olie vraagje

MeilinkCC

Die hard MF'er
15 okt 2012
913
0
Rotterdam
Omdat ik teveel olie in me motor heb gedaan wilde ik er een beetje uit laten lopen..

Dus ik schroefje losdraaien.. maar schroefje viel natuurlijk uit me hand en me halve olie tank liep leeg
Ik heb er een bakje onder kunnen houden en het meerendeel op kunnen vangen.

Zou ik dat gewoon weer terug in me blok kunnen stoppen of moet ik nu 2 liter nieuwe olie kopen?
En wat als ik het olie bujgevult heb kan ik hem dan starten? Of moet ik met me motor rondje lopen zodat t in me blok gaat zitten ofzo

Alvast bedankt.
 
Zo, jij maakt een hoop blunders in een paar zinnen.
Heb je nu een Suzuki, of heb je een olietank? Een suzi heeft olie in het carter.
Ik zou gewoon een kannetje olie kopen. De olie is waarschijnlijk prima, maar filteren gaat een bende worden.
De kosten zijn het niet.
 
Het is gelukt. Heb t terug gestopt. Nu is het nieuwe probleem dat blijkbaar de vorige eigenaar de schroef ooit een keer heeft doorgedraaid. Heb ik nu dat probleem weer. Lek lek lek...
 
Ik zou er nieuwe olie in gieten, want het wil wel eens gebeuren dat er wat zand van het carter ook in het bakje valt of dat het bakje al niet heel schoon was. Je loopt het risico dat je vuil in je blok brengt en dan is de schade uiteindelijk heel wat groter dan die paar tientjes voor de extra olie. Mijn ervaring is dat filteren amper te doen is, zonder er een grote kliederboel van te maken.
Je hoeft met je motor geen rondjes te gaan lopen, want de bijgevulde olie loopt gewoon in je carter en mengt zich met de olie die daar al in staat. Na het verwisselen van een oliefilter moet je het blok even laten lopen om olie in het filter te pompen en daarna kun je de olie op peil zetten.
Dat 'schroefje' waar jij de olie aftapt, is trouwens een 'boutje'.
 
Het is gelukt. Heb t terug gestopt. Nu is het nieuwe probleem dat blijkbaar de vorige eigenaar de schroef ooit een keer heeft doorgedraaid. Heb ik nu dat probleem weer. Lek lek lek...
Of jij zelf. Die boutjes moeten op moment en je zet ze al heel snel te vast, als je geen momentsleutel gebruikt. Meestal ligt het moment voor een GSX zo rond de 20 nm.
 
Die ring is bedoeld als afdichtingsring. Het is zacht metaal en je draait het als het ware een beetje in. Meestal dicht de schroefdraad zelf al af en als je zegt dat je motor lekt dan weet ik bijna zeker dat de draad versleten is. Ik zou inderdaad opletten, want als de draad erg versleten is dan kan je boutje eruit vallen. Dat is alleen niet te beoordelen zo achter de computer. Als je twijfelt kies dan altijd voor de veilige weg (aanhanger, bestelbusje).
 
Die ring is bedoeld als afdichtingsring. Het is zacht metaal en je draait het als het ware een beetje in. Meestal dicht de schroefdraad zelf al af en als je zegt dat je motor lekt dan weet ik bijna zeker dat de draad versleten is. Ik zou inderdaad opletten, want als de draad erg versleten is dan kan je boutje eruit vallen. Dat is alleen niet te beoordelen zo achter de computer. Als je twijfelt kies dan altijd voor de veilige weg (aanhanger, bestelbusje).
Jep dat word een busje.
 
welnee, gewoon een afdichtring ertussen (koper, alu of kunststof hangt van het merk af) en voorzichtig vastdraaien. Niet te vast. al je je kracht niet vertrouwt niet met je hele hand aan de sleutel trekken maar met 1 of twee vingers.

benoo
 
oke, dus moet heb voor 1 zo klein draadje naar de dealer brengen aangezien ik geen momentsleutel heb.
Ik vrees dat je het nu iets te simpel voorstelt. Als de draad versleten is dan zal de dealer een helicoil moeten plaatsen en dan kun je pas de bout inclusief afdichtingsring plaatsen en ook die moet je dan niet te vast aandraaien (en daarvoor gebruiken ze een momentsleutel, al kan het ook wel op gevoel).
 
Ik ben bang dat dit een topic is voor de pro's.


En die reageren niet, lezen alleen maar mee ;-)
Weet nog te herrinneren hoe ik afgezeken werd toen ik adviseerde om een alu oliestopringetje te gebruiken.
De wereld was weer te klein en mij werd verweten dat ik een alles weter was, want koper was zoniet beter en vooral het uitgeloeide oude koperen ringetje bleek het beste te voldoen.
Tja :?
 
Ik gebruik zowel aluminium als koper afdichtringen.

Geen enkel probleem met beide.

Je kunt ook een beetje loctite aan de aftapplug doen als je twijfelt over de sterkte van de draad.

Maar draai je nu de bout zot of niet, doordraaien zeggen ze in nederland?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan