Startrelais??

mark89769

MF'er
11 apr 2010
30
0
Goedenavond!

Mijn Ducati start helaas niet meer elektrisch, bij het indrukken van de startknop hoor ik enkel het startrelais continue "klikken" en bij de startmotor eenzelfde geluid, alsof de startmotor de motor niet door de compressie heen krijgt.

Echter wanneer ik de 2 aansluitingen op het startrelais doorverbind met een schroevendraaier O-) draait de startmotor gewoon netjes rond.

Wanneer ik 1 verbinding los haal van het startrelais doet de startrelais het netjes en blijft deze net zolang bekrachtigd zolang ik de startknop ingedrukt houdt.

Is dit nou gewoon een defect startrelais of moet ik toch kijken naar de startmotor zelf? In de startmotor heb ik al nieuwe koolborstels geplaatst enkele maanden geleden en toen startte ie perfect.

Gr, Mark
 
Klink me meer als een zwakke accu waar nog net genoeg stroom inzit bij doorverbinden .
Normaal valt je startrelais af als je accu spanning onder de 12 volt komt om je accu te beschermen .
Je startmotor kan bij 10 volt nog wel draaien maar trekt dan zoveel uit je accu dat deze vrij snel daarna overlijd .
Zou eerst je accu goed laden en dan kijken of het probleem er nog steeds is .
 
Klink me meer als een zwakke accu waar nog net genoeg stroom inzit bij doorverbinden .
Normaal valt je startrelais af als je accu spanning onder de 12 volt komt om je accu te beschermen .
Je startmotor kan bij 10 volt nog wel draaien maar trekt dan zoveel uit je accu dat deze vrij snel daarna overlijd .
Zou eerst je accu goed laden en dan kijken of het probleem er nog steeds is .

Bedankt voor je reactie, accu daalt naar +/- 11,5V wanneer ik de startknop indruk. Ook heb ik enkele kilometers gereden dan zou de accu toch wel opgeladen moeten zijn. Heb voor de zekerheid even een accu lader aangesloten even een paar uurtjes wachten en dan nog is proberen.
 
Bedankt voor je reactie, accu daalt naar +/- 11,5V wanneer ik de startknop indruk. Ook heb ik enkele kilometers gereden dan zou de accu toch wel opgeladen moeten zijn. Heb voor de zekerheid even een accu lader aangesloten even een paar uurtjes wachten en dan nog is proberen.
Meet je die 11,5 volt terwijl het relais staat te klapperen?
Je accu word dan niet zoveel belast dan wanneer je de contacten overbrugt.
Meet eens terwijl je de contacten overbrugt.
Ik denk dat de spanning dan wat lager word waardoor het relais steeds weer afvalt.
Of je accu is niet meer goed, of je startrelais valt te vroeg af (wat ik me moeilijk kan voorstellen)
 
Het is toch de accu waarschijnlijk, heb nu 2 uurtjes accu lader erop gehad en start nu prima. Maar ben bang dat misshien wel de accu ook niet meer opgeladen wordt. Iemand die weet hoe het laad circuit van een Ducati in elkaar zit?

Zal de lader er even afhalen en kijken wat de spanning van de accu morgenochtend is, is deze laag dan is de accu gewoon op en anders zal ik toch moeten kijken naar het laad cicruit.
 
Het makkelijkste is om een volt meter aantesluiten op de accu .
Dan starten en als je spanning met een beetje gas erop oploopt naar de 14 volt is de dynamo en regelaar nog goed
Hoger dan 15 volt is er wat mis .
Kan de regelaar zijn of een draadaansluiting waardoor de regelaar een foute info krijgt.
Lager dan 12 volt is bijna zeker je dynamo die niet meer werkt .

Helaas geen ervaring met de vaste magneet dynamo's welke in een Duc toegepast is maar daar is genoeg over te vinden want die gelijk aan de door de Japanse broeders toegepaste dynamo's
 
Laatst bewerkt:
Het makkelijkste is om een volt meter aantesluiten op de accu .
Dan starten en als je spanning met een beetje gas erop oploopt naar de 14 volt is de dynamo en regelaar nog goed
Hoger dan 15 volt is er wat mis .
Kan de regelaar zijn of een draadaansluiting waardoor de regelaar een foute info krijgt.
Lager dan 12 volt is bijna zeker je dynamo die niet meer werkt .

Helaas geen ervaring met de vaste magneet dynamo's welke in een Duc toegepast is maar daar is genoeg over te vinden want die gelijk aan de door de Japanse broeders toegepaste dynamo's

Dat ga ik morgen even proberen!
 
Gisteravond 2 uurtjes aan de acculader gehad, daarna starten! Vanochtend even geprobeerd en start nog steeds.

Ook de accu spanning gemeten tijdens het draaien van de motor en deze geeft netjes 14V aan! Ik denk dat ik net niet genoeg de accu opgeladen heb gehad met het rijden.

Bedankt voor de reacties! Mocht die straks weer problemen geven is het eerste wat ik doe een nieuwe accu halen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan