startprobleem BMW r80

k_hendriks

Rookie
28 jan 2007
10
0
Amsterdam
Mijn BMW R 80 RT uit 88, had toen ik hem vorige week kocht al wat startproblemen, maar een klein zetje, en hij liep prima. Dacht dat hij te lang had stilgestaan.

Gisteren na een heel stuk rijden kreeg ik hem niet meer aan.

Accu vandaag opgeladen, doorgemeten, gaf 11.75 v aan. Bij het starten geeft hij een klikje wel en vervolgens niks.

Kan het het start relais zijn?
 
Ik gok dat er 1 van de diodes van de gelijkrichter stuk is. Dan laad hij tijdens het rijden wel bij maar niet voldoende. Gaat het dynamo lampje branden? Anders kan je ook de laadspanning meten. bij ongeveer 3000rm moet hij de 12,8 tot 13v zeker halen. Makkelijker is om gewoon de diode plaat los te halen en die door te meten.

Het deksel voorop het blok zit met met 2 inbusbouten 6 vast. Daarachter bovenaan op het blok bevind zich de diodeplaat cq gelijkrichter. het vergt wat handigheid en geduld die los te halen eenmaal los kan je de diodes doormeten. Hoe is makkelijk op internet te vinden.

edit

Je accu zou zeker een hoger voltage moet geven na volledig opgeladen te zijn. het stuk gaan van accu kan een gevolg zijn van bovenstaande situatie, dan rijd je meer op de accu dan op de laadspanning die de accu hoort te voeden waardoor hij leeggetrokken wordt. een goede indicatie van de staat van accu is om de spanningsval tijdens het starten te meten. tijdens starten zou de accu net veel verder dan 9v moeten zakken. komt hij lager uit(waar het tikken van het relais een indicatie van is) dan is de accu zeer waarschijnlijk wel overleden.
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal niet zo moeilijk. '88 heeft een Valeo startmotor. Als de accu goed is liggen de magneten in de startmotor los.
Google maar even rond, je kan voor een paar tientjes de magneten weer vastzetten. Deze startmotor komt ook voor in bepaalde Franse auto's. Dan draait hij alleen de andere kant op. Als je de kop overbouwd kan je deze dus ook gebruiken.
 
Boven op de startmotor zit het grote startrelais. Deze heeft twee functies:
- sluiten van de contacten waardoor de startmotor gaat draaien, en
- via een gaffel de bendix naar buiten drukken waardoor het tandwiel in het vliegwiel gedrukt wordt.

Beide worden bedient door het anker van het startrelais en daaraan is niets veranderd.

even aangevuld met een klikbaar plaatje:

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels accu vervangen, Ik heb hem wel een paar keer even aangehad zelf gas bijgeven maar slaat dan af. De bougies zijn wel nat maar vonken niet, kan dat ook de diode zijn?
Lekker vaag.
Maak eerst de bougies eens droog. Even boven een gasvlam in de keuken. Dan nog eens in de bougiekap steken en kijken of ze vonken.
Nu kunnen ze nat zijn omdat ze niet vonken, maar ook nat geslagen zijn en daarna niet meer vonken.
Is de benzine wel vers? Staat je choke dicht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan