Afstellen met of zonder dB-killer

supersillie

MF veteraan
13 okt 2010
3.141
0
Grevenbicht
Ik heb afgelopen weekend een leovince SBK gekocht voor op de soes.

Nou word hij er nu nog niet opgezet. Dat doe ik in juli als de motor ontgrensd en afgesteld word.

Nou wilde ik eens graag jullie mening horen over het afstellen.

Aangezien ik vlakbij de eifel woon, ga ik regelmatig het buurland in. Aangezien ze daar nogal vies zijn op rijden zonder dB-killer wil ik hem daar gewoon erin hebben.
Echter, nooit zonder dB-killer rijden is ook niet leuk als je zon geluidje hebt O-)

Ik denk dat ik 60-70% van de tijd met dB-killer zal rijden. Dus in eerste instantie lijkt het me het beste als ik hem met killer laat afstellen.
Maar als ik dan zonder killer ga rijden loopt hij hoogst waarschijnlijk weer te arm.

Ga ik hem afstellen zonder killer, dan loopt hij uiteraard weer te rijk als ik de killer erin stop.
Nou kan die beter te rijk lopen dan te arm, aangezien je door een te rijk mengsel alleen wat vermogen gaat missen. Maar het kan geen kwaad voor het blok. (correct me if I'm wrong)

Dus wat denken jullie wat het beste is? :)
 
Mijn Aprilia -ook met Leovince SBK dempers, wel een V-twin ;) - heb ik op mijn verzoek laten afstellen zonder DB-killers, uitgaande van dezelfde gedachte die jij hebt, liever de motor wat te rijk met killers dan te arm zonder.
Na 40.000km nog geen klachten, kan ook niet zeggen dat het verbruik of de trekkracht wezelijk beïnvloed wordt door het wel of niet gebruik vd killers, in mijn geval rij ik iets meer (60%?) met de killers erin dan zonder.
 
Mijn Aprilia -ook met Leovince SBK dempers, wel een V-twin ;) - heb ik op mijn verzoek laten afstellen zonder DB-killers, uitgaande van dezelfde gedachte die jij hebt, liever de motor wat te rijk met killers dan te arm zonder.
Na 40.000km nog geen klachten, kan ook niet zeggen dat het verbruik of de trekkracht wezelijk beïnvloed wordt door het wel of niet gebruik vd killers, in mijn geval rij ik iets meer (60%?) met de killers erin dan zonder.

Ah kijk!
Thanx voor je reactie :)

Wat zoiets betreft ben ik misschien wel een beetje een softy. Maar ik zit altijd graag aan de veilige kant.
En aangezien ik toch niet het maximale uit mijn motor kan halen zal ik die paar pk verlies door het te rijk staan niet merken. (als het al überhaupt een paar pk scheelt)
 
Ik ga ook maar eens vragen bij de motorzaak waar ik hem breng.
Blijft een beetje stom geval zoiets he :P

Vind het ook raar dat er bijna niks over te vinden is.
Er zullen toch wel genoeg motorrijders zijn die soms hun dB-killer eruit halen...

Of ben ik gewoon een mierenneuker dat ik daarbij stilsta :+
 
Ik zou toch eerst eens op de testbank gaan, dan weet je het direct.

En dan 2 keer testen, namelijk met db killer en zonder.

Of al rijdend testen met db killer en zonder.

Mits een goed gehoor en gevoel kan je wel verschillen te weten komen.

Maar via de testbank kan je wel lucht/benzine verhouding meten en heb je direct een curve.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch eerst eens op de testbank gaan, dan weet je het direct.

En dan 2 keer testen, namelijk met db killer en zonder.

Of al rijdend testen met db killer en zonder.

Mits een goed gehoor en gevoel kan je wel verschillen te weten komen.

Maar via de testbank kan je wel lucht/benzine verhouding meten en heb je direct een curve.


Dat zeg ik toch, toen die op de bank stond heb ik aan de monteur gevraagd of het verschil maakte. Hij had de vraag nog nooit gehoord, gokte van wel, maar durfde niet te zeggen hoeveel. Dus we zijn samen gaan testen en proberen.
Het was volgens mij(het is onderhand al een jaar geleden dus kan me vergissen) 1 of 2 Pk verschil, en een degelijk verschil in de brandstof curve
 
Ik zou toch eerst eens op de testbank gaan, dan weet je het direct.

En dan 2 keer testen, namelijk met db killer en zonder.

Of al rijdend testen met db killer en zonder.

Mits een goed gehoor en gevoel kan je wel verschillen te weten komen.

Maar via de testbank kan je wel lucht/benzine verhouding meten en heb je direct een curve.

Ik snap wat je bedoeld te zeggen.
Feit is alleen, als ik hem op de testbank zet met en zonder killer krijg je uiteraard verschillende waarden.
Vermogen (kan zijn dat die hetzelde blijft), lucht benzine verhouding. Het is duidelijk dat er 2 verschillende waardes uit zullen komen. Ik kan daar alleen niets mee.
Ik weet de waarden dan wel , echter geeft dat geen oplossing voor het rijden met of zonder dB-killer.
Hij zal meer verbruiken zonder killer, en dan...hoe ga ik het oplossen.
Ok, het kan zijn dat de verschillen in waarden zo goed als te verwaarlozen zijn, daar kom ik idd alleen achter door een testbankrun.
Maar gezien alle onduidelijkheid denk ik ook dat er geen echte oplossing voor is.

Dat zou betekenen dat je hem moet afstellen zonder dB-killer en dan te rijk rijd als er een killer inzit.
En vice versa...

Dan is het de overweging maken wat het minst schadelijk is voor je blok.
Persoonlijk denk ik dat hij beter te rijk kan lopen.. Maar ook hier zijn weer de meningen over verdeeld.
 
Het verbruik is zo minimaal dat ga je niet merken!
Lekker zonder afstellen, dat beetje wat hij te rijk word ga jij niet merken, je verliest toch al een beetje vermogen door de killer.
En jij merkt het kwa rijden gewoon niet, hij zal geen rare dingen gaan doen of slecht lopen. Maar als hij die hoeveelheid te weinig krijgt per slag, gaat het blok het wel op den duur "merken", niet dat het direct killing is, maar dat beetje extra zou net een beetje beter zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan