wel of niet shims verwisselen??

maus73

MF'er
25 mrt 2011
76
0
Wijchen
Hallo,
Ik heb mijn klepspeling van mijn zx9r c1 opgemeten en ben tot de volgende waarden gekomen:

ex--0.20 0.23---0.23 0.20---0.23 0.23 ---0.23 0.23
in---0.15 0.15---0.13 0.20---0.18 0.15---0.18 0.18
cil------1-----------2-----------3-----------4-----

de standaard waarde moet zijn

ex 0.22 - 0.31
in 0.15 - 0.24

Nu twijfel ik om bij de waarde die buiten de standaard vallen de shim te vervangen. Ik vind de afwijking zo klein daarom ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.
De ruimte waarin ik heb gewerkt was 7 graden. Het werkplaatshandboek zegt kamertempratuur.
Zou dat nog verschil makken? Alvast bedankt voor de reacties :)
 
Als de kop meer krimpt dan de klepsteel zal de speling minder worden als het koud is.
De klepsteel is dan in verhouding tot de kop iets langer.
Ik vraag me af of het verschil van zo'n 15 graden meetbaar is.
 
Hallo,
Ik heb mijn klepspeling van mijn zx9r c1 opgemeten en ben tot de volgende waarden gekomen:

ex--0.20 0.23---0.23 0.20---0.23 0.23 ---0.23 0.23
in---0.15 0.15---0.13 0.20---0.18 0.15---0.18 0.18
cil------1-----------2-----------3-----------4-----

de standaard waarde moet zijn

ex 0.22 - 0.31
in 0.15 - 0.24

Nu twijfel ik om bij de waarde die buiten de standaard vallen de shim te vervangen. Ik vind de afwijking zo klein daarom ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.
De ruimte waarin ik heb gewerkt was 7 graden. Het werkplaatshandboek zegt kamertempratuur.
Zou dat nog verschil makken? Alvast bedankt voor de reacties :)

Gewoon stellen, staan nog te krap ook. Volgens mij weet je het antwoord zelf ook wel maar heb je geen zin om de nokkenassen eruit te halen.
 
Is meetbaar maar dan praat je over duizendste van millimeters. Een shim is maar iets van 4 of 5mm dik.

Er zit 1 inlaatklep bij die te strak zou staan. Kun je 'm nog een keer meten? Zeker weten dat je goed hebt gemeten?

Meten is weten, controleren is beter.

8-)
 
in dat geval zou de speling bij koude motor cm's afwijken van de speling bij warme motor. Kan ik me niet voorstellen

Klep zet uit, shim zet uit, kop zet uit.

Hoe kom jij bij cm's?

Zover ik weet zet alles uit. Heeft te maken met de moleculen van de materiaal soorten :)

:W
 
Laatst bewerkt:
Ja ongeveer 2 keer zo veel. Maar door de vorm van de kop en van de kleptsteel zou je zeggen dat dit gelijk oploopt.

:W
Ik weet hoe ik die vorm dan moet zien.
Van invloed voor de kop is het deel van het hart van de nokkenas tot de klepzitting.
Dat daar holle ruimtes tussen zitten maakt volgens mijn weinig uit.
Voor de klep de gehele lengte van de klep.
Het aluminium deel is dus nog iets langer dan dat van de klep.
Als de motor loopt word de klep vele malen heter dan de kop wat de uitzetting weer deels opvangt.
 
Naarmate de klep verder inslaat op de zitting word de speling minder.
Ga je nu tegen de min grens zitten dan ben je volgens jaar weer aan de beurt.
 
haha, ja dat ook. ;)
Maar te strak? Eigenlijk zouden de waarden dus het gemiddelde van de standaard moeten zijn?
Dat worden dan veel shims verwisselen.

Als de speling 0.22 - 0.31 mag zijn en jij meet 0.20 dan staan ze te strak ja...
Ik zeg niet dat alle kleppen te strak staan. En ze hoeven ook niet allemaal precies in het midden te staan, daarom heet het ook een tolerantie. Maar als ze niet binnen de tolerantie vallen moet je gewoon stellen.
 
Als de speling 0.22 - 0.31 mag zijn en jij meet 0.20 dan staan ze te strak ja...
Ik zeg niet dat alle kleppen te strak staan. En ze hoeven ook niet allemaal precies in het midden te staan, daarom heet het ook een tolerantie. Maar als ze niet binnen de tolerantie vallen moet je gewoon stellen.


oke, duidelijk. Ik kan mijn conclusies wel trekken nu.

Bedankt voor alle reacties :W
 
Persoonlijk zou ik dan meteen al degenen aanpakken welke op/tegen de ondergrens aan zitten. Anders ben je hoogstwaarschijnlijk bij de volgende controle weer opnieuw aan de beurt. Ik heb tenminste geleerd dat door gebruik/slijtage de speling voornamelijk kleiner wordt, door het inslaan van de kleppen in de kop.
Met wat geluk kun je nog shims onderling wisselen.
 
Als het mijn motor was zou ik alle kleppen (shims) 0.05mm verkleinen behalve inlaat cilinder 2 (0.20)
Dan zit je niet meer tegen de minimum waarden en weer goed voor tienduizenden kilometers
Je zal enkele shims onderling kunnen wisselen en enkele moeten bijkopen.
Orginele Kawasaki shims kost ongeveer 10€
 
Materiaal zet inderdaad uit, maar hoeveel het uitzet heeft ook met de lengte van het materiaal te maken, in dit geval dikte, dat valt met deze dikte te verwaarlozen..

Moeten de nokkenassen er uit? Is er niet een speciaal dingetje (zoiets?) om de stoters naar beneden te duwen?
Of zitten deze shims tussen stoter en klep?
 
Terug
Bovenaan Onderaan