Tips nodig ringen maken

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik moet tussen mn cilinderkop en koppakking ringen hebben. (gemaakt van lasdraad)

Nu ben ik zelf al flink aan het kloten geweest maar het lukt me gewoon niet om wat bruikbaars te fabriceren. -O- :$

Ik heb al een soort van walsje gemaakt om het draad te buigen, dat werkt een beetje, maar de ringen zijn nog niet mooi rond.

Dus, heeft iemand een tip hoe ik dat wel mooi rond krijg?

Voor de mensen die tips hebben als, gebruik een regenpijp; please, ga eerst de uitdaging eens aan!

Alvast bedankt
 
Heb je een draaibank?

Dan zou je zoiets kunnen maken, in de gleuf kan dan het draad.
Maak je de diameter van de cilinder kleiner dan wat je nodig heb.
Draai je de lasdraad eromheen, als de lasdraad terug veert,
kom je misschien op de 81mm uit???
Beetje trial and error, maar misschien werkt het wel :P
Draad%2Broller.jpg



Wat voor druk wil je eigenlijk gaan draaien?
(In combinatie met je compressie?)
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet nodig Reinhoud, zorg dat de ringen nét in de groef klemmen en klop ze er met een kunstof hamertje voorzichtig in de groef.
Laatste paar cm even voorzichtig bepalen, met een fijnmarker even een aantekening maken waar je 'm af moet knippen, maak het ongeveer 0.2 mm langer en knip met de tang zodat de knip v-vormen elkaar net iets overlappen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een draaibank?

Dan zou je zoiets kunnen maken, in de gleuf kan dan het draad.
Maak je de diameter van de cilinder kleiner dan wat je nodig heb.
Draai je de lasdraad eromheen, als de lasdraad terug veert,
kom je misschien op de 81mm uit???
Beetje trial and error, maar misschien werkt het wel :P
[afbeelding]


Wat voor druk wil je eigenlijk gaan draaien?
(In combinatie met je compressie?)


Ik heb een draaibank!
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, ik had zelf niet aan zoiets gedacht.


Um, ik ga eerst proberen met de laagst mogelijke druk wat de wastegate kan doen, dat zit zo rond de 8 PSI.
Maar het schijnt dat de verbrandingskamer van de GS1000 niet echt super is, dus ik hoop dat dat wil.
CR is 8:1

Dat is niet nodig Reinhoud, zorg dat de ringen nét in de groef klemmen en klop ze er met een kunstof hamertje voorzichtig in de groef.
Laatste paar cm even voorzichtig bepalen, met een fijnmarker even een aantekening maken waar je 'm af moet knippen, maak het ongeveer 0.2 mm langer en knip met de tang zodat de knip v-vormen elkaar net iets overlappen.

Dat ga ik eens proberen, misschien iets dikker lasdraad opscharrel(l?)en.

Dank u!
 
Vanwaar die koperen ringen, als je druk niet zo hoog is?

Ik ben van plan om 10 psi te gaan draaien met cr van rond de 8,5.
En gebruik gewoon een koppakking voor een big bore.(cilinders zijn opgeboord)
 
Vanwaar die koperen ringen, als je druk niet zo hoog is?

Ik ben van plan om 10 psi te gaan draaien met cr van rond de 8,5.
En gebruik gewoon een koppakking voor een big bore.(cilinders zijn opgeboord)

Werd mij geadviseerd, ik heb een koperen koppakking.

Normale koppakkingen zijn moeilijk te vinden, mijn zuigers zijn 8mm groter dan origineel.
 
Heb je een draaibank?

Dan zou je zoiets kunnen maken, in de gleuf kan dan het draad.
Maak je de diameter van de cilinder kleiner dan wat je nodig heb.
Draai je de lasdraad eromheen, als de lasdraad terug veert,
kom je misschien op de 81mm uit???
Beetje trial and error, maar misschien werkt het wel :P
[afbeelding]
Zou moeten lukken zo, maar draai er meer draad omheen zodat je een spiraal krijgt die je dan weer in losse ringen kan knippen/zagen.
 
Lasdraad? ik neem aan dat je hardsoldeer koper bedoeld, is messing en best hard.
Je moet echt roodkoper hebben. Als je een koperen buis kan vinden in een maat die je af en uit kan draaien zodat je op de goede maat uitkomt hoef je ze alleen nog maar af te steken.
Als je ze van draad maakt zul je de uiteinden toch nog aan elkaar moeten lassen. Die las krijg je nooit zo mooi glad als de rest van je draad.

Tenzij je autogeen lasdraad bedoeld, dat moet je helemaal niet hebben. Dat is verkoperd staal.
 
Laatst bewerkt:
die o ringen drukken de koppakking plaatselijk vrij hard in (veel druk per oppervlak) en wordt vaak toegepast bij hoge boost, ook houd het de koppakking beter op zijn plek (reden dat de koppakking ergens tussenuit blaast is vaak dat hij een heel klein beetje gaat schuiven en dat voorkom je hiermee)

nadeel is dat het periodiek vervangen moet worden (heb ik mensen horen zeggen)

is een vrij controversieel onderwerp overigens, sommige zweren erbij, sommige vinden het niet nodig / averrechts werken

ook belangrijk dat de o-ring niet te ver boven het dek uit steekt anders werkt het zeker averrechts


@reinhoud; wat sommige mensen doen is de kamer waar de oring in moet vallen zodanig maken dat de oring erin geperst / geklopt moet worden (perspassing) zodat deze er niet uitspringt (ik neem aan dat dit je probleem is), dan komt het rond maken niet zo precies als wanneer dit een erg losse passing is
 
Laatst bewerkt:
in de plaatwerkerij hebben we een wals waarbij je de bovenrol aan een kant los kan halen om je werkstuk eraf te schuiven.
wat je dan dus kan doen is de omvang berekenen , afknippen en walsen , iets door walsen en de uiteinden aan elkaar hechten.
daarna net zo lang walsen met de goede instelling van de bovenrol totdat ie precies rond is.
 
Bij mijn honda mb125 heb ik ook eens een o-ring koppakking gemaakt.

Maar dat is een 2takt.

4takt kop is wel wat ingewikkelder en ik weet niet of de temperatuur en druk geschikt zijn voor een viton o-ring.
 
in de plaatwerkerij hebben we een wals waarbij je de bovenrol aan een kant los kan halen om je werkstuk eraf te schuiven.
wat je dan dus kan doen is de omvang berekenen , afknippen en walsen , iets door walsen en de uiteinden aan elkaar hechten.
daarna net zo lang walsen met de goede instelling van de bovenrol totdat ie precies rond is.

Dat heb ik dus helaas niet, ik heb zelf iets simpels gemaakt, maar dat werkt ook maar tot een bepaalde hoogte...

Lasdraad? ik neem aan dat je hardsoldeer koper bedoeld, is messing en best hard.
Je moet echt roodkoper hebben. Als je een koperen buis kan vinden in een maat die je af en uit kan draaien zodat je op de goede maat uitkomt hoef je ze alleen nog maar af te steken.
Als je ze van draad maakt zul je de uiteinden toch nog aan elkaar moeten lassen. Die las krijg je nooit zo mooi glad als de rest van je draad.

Tenzij je autogeen lasdraad bedoeld, dat moet je helemaal niet hebben. Dat is verkoperd staal.

Een ring maken op een draaibank van 0.6mm dik?



Ik heb een koperen koppakking, ik heb nergens gezegd dat ik koperen ringen wil maken. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan