Xenon gsxr 600 k4 schakelen relais

roelofjan93

MF'er
27 mrt 2013
37
0
Zeerijp
Hallo,

Ik heb sinds kort een GSX-R 600 uit 2004. Nu wil ik hier xenon inbouwen. En nou wil ik dit via een relais schakelen zodat de xenon pas aan gaat als de motor gestart is. Omdat ik hier en daar las dat het slecht was voor de xenon als deze aanstond tijdens het starten.

Nu heb ik een relais gezet tussen de +draad van de H7 koplamp. En laat deze schakelen door het oliedruklampje(hier zou continu 12v op staan, en na het starten zou dit wegvallen.). Ik heb alles nu aangesloten, alleen het relais schakelt niet.

Kan het het geval zijn dat de stroomsterkte/voltage van het oliedruklampje niet genoeg is om het relais te schakelen? En hoe kan ik dit meten?

Of kan ik het beter op een andere kabel aansluiten? Ik heb de groen/gele draad gepakt(zoals op elektrische schema's weergegeven) en als deze niet verbonden zijn geeft het display inderdaad geen olielampje weer.

Alvast bedankt!

Roelof Jan
 
Laatst bewerkt:
je hebt je relais wel aan massa gezet? Staat het aansluitschema op het relais zelf? Soms kun je hem ook als NOR schakelen. Ik neem aan dat je er genoeg van weet. De stuurstroom van je relais vraagt heel weinig ampere, daar kan het niet aan liggen.
 
Owwww wacht eens. Haha.

Ik heb het relais gewoon tussen de kabel van het oliedruklampje gezet. Dat gaat natuurlijk niet werken. Haha das wel erg dom.

Ik moet dan zeker op pin 85 een kabel zetten van het oliedruklampje, en op pin 86 massa? Waar kan ik dan het beste massa weghalen?
 
Ik heb nu mijn xenon 20.000 km er in zitten zonder een relais of wat dan ook, gaat meteen aan bij het starten van de motor. De eerste xenon setjes van "vroeger" konden er alleen slecht tegen voor zover ik weet. Nieuwe setjes van tegenwoordig hebben voor zover mij bekend is hier geen probleem meer mee.
 
Ik heb nu mijn xenon 20.000 km er in zitten zonder een relais of wat dan ook, gaat meteen aan bij het starten van de motor. De eerste xenon setjes van "vroeger" konden er alleen slecht tegen voor zover ik weet. Nieuwe setjes van tegenwoordig hebben voor zover mij bekend is hier geen probleem meer mee.

Bij moderne motoren gaat het licht pas aan na het starten. Bij wat oudere motoren gaat het licht al aan na het aanzetten van het contact. Als daarna de motor gestart wordt daalt tijdelijk het voltage en gaat de Xenon onbedoeld uit. Vandaar dat jij er geen last van hebt en anderen wel. Het heeft heel weinig te maken met de gebruikte Xenon set. Volgens mij hebben bijna alle sets een beveiliging tegen een te laag voltage.
 
Euhm, ik heb op mijn motor ook een dubbele xenon set gemonteerd en deze springen gewoon aan bij het omdraaien van het contact....

Maar idd, ik heb de set er inmiddels al 2 of 3 jaar inzitten, geen relais of bijzonder schakelmechanisme en het werkt nog altijd prima.

En nee, het was helemaal geen duur pakket van Pilot ofzo...
 
Nouja ik heb er voor de zekerheid maar wel een relais tussen gezet. Dan kan de xenon daardoor in ieder geval niet kapot gaan.

Nu alleen nog even kijken of er nog een vertragingsrelais bij moet, omdat het oliedruklampje al vrij snel uitgaat. Dat de xenon niet opstart tijdens het starten. Iemand een link of een idee voor een vertragingsrelais?
 
Nouja ik heb er voor de zekerheid maar wel een relais tussen gezet. Dan kan de xenon daardoor in ieder geval niet kapot gaan.

Nu alleen nog even kijken of er nog een vertragingsrelais bij moet, omdat het oliedruklampje al vrij snel uitgaat. Dat de xenon niet opstart tijdens het starten. Iemand een link of een idee voor een vertragingsrelais?

Dit werkt prima: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/195901
 
Nouja ik heb er voor de zekerheid maar wel een relais tussen gezet. Dan kan de xenon daardoor in ieder geval niet kapot gaan.

Nu alleen nog even kijken of er nog een vertragingsrelais bij moet, omdat het oliedruklampje al vrij snel uitgaat. Dat de xenon niet opstart tijdens het starten. Iemand een link of een idee voor een vertragingsrelais?

Ik heb al wat jaartjes xenon op mn 750 K5. Ik laat de xenon bij contact aanzetten altijd even op sterkte komen. Als ik start gaat automatisch mijn licht even uit en als de motor loopt weer aan. Nooit enige last van gehad. Werkt gewoon top, zonder tussenkomst van relais of schakelaars.
 

Deze kan ik dan dus tussen de +draad zetten naar de ballast. Dus na het relais. Dan schakelt het relais de stroom door nadat de oliedruklamp uit is, en vertraagt deze schakelaar het aangaan van de xenon nog met bijvoorbeeld 4 seconden ofzo.

En is deze schakelaar ook geschikt voor hogere amperages? Aangezien de draad naar de ballast erdoor gaat en hier bij het opstarten nog wel aardig wat stroom door loopt.
 
Ik heb al wat jaartjes xenon op mn 750 K5. Ik laat de xenon bij contact aanzetten altijd even op sterkte komen. Als ik start gaat automatisch mijn licht even uit en als de motor loopt weer aan. Nooit enige last van gehad. Werkt gewoon top, zonder tussenkomst van relais of schakelaars.

Gaat de lamp automatisch uit bij het starten, dus origineel al? Of komt dit omdat de xenon dan even te weinig stroom krijgt en uitgaat?

Even op sterkte laten komen scheelt denk ik inderdaad ook al, dan is de lamp in ieder geval al opgestart.

Maargoed ik heb het relais er nu al tussen zitten dus probeer het eerst zo.
 
Gaat de lamp automatisch uit bij het starten, dus origineel al? Of komt dit omdat de xenon dan even te weinig stroom krijgt en uitgaat?

Even op sterkte laten komen scheelt denk ik inderdaad ook al, dan is de lamp in ieder geval al opgestart.

Maargoed ik heb het relais er nu al tussen zitten dus probeer het eerst zo.

Dit gaat automatisch, origineel. Bij jou ook. De lamp gaat uit op het moment dat je de startknop induwt. Een seconde ofzo. Dan slaat de motor aan en brandt de lamp weer.

Maar de xenon moet altijd even opladen/op sterkte komen, dat zie je vooral goed in het donker. Als je dat doet, ff 15 sec. wachten na contact aan en voordat je de motor start, dan is er (bij mij in ieder geval) al 3 jaar niets aan het handje...
 
Laatst bewerkt:
Contact aan is bij mij lamp aan. Tijdens het starten gaat hij dan ff uit en zodra de motor draait gaat hij weer aan. Gaat bij mij al tijden prima dus en boeiend als het stuk gaat. Voor 20 euro heb je 2 nieuwe setjes uit china.
 
Ik weet dat mijn xenon ballast in beveiliging valt als de spanning onder de 9 volt duikt, om hem dan weer aan te krijgen moet ik het licht even uit-aan doen. M'n boordnet net was dermate zwak dat ik deze heb versterkt met extra kabels en een paar bypasses van slechte verbindingen in de kabelboom. Nu blijft hij wel aan, maar ik heb met de inbouw (een jaar of 3 terug) wel mn ballast gesloopt door het veelvuldig gebruik te maken van deze beveiliging. Door eerst de motor te starten en daarna het licht pas aan te zetten doet deze ballast het al jaren.

Ik heb deze winter er een relais tussen gezet die door de startschakelaar (schakelt naar massa) de spanning even onderbreekt naar de ballast en dit werkt goed :Y
 
Ik ben nu even het spoor bijster. Heb het relais aan de draad van de oliedruksensor zitten en aan de massa. Maar er gebeurt niks. Zelfs niet als ik de massa rechtstreeks van de accu pak.

Dus of ik heb de verkeerde draad(olielampje gaat wel uit als ik de draad onderbreek) of er klopt iets gewoon niet.


full



Dit is toch de draad van de oliedruksensor? En dit zou dan toch d+ moeten zijn? En dus zou het relais toch omgeschakeld moeten staan en zodra de motor gestart is terug moeten vallen naar z'n uitgangspositie(geen stroom erop) Of heb ik het nu totaal mis?

En de kleurcode die daar staat is G/Y. Dat is dan toch Green/Yellow?
 
Laatst bewerkt:
Heb het idee dat die groen/gele draad niet de plusdraad is. Als ik hier een lampje aanhang en aan de massa dan gebeurt er niks. Bij lopende motor niet en als de motor uit is niet. Dus dan zou het de - draad moeten zijn van het olielampje. Want het olielampje verdwijnt wel als de draad onderbroken is.

Alleen welke draad zou dan wel de d+ moeten zijn? uit het elektrische diagram lijkt mij vrij duidelijk dat het de groen/gele draad is.

En waar moet ik het relais op aansluiten als ik het zo wil schakelen dat de xenon alleen even uit gaat tijdens het starten? Als dit niet lukt dan het zo maar doen,, want wordt er zo wel een beetje hopeloos van...
 
Laatst bewerkt:
Als ik het schema goed bekijk schakelt je druksensor naar massa en is het idd een geschakelde massa.

Het lijkt me dus logisch dat je lampje altijd onder spanning staat en dat als de oliedruksensor een te lage druk registreert de schakelaar contact maakt naar massa.

Dit betekent voor je relais dat de spoel aan de ene zijde permanent gevoed moet worden en de andere zijde van de spoel aan de draad van de oliedruksensor kan worden bevestigd. De schakelende poort van het relais zou NC (normally closed) moeten zijn.

Je zou de plus voor de spoel van de lamp (connector) zelf kunnen halen, dan staat er ook alleen spanning op het relais als je uberhaubt je licht aan hebt.


schemalinkje
 
Laatst bewerkt:
Oke ik snap wat je bedoeld. En als ik nu zelf naar het schema kijk zie ik inderdaad dat die dan naar massa schakelt. Wist niet hoe dat precies werkte.

Maar ik gebruik op dit moment de +draad van het lampje(connector) als voeding voor de xenon.(dus de kabels voor de voeding van de ballast op de originele connector aangesloten) Kan ik deze dan ook op het spoeltje van het relais aansluiten? dan gebruik ik hem dus dubbel op het relais. Of is het verstandiger om een kabel vanaf de accu(zowel + als -) rechtsreeks vanaf de accu naar de xenon te leggen en dan de + draad via het relais schakelen. Zegmaar een rechtstreekse voeding voor de xenon.

EDIT: Zie je schemalinkje nu. Dat gaat zo wel lukken.
Alleen is het verstandiger rechtstreekse bekabeling voor de xenon te leggen of via originele lamp connector?
 
Laatst bewerkt:
mooi :)

Het voordeel van een rechtstreekse draad (met een zekering) is dat de spanning het meest stabiel is voor je xenon.

Het nadeel is dat je de xenon niet meer uit kan zetten (tenzij je de zekering eruit trekt) en dat je niet moet vergeten ook je achterlicht aan te zetten.

Qua werk zal het niet veel schelen, alleen bij het plaatsen van de relaisschakelaar zal
je wel een onderbreking moeten maken in de huidige bekabeling.

Het dubbel aansluiten van zowel je relais als je xenon op de voeding van je lamp mag geen probleem zijn, aangezien je xenon minder vermogen trekt als een normale gloeilamp.
 
Ik heb de xenon nu zo aangesloten zoals je in het schemalinkje had staan. En werkt prima. Xenon start op zodra motor loopt.

Heb de vertragingsschakelaar ook al besteld, dus zet die er nog wel tussen na het gewone relais. Dat de xenon aangaat 2/3 seconden nadat de motor gestart is.
De xenon gaat nu namelijk al aan tijdens het starten, wat ik dus net niet wou. Dus met het vertragingsrelais is dit opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan