Stationair op 3 pitten, in toeren op 4 Kawazaki Z750

rebbes

MF'er
17 mrt 2009
42
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

Ik lees al geruime tijd mee op het forum maar eigenlijk nog echt gepost.
Dus tijd om hier maar eens één van mijn eerste posts te plaatsen.

Eerst zal ik mij maar eens voorstellen, ik ben Robert, kom uit de buurt van Eindhoven en ben 23 jaar. Op dit moment bezit ik een Kawazaki uit 2005 met een +/-14.000 km op de teller.

Het probleem is alleen wel dat hij op dit moment niet erg lekker loopt.
De zoekfunctie heb ik toch al wel goed doorzocht, maar niet echt iets gelijkwaardigs kunnen vinden helaas.

Toen ik de motor kocht liep hij perfect, alleen wilde wij hem na aankoop wel een keer goed wassen. Ik weet dat overmatig water gebruik op een motor niet echt goed is i.v.m. alle schakelaars en kabeltjes etc, maar hij moest maar eens goed schoongemaakt worden.

Nu liep hij na het wassen niet lekker stationair meer (ook niet na langere tijd drogen in de zon), maar in de hoge toeren loopt hij perfect! Het gaat echt om het stationair gebied. Dan lijkt het alsof hij op 3 pitten loopt en af en toe de 4de er wel bij wil horen maar het hem niet helemaal lukt, af en toe een plofje en een kleine vroem, maar dan valt hij ook weer meteen weg. Je ziet de toereteller naald dan ook telkens verspringen van 1200 toeren naar 1500 toeren met choke en zonder choke van 700 naar 1000 (er zit dus zo'n 300 toeren verschil tussen, zowel met als zonder choke). Het probleem doet zich bij een koude als warme motor voor.

Heb ook het idee dat hij maar heel laag stationair loopt. Kom ik namelijk bij het stoplicht (zonder choke) dan valt hij telkens net niet uit en loopt hij beroerd maar op het moment dat hij boven de +/-2500 toeren komt loopt hij als een zonnetje lijkt wel.

Als ik de motor uit laat lopen naar het stoplicht en dan de koppeling in knijp wil hij wel is hard ploffen uit de uitlaat.

Hopelijk kunnen jullie mij iets meer informatie geven wat het probleem is/zou kunnen zijn.

Alvast bedankt.

Grts Robert
 
Ik heb het zelf ook een keer gehad met het nieuwere model van 2008.
Wassen op het oprit, een dag of 2 dagen later had ik er een paar voor de deur staan voor een toerrit. En ze moesten me aandrukken, anders wilde het beestje niet starten.

Heel geplof en gesteun en gekreun, maar toen ie warmer werd was het over.
Ik denk dat je nog ergens vocht hebt zitten, dus je zult alle elektrische (stekker) verbindingen na moeten lopen.

Ik gok dat er misschien toch nog gewoon water onder je bougiedoppen zit ondanks warmrijden :?
 
Laatst bewerkt:
Zou ook even de bougiedoppen nakijken. Voel even aan je uitlaatbochten of er een is die minder (snel) warm wordt om een idee te krijgen of je vermoeden klopt dat een van de cilinders niet mee doet. Hij ploft wel in de uitlaat. Dat moet natuurlijk normaal gebeuren in de cilinder maar waarschijnlijk gebeurt dat niet omdat jouw mengsel niet wordt aangestoken. Daarom denk ik dat het niet aan je mengsel ligt.
Nogmaals, voel even aan de uitlaatbochten, verwissel de bougiedop met die van een ander cilinder (wel even de kabeltjes op de originele plaats laten ivm de ontstekingsvolgorde) en voel nog eens aan de uitlaatbocht.
Ik had (heb) hetzelfde probleem afgelopen weekend. Cilinder 3 liep niet mee alleen bij hogere toerentallen. Bougies gecheckt: ok. Bougiedop van cilinder 3 verrot en los.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
@ Boevie, Als het goed is zou hij goed gedroogd moeten zijn, heb toch alles gecontroleerd... Misschien toch iets over het hoofd gezien, dus nog maar eens gaan controleren dan ;).

@ RF100289, Bedankt voor de tip, zal zeker de uitlaatbochten eens gaat testen. Alleen wat bedoel je met "verwissel de uitlaatdop met die van een andere cilinder"? Hier ben ik je kwijt geraakt.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties :}

Mochten er nog iemand tips hebben zijn die natuurlijk van harte welkom, kan beter alles goed nachecken dat alles in orde is.

Grts Robert
 
Het probleem is gevonden!

Heb vanmiddag de bougies verwisseld en nu liep hij weer als een zonnetje!

Bedankt voor de snelle reacties!!


alle stekkercontacten waar water heeft kunnen komen inclusief bougiedoppen/bougieschacht ff goed inspuiten met WD-40.

dit verdrijft water/houd water weg, > daar is het origineel voor bedoeld. :)
 
Als het verwisselen van bougies effect gehad heeft, zou ik gewoon even alle bougies vervangen. Dan is er dus duidelijk één niet goed geweest.

Kijk ook even je bougiedoppen alsnog na. Hij kan nu wel goed lopen, maar als je het probleem hebt opgelost door bougies om te wisselen (ik ga er vanuit dat je bijv bougies 2 en 4 omgewisseld hebt, en dat je geen nieuwe bougies bedoeld?) ga je het gegarandeerd nog een keer aan de hand krijgen binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Als het verwisselen van bougies effect gehad heeft, zou ik gewoon even alle bougies vervangen. Dan is er dus duidelijk één niet goed geweest.

Kijk ook even je bougiedoppen alsnog na. Hij kan nu wel goed lopen, maar als je het probleem hebt opgelost door bougies om te wisselen (ik ga er vanuit dat je bijv bougies 2 en 4 omgewisseld hebt, en dat je geen nieuwe bougies bedoeld?) ga je het gegarandeerd nog een keer aan de hand krijgen binnenkort.

Zou ook bougies vervangen, kost niks en lijkt me geen weggegooid geld bij jou. Ik vermoed toch dat er ook iets aan de hand is met jouw bougiedoppen.
Misschien even alles nakijken zodat je zeker weet dat je het probleem het opgelost en niet hebt uitgesteld. Succes!
 
Bougiedoppen/kabels kun je trouwens gewoon meten met een multimeter. Mag nauwelijks weerstand hebben. Kabel breekt nog wel eens in de dop door trillingen of weet ik veel wat. Dan moet ie in principe twee keer vonken. Één keer van de kabel op de bougie, en nog een keer aan de bougie zelf. Vindt ie niet leuk. Heb me ook al eens de ziekte gezocht naar een ontstekingsprobleem, was het gewoon die kabel.
 
Nou, een bougie puls is hoogspanning, terwijl je de kabels met een laagspanningsmeter gaat doormeten. Met een metertje kun je dus zeker niet meten of de kabel nog goed is. Je kunt wel meten of de kabel niet gebroken is.
 
Ik kan er naast zitten hoor, maar is het niet juist beter om ze te meten met lage spanning? Hoge spanning overbrugt namelijk makkelijker scheurtjes of dergelijke in de kabel, terwijl laagspanning daar meer moeite mee heeft. Als ik het goed heb kun je met lage spanning eerder defecten in de kabel opsporen.
 
Misschien is het niet duidelijk overgekomen, maar met "Bougies verwisseld" bedoelde ik dat ik er nieuwe in gezet heb. Dus zitten spiksplinter nieuwe bougies is. Doppen waren in orde, was een bougie stuk. Liep weer netjes en zuiver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan