Hulp gevraagd verwijderen balhoofd lagerschaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Genestealer

Die hard MF'er
7 okt 2010
811
44
Gelderland
Alles met gemak kunnen verwijderen van mijn Bandit 1200 echter het eruit halen van de lagerschalen krijg ik niet voor elkaar. Met name de onderste lagerschaal. De binnen diameter van de buitenring is namelijk groter als diameter van de buis waar de stuurpen door loopt.

Ik zoek eigenlijk dit ding, weet echter niet hoe dit stuk gereedschap heet. Overal geinformeerd en meeste gebruiken las apparaat waar ik niet over beschik.

2012-09-07%2011.41.44.jpg


Ook zelf wat geprobeerd door wat topics op MF door te lezen, zoals deze, maar zonder resultaat.


Wellicht iemand die mij kan helpen met dit klusje te klaren, woon in Nijmegen. Gebak en koffie staat klaar... Zou mij echt helpen want dit stukje heb ik, denk ik, echt even hulp nodig.
 
herkenbaar..

als ik alvast een tip mag geven, maak twee tegenover elkaar liggende sleuven in de binnenkant v/h balhoofd (voor de volgende keer dat het lager vervangen moet worden). O-)
 
Als je een dremel heb slijp een groefje (of 2) in de schaal tik in dit groefje met een beiteltje en je schaal valt er zo uit. Vind ik beter dan lassen en werkt altijd. Kost alleen wel wat tijd. Succes
 
Het is al vaker uitgelegd op dit forum, (effe zoeken en je vind het artikel) maar een lasrupsje in de schaal trekken. Tik je hem er zo uit, de lasrups zorgt na de afkoeling voor sterke krimp
 
Het is al vaker uitgelegd op dit forum, (effe zoeken en je vind het artikel) maar een lasrupsje in de schaal trekken. Tik je hem er zo uit, de lasrups zorgt na de afkoeling voor sterke krimp

Ik beschik niet over een las apparatuur laat staan las ervaring. Geloof me, heb veel info opgezocht op dit forum maar het is moeilijk om een passend situatie te vinden waarmee ik overweg kan. Vandaar dat ik dan ook hulp zoek, iemand die mij hierin makkelijk zou kunnen begeleiden.


Hoppa, weten we in iedergeval de benaming. Bedankt!
 
Waar woon je? Ik heb een speciaal gemodificeerde schroevendraaier voor bandit 1200 lagerschalen :p

Ik woon in Nijmegen.

Als iemand mij hiermee kan helpen zou ik echt dankbaar zijn. Zodra dit is gedaan kan alles weer monteren namelijk voor aankomende elfsteden motortocht. Ben er gewoonweg niet handig genoeg voor om dit uit te voeren zonder fysiek uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb naast de las methode ook goede ervaringen met een keilbout. Zoek de grootst mogelijke keilbout op die nog binnen je lager past en draai hem aan. De stalen zijdelen van de keilbout zetten zich vast in het lager en je kunt gemakkelijk de lagers er uit tikken vanaf de andere kant.
Een keertje heetstoken vergemakkelijkt het enorm trouwens.
 
Ik heb naast de las methode ook goede ervaringen met een keilbout. Zoek de grootst mogelijke keilbout op die nog binnen je lager past en draai hem aan. De stalen zijdelen van de keilbout zetten zich vast in het lager en je kunt gemakkelijk de lagers er uit tikken vanaf de andere kant.
Een keertje heetstoken vergemakkelijkt het enorm trouwens.


Langs bouwmarkt gegaan maar kan geen keilbout vinden die wellicht de diameter kan bereiken. Ik kom er niet uit. Wellicht dat ik van iemand een binnentrekker kan lenen omgeving Nijmegen, maar rij door heel Nederland. Of hulp zou fijn zijn wil er best voor betalen.
 
Ik zei al eerder je heb vast wel een hamer en een goed beiteltje sla hem gewoon kapot is erg bros materiaal gaat vrij snel breken. En om een breuk wat te helpen kun je er een groefje in slijpen. Dit doen wij op het werk heel vaak is goed koop en evictief en als je de binnen ring niet weer hoeft tegebruiken gaat er ook niets kapot.
 
Ik zei al eerder je heb vast wel een hamer en een goed beiteltje sla hem gewoon kapot is erg bros materiaal gaat vrij snel breken. En om een breuk wat te helpen kun je er een groefje in slijpen. Dit doen wij op het werk heel vaak is goed koop en evictief en als je de binnen ring niet weer hoeft tegebruiken gaat er ook niets kapot.

Mag toch hopen dat als je dit voor je werk doet een binnenlagertrekker gebruikt. Kapot slaan met hamer en beitel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan