik mag mijzelf sinds december vorig jaar ook een lid van de tweewieler club noemen en ik heb mijn papiertje januari dit jaar opgehaald. :] Mijn vader rijdt sinds 1974 al motor. Nu had ik een mooie aanbieding van mijn opa, ik kon namelijk zijn gpx600r voor een mooi prijsje overkopen (a 200 euro).

Het is geen europese gpx600r, het is een geimporteerde zx600c uit california. Het emission control system is er al uit gesloopt door (een van de?) vorige eigenaar(s). Het oude beestje is nog in goede staat van buiten af gezien, ~38000km op de teller.

Hij loopt nog niet maar hij ziet er ook onder de kap nog redelijk uit, alleen wat oxidatie hier en daar maar het lijkt op alleen maar tijdelijke cosmetische schade. Ik ben van plan om dit allemaal nog schoon te maken als het weer weer wat beter wordt, maar voor nu is het plan de motor eerst lopende te krijgen.
Ik ben van plan in dit topic updates/vragen te posten over de reparatie.

Tot nu toe is er het volgende aan gedaan:
- Bougies schoongemaakt (waren nogal vies) en vonken weer (ookal zijn het niet mooie vonken)
- Luchtfilterhuis is schoongemaakt en het filter is schoongemaakt en weer ingespoten met filterolie
- Carborateurs zijn nagekeken en schoongemaakt (komt ook benzine uit de kraantjes)
- Het elektrische systeem doet het helemaal
- Alle remmen schoongemaakt + nieuwe remvloeistof + ontlucht
- Banden en velgen schoongemaakt
- Ketting opnieuw uitgelijnd, gespannen, schoongemaakt en opnieuw geolied
- Nieuwe accu erin geplaatst
- 25 Kw ringen erin gezet (best prijzig trouwens voor een paar ringen :/)

Na dit alles eraan gedaan te hebben zitten we eigenlijk vast. Er komt benzine in de carborateurs, de bougies vonken, maar er is geen boem :( Nu weet ik niet zeker of we de tank wel goed hebben aangesloten dus heb ik een aantal foto's genomen van waar ik dacht dat de slangen waren aangesloten. Deze slangen staan niet echt duidelijk in de haynes dus dacht ik dat ik het hier maar zou vragen. Zou iemand die ook een gpx heeft kunnen bevestigen/ontkrachten of de slangen ook daadwerkelijk zo moeten worden aangesloten? Andere tips/truuks zijn natuurlijk ook altijd welkom! :)
Hier zijn de foto's:


(De niet gelabelde slang is een overloop van de koelvloeistof)



edit: 23500 mijl is toch echt ~38000 km en niet 50000 :)
 
Laatst bewerkt:
Rode rondje, is je vacuum, deze zit onder je tank( steekt rech naar beneden), die dikkere slang is je benzine toevoer, kan dus op je benzine kraantje gemaakt worden...
Waarschijnlijk zit er op de andere carburateur ook een vacuum aansluiting, deze moet je afdoppen.

gr Jim
 
Je moet wel vacuum trekken voordat de benzine komt er zit geen prime op de kraan.
Al je benzine in de carburateurs heb en niet lopen wil dan haal de carbu's maar achterweg en ga alle sproeiers en kanalen eerst (laten) reinigen,hoe oud is de benzine?
 
accu doet goed z'n werk? Heb zelf ook zo'n fiets gehad en als de batterij niet goed geladen was dan was aanduwen de enige optie. Wordt je wel lekker warm van :)

Nieuwe bougies zijn misschien wel een goede investering. Voorlopig even meten of het gat van de elektrode juist is.

Let ook op de aanzuigrubbers en aansluitrubbers van de carburateurs. Met fietsjes van deze leeftijd scheuren die nog wel eens en dan loopt ie ook moeilijk.
 
Zoals Zjimmie al zei zo moet het ook aan gesloten worden. Bij mij zijn ook 3 van de 4 carbs af gedopt. Terwijl er ook GPXen zijn die niet afgedopt zijn maar daar zitten 4 vacuumslangetjes aan. Weet ook niet wat beter is. Maakt volgens mij niet zoveel uit want het vacuum systeem zorgt er alleen voor dat de benzine naar de carbs stroomt.

Op je foto zie je bij de 2de carb een veer met een slang erbij die moet op je naar je beneden wijzende aansluitpunt op je benzinekraan aansluiten en de dikke slang op de naar achterwijzende aansluiting. En het rode rondje op je carb moet inderdaad afgedopt worden.

Mocht je meer vragen hebben stel ze maar gewoon kan eventueel altijd foto's maken van hoe het bij mij zit.
 
Hallo allemaal, bedankt voor de snelle reactie.

Rode rondje, is je vacuum, deze zit onder je tank( steekt rech naar beneden), die dikkere slang is je benzine toevoer, kan dus op je benzine kraantje gemaakt worden...

Dit bevestigd dus mijn eerdere vraag. De tank is dus (gelukkig) wel goed aangesloten.

Waarschijnlijk zit er op de andere carburateur ook een vacuum aansluiting, deze moet je afdoppen.

Ik zal dit vanmiddag even nakijken, ik zit nu op school maar ik ben redelijk vroeg vrij.

Al je benzine in de carburateurs heb en niet lopen wil dan haal de carbu's maar achterweg en ga alle sproeiers en kanalen eerst (laten) reinigen,hoe oud is de benzine?

De carbs zijn al helemaal schoon gemaakt. De benzine is een jaar of twee oud maar ziet er nog goed uit, kan dit misschien ook de (een van de) oorzaak (oorzaken) van het probleem zijn?

accu doet goed z'n werk? Heb zelf ook zo'n fiets gehad en als de batterij niet goed geladen was dan was aanduwen de enige optie. Wordt je wel lekker warm van :)

Nieuwe bougies zijn misschien wel een goede investering. Voorlopig even meten of het gat van de elektrode juist is.

Let ook op de aanzuigrubbers en aansluitrubbers van de carburateurs. Met fietsjes van deze leeftijd scheuren die nog wel eens en dan loopt ie ook moeilijk.

Ja de accu is splinternieuw, ook pas gevuld toen ik hem erin heb gezet en is ook compleet opgeladen. Nieuwe bougies wilde ik sowieso nog kopen, is toch niet zo duur (4 euro per bougie). De gaten van de elektroden zijn wel allemaal gelijk, is al nagekeken. De aansluitrubbers zal ik vanmiddag ook nog even nakijken en zo nodig een fotootje maken.
 
ga er maar wel vanuit dat het ook de benzine is. Die van mij heeft een half jaar stil gestaan in de schuur. Wou niet lopen of anders zeer beroerd. Heb de bougies vervangen en daarna nog geen verbetering. Heb de benzine eruit laten lopen en vervangen voor verse en hij loopt weer als een tierelier. Al weer 140 km mee gereden sindsdien.
Stilstaan is funest voor je motor vinden ze niet echt fijn :P
 
Op je foto zie je bij de 2de carb een veer met een slang erbij die moet op je naar je beneden wijzende aansluitpunt op je benzinekraan aansluiten en de dikke slang op de naar achterwijzende aansluiting. En het rode rondje op je carb moet inderdaad afgedopt worden.

Het rode rondje zat orgineel aangesloten aan het vacuum van de tank bij mij, het andere slangetje wat je ziet aan de 'achterkant' van het veertje zit aangesloten op volgens mij de carter ontluchting. Ik weet ook niet wat hier aan de hand is en of dit hoort maar er lijkt wel een aparte aansluiting voor op de carter ontluchting te zitten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het emission control systeem van het california model. De 2 meest rechtse aansluitingen (gezien vanaf zitpositie) zijn wel afgedopt. Hier een beschrijving van mijn vader van de aansluiting van de carburateur:

Beschrijving aansluitingen carburateurs GPX 600R:

De carburateurs aan de zijde van het luchtfilter hebben drie aansluitingen met daarop slangen aangesloten. De middelste slang gaat naar de benzinetank/-kraan voor de toevoer van de benzine. De andere twee slangen, 1 tussen carburateur 1 en 2 en 1 tussen carburateur 3 en 4, zijn de overloopslangen van de vlotterkamers en wijzen naar beneden.

De carburateurs aan de zijde van de cilinderkop hebben op iedere carburateur een aansluiting die naar boven wijst. 1 van deze aansluitingen is met een rubberslang met de benzinekraan verbonden voor vacuüm. De andere drie aansluitingen op de carburateur zijn afgedopt.

ga er maar wel vanuit dat het ook de benzine is. Die van mij heeft een half jaar stil gestaan in de schuur. Wou niet lopen of anders zeer beroerd. Heb de bougies vervangen en daarna nog geen verbetering. Heb de benzine eruit laten lopen en vervangen voor verse en hij loopt weer als een tierelier. Al weer 140 km mee gereden sindsdien.
Stilstaan is funest voor je motor vinden ze niet echt fijn :p

Hardstikke bedankt voor je bijdrage, ik heb naar aanleiding van je berichtje nog een keer nagekeken en de benzine ziet er toch niet zo lekker uit! Ik heb even snel voor 10 euro benzine gehaald bij het tankstation en de tank geleegd, zie de foto voor het verschil:



Rechts de benzine in de tank, links nieuwe. Ook qua geur verschillen ze nogal :p

Vonk /= goeie vonk.

Ik weet het, maar als er helemaal geen ontsteking is moet het probleem ook aan iets anders liggen.

Ik wacht nog even met het terug monteren van de tank vanwege de aansluitingen op de carburateur waar ik nog niet helemaal zeker van ben.

Nog een aanvullende vraag:
Er zitten 3 aansluitingen op de achterkant van de benzinetank, een ongelabelde, een rode en een blauwe. Ik heb begrepen dat eentje ervan (de ongelabelde) de overloop is, de andere twee hebben te maken met het vreemde emission control system dacht ik. Weet iemand hoe dit moet aangesloten worden? Zo ver ik weet is bij mij de rode niet aangesloten en de blauwe wel.
 
Rode rondje, is je vacuum, deze zit onder je tank( steekt rech naar beneden), die dikkere slang is je benzine toevoer, kan dus op je benzine kraantje gemaakt worden...
Waarschijnlijk zit er op de andere carburateur ook een vacuum aansluiting, deze moet je afdoppen.

gr Jim

Dit denk ik ook.
Die andere vacuumslangentjes gebruik je alleen bij synchroniseren.

Als dat ding een tijd heeft stil gestaan, vervang gewoon direct de bougies/olie/oliefilter/luchtfilter/brandstoffilter/benzine(en accu, maar heb je al gedaan).

Als die milieuzooi eraf gehaald is, heb je die aansluitingen aan de achterkant van je tank niet nodig. Heb eens aan zo'n GPX gesleuteld, ik geloof dat er bij 1 aansluiting een slangetjes zat voor overloop ofzo, liep dus naar beneden richting de grond.
 
De bougies zijn vandaag binnengekomen, die zal ik morgen komend weekend vervangen. De nieuwe benzine heeft ook geholpen. 1 van de cilinders knalt nu zo nu en dan tijdens het starten. De rest is dus waarschijnlijk een vonk probleem. Ik zal ook nog even een klein test tankje maken, zodat ik niet de hele tijd de hele benzine tank erop en eraf hoef te halen. Ook ben ik misschien van plan nieuwe bobines te kopen omdat ik niet zeker weet of ze goed zijn, maar dat zien we later wel.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste mooie lentedag, dus direct maar weer gaan klussen! Gisteren heb ik bij een motorsloop in de buurt 2 bobines en een set carbs van een gpz gekocht voor 60 euro. De aansluitingen van de carbs waren anders dan op mijn motor, dus heb ik die gewisseld. Ook zijn de nieuwe bouchies gemonteerd en heb ik de kabel van de boubines vervangen door die van de gpz. Oja, en het test tankje is eindelijk gemonteerd. Na alles vandaag gemonteerd te hebben sputterd de motor al beter! Morgen zal ik wel even kijken of er nog wat meer mis aan de motor is, hij wilde namelijk aan het einde van de middag niet meer goed starten omdat de accu bijna leeg was. :)

Edit: Hij wil nog steeds niet starten. De binnenkant van de cilinders lijken nat te zijn, morgen ff kijken of het benzine, olie of water is. Hier is een video van het falen van starten:
 
Laatst bewerkt:
Dit denk ik ook.
Die andere vacuumslangentjes gebruik je alleen bij synchroniseren.

Als dat ding een tijd heeft stil gestaan, vervang gewoon direct de bougies/olie/oliefilter/luchtfilter/brandstoffilter/benzine(en accu, maar heb je al gedaan).

Als die milieuzooi eraf gehaald is, heb je die aansluitingen aan de achterkant van je tank niet nodig. Heb eens aan zo'n GPX gesleuteld, ik geloof dat er bij 1 aansluiting een slangetjes zat voor overloop ofzo, liep dus naar beneden richting de grond.

De bougies, benzine en accu zijn al vervangen. De luchtfilter is wasbaar en die is gewassen + opnieuw ingespoten met luchtfilter olie. Er zit op mijn versie geen brandstof filter, die zit wel op de carbs die ik heb gekocht... In ieder geval bedankt, ook voor je inbreng van de aansluitingen aan de achterkant van de tank!
 
Laatst bewerkt:
Success! Dames en heren, hij doet het! Na de bobines, bougies, bobine kabels te hebben vervangen, bleek toch dat het een pickup coil was die het leven had verlaten. Ook was de elektronische ontstekingsunit kapot. Ik wil iedereen die gereageerd heeft alvast hartelijk bedanken voor jullie hulp! Binnenkort zal ik een filmpje uploaden als een soort bedankt geschenkje ;)

De olie is ververst en er waren al 2 kleine ritjes op gemaakt (te samen ~4km) bij mijn vader achterop (nog niet 25kw verzekerd). Toen ben ik zelf even op privé terrein gaan spelen met de koppeling om daar alvast gewend aan te raken, ik merkte al vroeg op dat het schakelen naar neutraal verschrikkelijk veel kracht vraagde... Nu merkte ik later dat hij helemaal niet meer in z'n vrij terug wilde gaan, hij bleef vast in de één. Ook tijdens het rijden wil ie niet naar de vrij of 2, schakelen kan dus niet meer. Om dit op te lossen hebben we de koppelings platen eruit gehaald en schoongemaakt en het uitwendig schakelmechanisme uit elkaar gehaald om te kijken of daar alles goed zat. Nergens was iets vreemds te zien... :?:? Op andere topics/forums heb ik een aantal oplossingen gezien zoals achteruit laten rijden en dan de koppeling op laten komen en hoog in de toeren rijden maar deze oplossingen helpen niet... Heeft iemand van jullie nog een idee over wat er aan de hand kan zijn?
 
.....Fotootjes? Of is het uiterlijk wel hetzelfde als de 89'er GPX600R in rood-wit-blauwe kleuren waar ik ooit op begonnen ben?

Het is wel een GPX uit '89 of '90. VS import in het rood/zwarte kleuren schema, hier zijn wat fototjes (klikken om groter te maken)!:







Hij ziet er ondertussen wel wat mooier uit want ik heb m in de was gezet :9

edit: Ik heb m net in neutraal gekregen door hard aan het pedaal te trekken, hij heeft dus alleen verschrikkelijk veel weerstand... Heeft iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Kawakneurders,

Ik heb de tweelingsbroer van jullie ninja ook afgelopen weekend uit de schuur gereden en hetzelfde resultaat als het filmpje, geen broem.

Terwijl hij er op eigen kracht laatste zomer in is gereden.

Er is geen vonk, bougies hebben nog geen 300km mee gedraaid en zijn brandschoon.

Ik ben geen goede monteur, wat is en waar zit de pick up coil?

gelukkkig heb ik bij aanschaf van deze motor een "donormoter" erbij gekregen, maar moet wel weten waar alles zit.

Pieter
 
Hey Pieter! De pickup coils zorgen voor de timing van de bougie vonken. Ze zitten aan de rechterkant van de motor, achter een beschermingskap onderaan de motor. Op het tweede plaatje van mij laatste post kun je hem net zien, rechts naast de kap voor de koppelingsplaten (met het oliepeil glaasje). Ik kan je het boek "Motorfiets-techniek KAWASAKI ZX600 " (Nr.59) van Peters aanraden, het is een directe vertaling naar het nederlands van de haynes, alles wat je wil weten van de motor staat daarin (ook hoeveel ohm de coils en de elektronische onstekingsunit moeten meten)! Perfecte uitleg bij de demontage en montage van de motor, ook goed te volgen voor een niet monteur, er staat zelfs bij wat je absoluut niet moet doen. Ik wil de desbetreffende pagina best voor je inscannen maar vanwege copyright kan ik m hier niet publiekelijk op het forum plaatsen. Stuur mij maar een privé bericht als je t zal willen! ;)
 
Ik ben gelijk naar dat boek gaan kijken, schrok beetje van de prijs, maar iemand heeft een gebruikt exemplaar op marktplaats en ik ga het boek zo ophalen :P

Van het weekend ga ik meten en hopelijk repareren. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat 't is opgelost, en dat je de oplossing nog even hebt laten weten! :)

Graag gedaan :) Alleen jammer dat er nu dus een nieuw probleem is (verschrikkelijk moeilijk om versnelling te wisselen...)

Ik ben gelijk naar dat boek gaan kijken, schrok beetje van de prijs, maar iemand heeft een gebruikt exemplaar op marktplaats en ik ga het boek zo ophalen

Van het weekend ga ik meten en hopelijk repareren.

Laat maar ff weten hoe het is gegaan! Ik ben benieuwd ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien is je koppelingshuis ingeslagen. Dan komen de platen niet goed vrij. Als je de randen waar de lippen van de platen invallen weer glad vijlt, gaat het een stuk beter, als dat het euvel is tenminste.
 
Misschien is je koppelingshuis ingeslagen. Dan komen de platen niet goed vrij. Als je de randen waar de lippen van de platen invallen weer glad vijlt, gaat het een stuk beter, als dat het euvel is tenminste.

Dit is het niet, hier is al naar gekeken, ook zijn alle platen schoon gemaakt. De motor koppelt en ontkoppelt gewoon zoals hij hoort te doen. Het probleem ligt ergens bij de transmissie vrees ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan