Oil Mod Honda VF Magna

scotty71

Rookie
9 mrt 2013
16
0
Hoogeveen
Nog een vraagje.

Ik lees dat de Magna van 82 tot 86 last kunnen krijgen van slijtage door te weinig olie. Oil mod zou hiervoor een oplossing zijn. Weet iemand waar je dat in NL kan krijgen. Ik kom steeds op sites uit in Amerika.
Nou rij ik hooguit 3000 km per jaar, dus misschien is dat ook een beetje overkill.
Iemand ervaringen hiermee?
 
Ik zou eerst eens kijken wat die oil mod precies is. Dikke kans dat er ergens een stel slangetjes/olieleidingen buitenom het blok lopen om bijvoorbeeld de kop van wat extra olie te voorzien. Zoek dat eerst dus even uit.
 
Kan je niet met een ander type olie dit oplossen. Tegenwoordig zijn er zoveel oliesoorten te koop die veel beter zijn als vroeger?

Het schijnt dat de opbrengst van de oliepomp minimaal is, en het ontwerp boven in de kop niet optimaal is.
Dus bij een aantal is de smering van de nokkenassen niet altijd optimaal. En er zijn ook terugroepacties geweest voor het monteren van nieuwe nokkenassen.
En eerst worden de nokkenassen gesmeerd, daarna gaat de olie door het oliefilter.

Het hardingsproces van verschillende series nokkenassen was niet optimaal, en het zal ook wel te maken hebben met slijtage van de oliepomp en slecht onderhoud en gebruik.

Echt niet elke Magna heeft er last van en in 87 is het ontwerp van de nokkenassen wel verbetert.

Vandaar zo'n kitje, smering van de nokkenassen gelijk vanaf het oliefilter, en meer oliedruk.
 
Misschien niet helemaal relevant aan dit topic, maar Yamaha had dit probleem ook op de eerste XT's, te weinig smering in de kop, vooral op de uitlaatklep-nok.

Later waren er setjes te koop van een extra olieleiding naar de kop. Een must-have aanpassing.
 
Misschien eerst eens kijken waar het tikkende geluid in de betreffende motor vandaan komt. Kan zijn dat het alleen de klepspeling is of iets anders. Als er echt al te veel slijtage is door te weinig smering dan zal het wel niet veel zin hebben om nog veel geld uit te gaan geven aan een olie modificatie.
 
nee. er is maar 1 goede oplossing. de oilmod van Dutchy. probleem is de hoeveelheid van de olie niet de kwaliteit.
Ik treed mijn collega VF-rijder hierin bij, en die oilmods vind je momenteel niet meer in Europa, dus importeren uit de States, met allerlei extra kosten v douane enzo,
of, snel zijn en ook ene bij Dutchy bestellen nu er nog es een groepsaankoop (hier speciaal laten maken dus) georganiseerd wordt, en voor die 150€'s ofzo, ben je tenminste zeker dat je koppen genoeg gesmeerd worden (en je je nokkenassen er niet door draait, met allerlei dure gevolgen).
Velen hebben al een mod, en de anderen kopen er nu ene
 
Is zeker een optie. Ik ga van het weekend eerst meer eens de kleppen stellen. En anders even langs de dealer.
Als het tikken door teveel slijtage komt heb ik dus dikke vette pech :-(
Ik heb er al met al niet zo heel veel voor betaald maar toch. had gehoopt hier een paar jaar op te tuffen. Ik dacht dat die magnas onverwoestbaar waren....Had ik mij achteraf iets beter in moeten verdiepen.

Hoe kan ik makkelijk zien of er sprake is van slijtage??
 
Meten :) Toleranties staan in het WPHB. Je zou eventueel een motorrevisie bedrijf kunnen vragen dit voor je te doen als je het juiste meetgereedschap niet hebt.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan