Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Xin chao (Hello)

Ik heb me elders al voorgesteld. Als aanvulling: mijn eerste reis naar Vietnam was een georganiseerde in 1997. In 1998 ben ik 2 keer teruggeweest en van 1999-2000 heb ik in het kader van een sabbatical een half jaar in Ho Chi Minh City gewoond. In die periode gekeken of het ook gedurende een langere periode met mijn vriendin bleef klikken en daarna hebben we samen ruim 10 jaar in Nederland gewoond en zijn we 1-2 keer per jaar voor familiebezoek teruggegaan. Inmiddels wonen we al weer 2 jaar in Vietnam in de buurt van Nha Trang.

Ik bedacht dat het misschien wel aardig is om in een aantal posts iets over Vietnam te vertellen. Maar dan de zaken die je niet in de reisgidsen of als toerist tegenkomt, maar alleen als je er wat langer verblijft of er woont.

Ik zal een aantal zaken uit mijn voorstelpost herhalen om alles een beetje bij elkaar te houden. Ik zal dingen hier en daar misschien wat ongenuanceerd of zwart/wit brengen. Dat is bewust om het duidelijk te laten zijn. Opmerkingen dat ik overdrijf omdat men het niet zelf op vakantie heeft meegemaakt ga ik niet op in: in principe heb ik alles wat ik beschrijf zelf meegemaakt. Het enige is dat het over een periode van zo’n 16 jaar is en zaken veranderen.

Als er vragen zijn hoor ik die graag en zal ik ook proberen er antwoord op te geven.

Hen Gap Lai (Tot ziens)
 
Laatst bewerkt:
Rijbewijs

Ik heb hier veel op de 110cc motor van mijn Vietnamese vrouw gereden. Maar ik wilde het liefst een wat zwaardere fiets. Echter, dat is moeilijk. Men kent hier meerdere A-rijbewijzen. Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn A1-rijbewijs gehaald. Theorie in Vietnamees (en ik spreek het nog steeds nauwelijks). Nee, niet gekocht! De truc? Lees Asia Vietnam, motor license

Met een A1-rijbewijs mag je max. een 170 cc.-motor hebben. Met een A2-rijbewijs mag je een zwaardere fiets. Hiervoor moet je lid worden van een motorclub, veel geld betalen (ik heb bedragen van over de $1000 horen noemen), lang lid zijn (soms meer dan een jaar), veel ritten meerijden en als je dan geluk hebt wordt je voorgedragen voor een A2. Trouwens, een Nederlands A-rijbewijs wordt ook omgezet naar een A1. Opmerkingen over ervaring met 900 cc.-motoren worden hierbij stug als volkomen onbelangrijk afgedaan. A2-rijbewijs kopen? Er kan hier veel, dus ook hiervoor schijnen mogelijkheden te zijn maar je hebt geen enkele garantie dat je na het betalen van heel veel geld ook een geldig rijbewijs krijgt. Er schijnen nogal wat nep-rijbewijzen verkocht te worden. In al die problemen had ik niet veel zin dus dan maar een lichtere fiets.
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic Fred. Hoe zit het met helmplicht/beschermende kleding en dat soort zaken ? En wat ik me afvraag: wat wanneer je op een b.v. 750 cc met b.v. Nederlands kenteken daar rondrijdt? Je kunt er toch rijdend naartoe gegaan zijn.
 
Sinds een aantal jaren is er een helmplicht. Op zich wordt dat ook vrij goed nageleefd, dwz je ziet iedereen met iets op het hoofd. Ik kom daar later nog op terug. Beschermende kleding is hier nauwelijks te vinden: ik ben het zelf nog niet tegengekomen. Ik ben afgelopen feestdagen in NL geweest en heb toen een goede integraalhelm, een mesh jack, leren handschoenen en kevlar jeans gekocht. Alleen Erich (Engelse motorvriend) en ikzelf rijden er mee. Ik heb nog niemand anders zo gezien.

Hoe het met een zware motor met Nederlands kenteken zit weet ik niet. Maar als je NL A-rijbewijs alleen wordt ingeruild voor een A1 (= max 170 cc) heb ik ook mijn twijfels of een zware NL-motor wel mag.

Eén van de redenen dat zware motoren niet of nauwelijks zijn toegestaan is het volgende. De politie rijdt op 250 cc. motoren en men wil niet dat de andere weggebruikers sneller zijn.
 
Mijn eigen motor

Om het niet te duur te maken heb ik een Vietnamese fiets gekocht, de Rebel USA CB170R. Zie o.a. Protected Ziet er niet zo slecht uit, maar blijkt dus van Vietnamese kwaliteit. Meest belangrijke klachten toen ik hem net had (nieuw!): zeer sterk trillen en slecht optrekken vanuit bochten. Hij is diverse malen teruggeweest. Het optrekken was na het veranderen van sproeiers in de carburateurs wat verbeterd, het trillen niet.

De manager van Motorrock heeft wel aangeboden om er in de fabriek naar te laten kijken. Ik zag het alleen niet zitten om 450 km. naar Ho Chi Minh City te rijden op een dergelijke vibrerende motor. Met de vrachtauto is behoorlijk duur, evenals met de trein. Deze laatste 2 hebben ook een hoog risico van beschadigingen. Daarnaast had ik mijn twijfels of het zou verbeteren. Op mijn vraag “gebruiken jullie momentsleutels” kwam het antwoord “nee, dat doen we op routine”. Ja, ja.

Ik ben dus uiteindelijk de afgelopen tijd maar zelf gaan knutselen. Dit onder het motto “als je wilt dat iets goed gebeurd moet je het zelf doen”. Het bleek dat overal Vietnamese maatvoering was aangehouden (toleranties van 10% of zo). Het motorblok hing scheef in het frame (ruim ½ cm. aan de voorzijde), de beugels van de bovenkant van het blok naar het frame waren scheef en te kort dus de rubber dempers hielpen ook niets. Het geheel rechtgezet, nieuwe beugels gemaakt, de carburateurs opnieuw afgeregeld (de kleppen bleken zowaar goed te staan) en het gaat al beter. Alleen de geclaimde top van 137 km/uur zit ik nog een aardig stukje vanaf. Met een aanloopje kom ik tot ca. 100 km. Moet ik nog eens naar kijken (en denkelijk wat vragen over stellen).

Ik heb inmiddels ook een vrij uitgesproken mening over Vietnamese monteurs. Maar dat een volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Het rijden van Vietnamezen

Overigens, die eerder genoemde 100 km. kan ik bij mij in de buurt maar op een enkel stukje rijden: er rijden helaas ook Vietnamezen rond (en die kunnen niet rijden, niet technisch en niet tactisch). Voorbeeld. Vietnamezen kijken alleen wat vóór ze gebeurd. Alles wat opzij of achter ze gebeurd is niet belangrijk en wordt dus ook volledig genegeerd. Als men uit een uitrit komt en er is niet recht voor ze iets te zien dan knallen ze gewoon zonder naar links/rechts te kijken de weg op. Maakt niet uit dan jij daar op 3 meter afstand met 40 km. aan komt rijden. Je zit niet recht in hun gezichtveld dus ben je er niet. Struisvogeltechniek.

Zo gaat het ook op kruisingen. Voorrangskruising? Wat is dat? Niets recht voor je? Gassen.

Wil je iemand inhalen? Dan zul je iets moeten doen: toeteren, uitwijken, je erlangs wringen etc. Opzij gaan doen ze niet: je zit er achter dus ben je er niet.

ALLEEN ALLES VÓÓR JE IS BELANGRIJK!
Voor wie in Vietnam wil motorrijden is dit het belangrijkste wat je moet weten: zo rijden alle Vietnamezen!

(Veel) meer voorbeelden volgen.
 
Laatst bewerkt:
3 vrienden van me zijn net 2 maanden terug uit Vietnam, en daar hadden ze voor 5 weken motoren (brommers) gekocht en rond gereden. Ze hebben 9 uur aan gopro materiaal, en ik heb de mooiste momenten terug mogen kijken.

Die Vietnamese mensen rijden echt als gekken! 2 van mijn vrienden hebben daar dan ook een ongeluk gehad, maar gelukkig niets aan overgehouden. Ook leuk om eens de Top Gear special te kijken van Vietnam!

btw: idd erg leuk topic!
 
Zijn ze net iets te vroeg vertrokken om profijt te hebben van mijn goede raadgevingen :-)

Die Top Gear special heb ik ook op dvd.

Ik hou de genoemde punten in gedachten voor de komende dagen.
 
Echt heel leuk dit topic! Blijf ik zeker volgen.

Het is een droom en doel van mij om nog een keer van noord naar zuid (of andersom) te rijden in Vietnam, op een motor of scooter of iets met 2 wielen.

Echter is huren haast geen doen, want ik heb nog niets gevonden waarbij je in het zuiden iets ophaalt en het in het noorden weer achter kan laten. Ik heb ook begrepen dat je verzekerd moet zijn als westerling omdat je voor welk ongeluk dan ook de volledige schuld krijgt, zowel van bevolking als politie?

Dan zou je iets moeten kopen, maar hoe krijg je dit dan weer verzekerd? Wellicht kun jij wat hints en tips geven hierover.

Ook ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden van overnachten in de minder stedelijke gebieden in Vietnam. Hoe werkt dat, vind je daar plekken om te overnachten. Kamperen en dat soort aangelegenheden lijken me daar geen optie.


Ik ben benieuwd naar jouw volgende verhaal!

Groeten, Dennis
 
Laatst bewerkt:
@Dennis
Ik heb hier eigenlijk geen enkele ervaring mee. Ik heb de motor altijd gebruikt voor “boodschappen”, niet voor trips. Kan ik dus verder weinig over zeggen. Wat ik wel weet is dat ik als buitenlander geen motor kan kopen. Die van mij staat dus ook op iemand anders’ naam. Hoe het zit met de verhalen die ik hier heb gelezen over het kopen van o.a. Minsk motoren in Hanoi weet ik dus ook niet.

Alternatief voor achterlaat-probleem is met de trein terug naar het beginpunt. Je kunt de motor in de trein meenemen. Kom ik later nog op terug.

Overnachten komt morgen een begin van.

Ik zal ook dit in het achterhoofd houden en kijken of ik wat te weten kan komen.
 
Ter info. Het tijdsverschil met Vietnam is op dit moment 6 uur. Met de zomertijd (en ik heb geen flauw idee wanneer die ingaat) wordt dat 5 uur. Dat betekent dat posts na ca. 16:00 resp. 17:00 NL-tijd pas de volgende dag worden beantwoordt.
 
@Dennis
Ik heb hier eigenlijk geen enkele ervaring mee. Ik heb de motor altijd gebruikt voor “boodschappen”, niet voor trips. Kan ik dus verder weinig over zeggen. Wat ik wel weet is dat ik als buitenlander geen motor kan kopen. Die van mij staat dus ook op iemand anders’ naam. Hoe het zit met de verhalen die ik hier heb gelezen over het kopen van o.a. Minsk motoren in Hanoi weet ik dus ook niet.

Alternatief voor achterlaat-probleem is met de trein terug naar het beginpunt. Je kunt de motor in de trein meenemen. Kom ik later nog op terug.

Overnachten komt morgen een begin van.

Ik zal ook dit in het achterhoofd houden en kijken of ik wat te weten kan komen.


Oke dank! Ik wacht rustig af. Ik heb ook wel eens te horen gekregen dat je niet met de nacht trein moet reizen omdat er dan kans op overvallen is, is dit waar of een fabeltjes verhaal?
Iig bedankt voor het nemen van de moeite om antwoord te geven, of proberen te geven, op de vragen die hier gesteld worden, super!

Greetz! :W
 
Ter info. Het tijdsverschil met Vietnam is op dit moment 6 uur. Met de zomertijd (en ik heb geen flauw idee wanneer die ingaat) wordt dat 5 uur. Dat betekent dat posts na ca. 16:00 resp. 17:00 NL-tijd pas de volgende dag worden beantwoordt.

Komend weekend gaat de zomertijd in.
 
Motortrips

Met Erich, een Engelse motor-vriend, die hier al zo’n jaar of 5 woont, heb ik de afgelopen weken een aantal korte (75-100 km) trips in de omgeving gemaakt. Ging goed, dus ijs en weder dienende gaan we binnenkort een meer-daagse trip maken. Ik heb wat kleine steuntjes laten lassen die ik in plaats van de handvatten voor de duo-passagier kan monteren (mijn vrouw wil niet mee). Hierop past een kleine weekendtas. Inclusief de tanktas ruim voldoende om spullen mee te nemen. Voordelen van motortrips hier zijn:
- Hotels zijn goedkoop.
- Restaurantjes nog goedkoper
- Onderweg ruim voldoende zaakjes om wat te eten en te drinken.
Kortom, je kunt met een minimum aan bagage reizen (tandenborstel en ondergoed).

N.a.v. vragen zal ik tijdens deze trip proberen na te gaan hoe het zit met al-dan-niet-alternatieve overnachtingsmogelijkheden. Ik kom hier later hopelijk/misschien nog op terug.

Op de foto zijn de bagagesteuntjes nog in de grondverf, d.w.z. de verf waarmee mijn metaalbewerker standaard alles verft. Inmiddels heb ik ze mat-zwart gespoten. De motorsteun is ook hier gemaakt op basis van een paar foto’s. Voldoet verder goed.
full
 
Laatst bewerkt:
@DennyzfR6
Zelf ken ik die verhalen over de nachttrein niet. Maar ik ben misschien gewoon wat naïef op dat gebied. Ik ben zelf diverse keren met de nachttrein van Nha Trang naar HCM gereden. Prettige wijze van vervoer.
Ik zal nog wel een keer ingaan op wat ik weet over (kleine) criminaliteit hier (maar ik weet niet veel). Als algemene opmerking voor nu: ik zou me maar niet te veel van dit soort berichten aantrekken.
 
Laatst bewerkt:
Het rijden van Vietnamezen

Nog wat “ergernissen”.

Spiegels. Op veel Vietnamese motoren zitten ze niet en als ze er wel op zitten worden ze uitsluitend gebruikt om te kijken of het haar nog goed zit na het afzetten van de helm. Zie ook een eerdere post dat Vietnamezen alleen het verkeer recht voor zich in de gaten houden. Ik denk dat alleen de buitenlanders weten wat er om zich heen gebeurt. Tijdens mijn rijlessen is dat er tenminste ingestampt.

Inhalen doen ze bij voorkeur vlak langs je (je spiegel blijft er nog net op zitten) en aan beide kanten. Vaak snijden ze je daarna ook nog. En dat is in hun “filosofie” (ander woord voor onkunde) weer niet hun probleem (zie hiervoor).

Hetzelfde op wat grotere wegen waar mensen vanuit zijwegen de grote weg oprijden. Heel vaak doen ze dat met een asociale grote bocht. En wederom, jij zit er net achter dus dat je hard moet remmen en uitwijken is weer jouw probleem.

Afslaan naar links of naar rechts? Gewoon doen, de rest zit er toch achter en moet maar zien hoe ze zich redden.

Opstellen bij een stoplicht? Gewoon, waar plaats is. Dat je bij die kruising naar links of rechts moet is verder volkomen onbelangrijk: dat zit achter je. Heel vaak zie je ook dat ze links voorsorteren als ze naar rechts moeten en v.v.

Ik roep ook altijd dat als Vietnamezen in Europa gaan rijden en dat op dezelfde manier doen als hier, ze in een week plat zijn (als ze geluk hebben, de gemiddelde overlevingsduur schat ik op 2 dagen).
 
Toepasselijke foto. Mijn eerste reactie was, dat dit een wat oudere foto is. Het is nog "betrekkelijk rustig" op de weg en er is sinds een aantal jaren een helmplicht. Een blik op de boeiende site van AdventureGirl (aanbevolen!) leerde dat de foto uit 2006 is.

De laatste paar jaar zijn er in HCM complete verkeersinfarcten tijdens de spits. Hele straten staan dan volledig vast. Niet leuk meer.
 
Trouwen

Voor wie na een leuke reis in Vietnam wil blijven wonen en dat in gezelschap van een Vietnamees of Vietnamese wil doen een truc.

Grote delen van Vietnam zijn nog redelijk traditioneel en in die cultuur is ongehuwd samenwonen “not done”. Trouwen met een Vietnamees/Vietnamese is voor een buitenlander zowiezo erg moeilijk: er komt veel officieel papierwerk aan te pas, alle documenten moeten vertaald worden in het Vietnamees, elk origineel en elke vertaling moet ook weer gelegaliseerd worden. Kortom, een moeilijke, langdurige en ook prijzige affaire.

Wij hebben daar indertijd de volgende truc voor gevonden. Ik woonde toen een half jaar in HCM. Wij hebben op Vietnamese wijze een grote receptie voor familie, vrienden en bekenden gegeven, compleet met witte bruidsjurk en pak, trouwkaartjes, grote open wagen etc. Ook mijn buren kregen een kaartje en een soort cake. Niemand let er dan op dat je niet naar het stadhuis bent geweest. Je bent “getrouwd”.

We weten, dat onze truc inmiddels al minstens 1 keer herhaald is



Prettige paasdagen.
.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan