Koffer ervaringen

Crawl

MF veteraan
13 jan 2002
9.542
27
Haarlemmermeer
Ik heb net mijn eerste kofferset besteld en nu vraag ik me af of ik nog met speciale dingen rekening moet houden.
Moet je ze links en rechts even zwaar laden, wat is de max. snelheid dat soort dingen.
Wie kan het mij vertellen?
Alvast bedankt
Crawl
 
Van die maximum snelheid....staat dat er niet bij in de gebruiksaanwijzing :?
ja anders vraag je het niet natuurlijk |(

Ik heb mijn koffers ook meestal in onbalans 'geladen'.........
Nergens een probleem mee gehad.... :)
 
Van die maximum snelheid....staat dat er niet bij in de gebruiksaanwijzing :?
ja anders vraag je het niet natuurlijk |(

Ik heb mijn koffers ook meestal in onbalans 'geladen'.........
Nergens een probleem mee gehad.... :)
Ik heb ze nog niet dus ook de gebruiksaanwijzing niet.
Maar ik heb gehoord dat je die met een korreltje zout moet nemen met name betreffende maximum snelheid.
Niet dat ik er 300Km/u mee wil rijden maar 180 moet toch vol te houden zijn lijkt mij of vergis ik me?
 
Mijn givi koffertjes halen in ieder geval de 200 km/uur zonder dat er stukken afwaaien. Bij het volstoppen merk ik weinig van de gewichtsverdeling. Als je de boel volstopt met zware spullen voelt je voorwiel wel ineens licht aan. Een beetje zwaarte verhuizen naar bv een tanktas werkt dan beter.

Overigens gaan de koffers wel ten koste van stabilliteit. Ga niet zo maar met je handjes los want voor je het weet zwabbert je stuur overal heen !
 
Maximumsnelheid met koffers is 130 km. Althans dat bevelen de fabrikanten aan. Dat zal wel een kwestie van beperken van aansprakelijkheid zijn. Je kunt "gewoon" 180km rijden hoor. In Duitsland dan, want hier mag dat niet :)
 
Ik heb (in Duitsland natuurlijk O-) )al 245km/h gereden met Givi koffers aan mijn Bandit. Maar toen moest ik wel gas lossen omdat de boel begon te slingeren.
200-220km/h gaat nog prima.
 
Ik heb 275 met koffers gereden. Tot 260 merk ik niet eens dat ze eraan hangen. Zijn Krausers en ook daarin staat max 130. Nix aan de hand. En idd nooit je stuur loslaten. Ook niet bij lage snelheden want die gaat als een gek schudden.
 
De enige beperking bij zijkoffers en topkoffers is een gewichtsbeperking, die er door de fabrikant ingezet is om de stabiliteit van de motor (ook bij hogere snelheden) te kunnen garanderen. Daar heb je je aan te houden. Verder is sterk bepalend hoe de stroomlijn van de motor zelf is. Op een GTR1000, BMW met volle kuip of een ST1100 wordt veel rijwind al langs de motor geworpen, waardoor je niet eens merkt dat er koffers aan hangen. Bij naked bike's zal het rijgedrag mogelijk wel beinvloed worden, omdat de stroomlijn langs de motor daar meer beinvloed wordt dan bij motoren die een volle kuip hebben.

Van snelheidsbeperkingen met koffers heb ik in Europa nog nooit gehoord. In de USA daarentegen bestaat iets dergelijks wel, maar dat heeft meer te maken met de 'claim-cultuur' die daar leeft en fabrikanten die zich daarvan willen vrijwaren.
 
Houdt er rekening mee dat de koffers extra wind vangen. Daardoor is het gewicht op het voorwiel verminderd, en kan dit een instabiel voorwiel veroorzaken.

Boven de 140 - 150 km/u moet je voorzichtig het gedrag van JOUW motor ontdekken. Op mijn eerste motor (Yam FJ600) had ik Krausers gemonteerd. Deze hebben mij bij een stevige wind schuin van voren bij 150 km/u een onvergetelijke ervaring gegeven: een enorme high-speed wobble waar ik gelukkig nog net zonder schade uit kon komen ....
 
Houdt er rekening mee dat de koffers extra wind vangen. Daardoor is het gewicht op het voorwiel verminderd, en kan dit een instabiel voorwiel veroorzaken.

Boven de 140 - 150 km/u moet je voorzichtig het gedrag van JOUW motor ontdekken. Op mijn eerste motor (Yam FJ600) had ik Krausers gemonteerd. Deze hebben mij bij een stevige wind schuin van voren bij 150 km/u een onvergetelijke ervaring gegeven: een enorme high-speed wobble waar ik gelukkig nog net zonder schade uit kon komen ....
Een FJ600 is nou niet echt een voorbeeld van stabiliteit.
Maar ik zal het voorzichtig gaan uit testen op de ZZR.
Alleen top snelheid zal even moeten wachten tot ik weer eens in Duitsland ben.
Hoe zit het met de waterdichtheid van de koffers?
Er wordt wel gezegt dat ze 100% waterdicht zijn maar is dat echt zo of moet ik alles voor de zekerheid in plastic verpakken?
 
Een FJ600 is nou niet echt een voorbeeld van stabiliteit.
Maar ik zal het voorzichtig gaan uit testen op de ZZR.
Alleen top snelheid zal even moeten wachten tot ik weer eens in Duitsland ben.
Hoe zit het met de waterdichtheid van de koffers?
Er wordt wel gezegt dat ze 100% waterdicht zijn maar is dat echt zo of moet ik alles voor de zekerheid in plastic verpakken?

170 was met de Cagiva, koffers en duo goed te doen. Alleen waai ik dan zowat van de motor af, dus lang hield ik dat niet vol. De koffers wel :)
Ik pak altijd alles in plastic zakken.
Daarnaast heb ik altijd om de zijkoffers een spanband (gekocht bij een outdoor-zaak) om de sluiting wat te ontlasten en te voorkomen dat m'n koffer eraf dondert (die verhalen kom je zo af en toe toch wel tegen).
En zorg idd dat je zware spullen zoveel mogelijk in je tanktas doet.
 
Rij zelf met Kappa zijkoffers (veeeeeeeeeeeel goedkoper dan Honda koffers inkleur), geen problemen tot 210 (teller)km. Wel het stuur vast houden, bij gewichtsverschillen tussen de koffers krijg je wel instabiliteit. Niet als er evenveel gewicht in beide koffers zit. Ook heel goed opletten dat je niet te veel gewicht van achteren in je koffers hebt, wordt de neus wel erg licht zorg dan dat je tanktas zwaar is. Had geen lekkage's met regenbuien.
 
Tanktas wil nu dus juist thuis laten daar heb ik de koffers voor gekocht.
Ik wil woon-werkverkeer gaan rijden en daar leek mij de koffers juist ideaal voor.(boeken en papieren voor school)
Gelukkig ligt de ZZR1200 behoorlijk zwaar op de neus dus bang voor erg nerveus stuurgedrag ben ik niet.
Maar als het goed is kan ik ook een zijkoffer als topkoffer gebruiken misschien werkt dat beter, wel makkelijker tussen de files door in elk geval.
 
Op de FJR kan je met de koffers zonder problemen 240 rijden en ook nog je handen loslaten (OK heb ik maar bij 200 gedaan)... maar dit zijn dan wel exemplaren puur voor deze motor en superstevig.

Maar ook op de Div ging het goed tot 200 km. Hangt heel erg van de windrichting/sterkte af.
 
Heb voor naar m'n werk altijd de topkoffer erop (laptop en schoenen), voor vakanties ook de zijkoffers mee. Maximum snelheid die ik er mee gereden heb is 180 en dat is prima te doen.
Stabiliteit is overigens ook een kwestie van banden, met Bridgestone BT010 voor en 020 achter had ik er meer last van dan met Michelin Pilot Road.
Overigens heb ik met koffer(s) wel meer last van turbulentie van voor mij rijdende auto's (misschien moet ik maar eens wat minder bumperkleven O-) ).
 
Ik heb ze er op zitten.
En who...wel breed hoor, heb het even gemeten maar toen viel het weer mee 120cm.
Vandaag toch maar even gereden en gelukkig kwam ik een file tegen op de A4 dus kon ik mooi even kijken hoe dat gaat.
Dat ging dus niet verkeerd de meeste mensen houden voldoende afstand zo dat ik er vlot tussen door kon, een enkele keer moest ik even wachten omdat er een niet zat op te letten.
Alleen jammer dat de topdrager er niet bij zat, maar die zou er voor het weekend zijn.
 
Pikkies:
koffer%201.jpg

koffer%202.jpg
 
Mijn ervaring met mijn st 1100 is dat als je alleen je topkoffer redelijk zwaar bepakt hij boven de 120 niet meer echt koersvast is.Als je je koffers echter goed pakt kun je er zonder meer net zo mee rijden als anders.Echter als je slechts een koffer bepakt met een redelij zwaar gewicht is rechtuit rijden geen probleem, alleen wordt het bochtengedrag zeker nadelig beinvloed.Met mijn huidige st 1300 heb ik er nog geen ervaring mee.
Gr. Marck
 
Deze koffers gaan weer retour en worden om geruild voor een setje Krausers.
Niet dat dit geen mooie set was maar je kan de zijkoffers niet als topkoffer gebruiken en dat was nou juist de opset van het geheel.
En bij krauser zou dat wel moeten kunnen.
 
Ik heb een givi setje, 1 koffer gebruik ik dagelijks als topkoffer voor woon-werk verkeer, ook juist vanwege die breedte bij 2 zijkoffers...
En die trillingen in het stuur heb ik ook vreselijk last van. ;(
zelfs al met 1 hand los van het stuur...
Is hier geen opossing voor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan