how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.290
5.657
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
kun je die doormeten om die regelaar uit te sluiten?
en dat er maar 0.1ohm weerstand tussen de fasen van de dynamo zit, in het wph stond van 0.5 tot 0.2ohm.
maar zoals eerder in dit forum aanggeven schijnen dynamos nogal lastig door te meten.
 
Laatst bewerkt:
kun je die doormeten om die regelaar uit te sluiten?
en dat er maar 0.1ohm weerstand tussen de fasen van de dynamo zit, in het wph stond van 0.5 tot 0.2ohm.
maar zoals eerder in dit forum aanggeven schijnen dynamos nogal lastig door te meten.
Je kunt ze eigenlijk alleen belast meten als er een goede regelaar op zit, of je moet met zware weerstanden gaan werken
 
Je kunt ze eigenlijk alleen belast meten als er een goede regelaar op zit, of je moet met zware weerstanden gaan werken

aha dus als ik alles laat zitten en de motor start de drie fasen opmeten terwijl ie nog op de spannigsregelaar is aangesloten.
dan heeft ie idd weerstand en dan kijken of er verschil zit tussen de fasen zoals eerst. :)
alleen hopen dat de achterkant van de stekker ruim genoeg is voor de pinnetjes van de multimeter
 
Laatst bewerkt:
aha dus als ik alles laat zitten en de motor start de drie fasen opmeten terwijl ie nog op de spannigsregelaar zit zeg maar.
dan word ie idd belast en dan kijken of er verschil zit tussen de fasen zoals eerst. :)
maar als de regelaar verrot is krijg je dan ook niet de juiste waardes :')
 
nee das waar maar je moet wat :P , zal eens googlen wat de weerstanden van de spanningsregelaar zouden moeten zijn.

update: vanmiddag een stuk gereden van 60km toen ik moest tanken.
ie starte erna niet meer met startaccu wel gelukkig stond ik naast een garagebedrijf.
in de garage starte ie wel gewoon, onder het rijden word de accu gewoon leeg getrokken -O- staat nu aan de druppellader en ga als de accu vol is nog eens de fasen doormeten terwijl ie nog op de spanningsregelaar zit aangesloten.
over 2 weken kan ik hem bij de motorzaak brengen (ie gaat met vakantie) en gaat ie hem ook doormeten en kijken wat er aan te doen is.
maar wil zelf ook het een en ander uitsluiten alvast. :)
 
Laatst bewerkt:
heb nu de fasen gemeten met draaiende motor licht aan en verder alles aangesloten zodat de dynamo tegen de weerstand van de spanningsregelaar moet duwen.
dan blijkt dat de dynamo gaar is tussen fase 1-2 12v 1-3 12v 2-3 0v op 5000tpm een schamele 3v
als mn nieuwe spannigsregelaar ook niet gaar is dan anders kan ik lachen straks :P
iedereen bedankt voor de reacties :)
 
De laatste tijd is m'n motor steeds slechter gaan starten.
Inmiddels gebeurd er helemaal niks meer als ik op 'start' druk. (startmotor geeft geen kick)

Mijn verlichting staat standaard aan zodra ik het contact aan zet (kan ik dus niet uitschakelen met een knopje)

Als m'n motor stationair draait brand de verlichting iets zwakker dan wanneer ik gas geef.

Vorige week heb ik even staan meten voor zover ik dacht te weten wat ik zou moeten meten. Dit is wat ik me er van herinner:

De accu geeft 12v spanning op.
Zodra ik het contact om zet zakt de spanning direct naar zo'n 6v (belast met enkeld verlichting) Dit duurt een minuut ongeveer denk ik.

Met draaiende motor geeft hij een stabiele spanning van zo'n 14V.

Is het nu logisch dat ik m'n accu ga vervangen, of moet ik eerst nog even wat anders gaan meten?

Alvast bedankt!
 
Ik werd afgeleid door de buurman die kwam klagen over uitlaatgassen in z'n huis, dus moet weer ff goed graven over wat ik ook al weer gemeten heb:

Met spanningsregelaar vast mat ik 12V tussen de gele draden van m'n dynamo.

Met de spanningsregelaar los mat ik 0V tussen de gele draden.
Over de polen van de accu mat ik iets van 15V. Dit voltage ging niet omhoog bij meer gas geven.
De lampen gingen overigens minder fel branden zonder spanningsregelaar & het stationair toerental zakte iets. Ook reageerde de motor slechter op het gas en klom hij niet mooi in toeren...

Kan ik hier een les uit halen?
(wellicht heb ik niet altijd correct gekozen tussen AC of DC....)
 
Ik werd afgeleid door de buurman die kwam klagen over uitlaatgassen in z'n huis, dus moet weer ff goed graven over wat ik ook al weer gemeten heb:

Met spanningsregelaar vast mat ik 12V tussen de gele draden van m'n dynamo.

Met de spanningsregelaar los mat ik 0V tussen de gele draden.
Over de polen van de accu mat ik iets van 15V. Dit voltage ging niet omhoog bij meer gas geven.
De lampen gingen overigens minder fel branden zonder spanningsregelaar & het stationair toerental zakte iets. Ook reageerde de motor slechter op het gas en klom hij niet mooi in toeren...

Kan ik hier een les uit halen?
(wellicht heb ik niet altijd correct gekozen tussen AC of DC....)
Over de gele draden moet je AC (wisselspanning) meten. Deze moet bij half max. toerental oplopen op elke combinatie tussen 40 en 60 VAC. Jij hebt 12VDC gemeten.....

Terugvallen van motorprestaties zonder spanningsregelaar is hoopvol. Hij draait dan alleen op accuspanning, en die is dus blijkbaar veel slechter dan de laadspanning. Dus weer een indicatie dat de accu slecht is en de spanningsregelaar goed.
 
Vandaag maar eens langs Arie Molenaars gereden. Accu was daar een nette prijs & kon ik het meteen maar eens goed laten checken.
Accu bleek veel te droog te staan. Met kromme platen tot gevolg...
Heb nu een nieuwe Yuasa ofzo erin zitten (net als de oude)
Toch maar wat vaker het vloeistofniveau checken (om de 5.000 mijl is blijkbaar niet genoeg)
 
Kan iemande mij vertellen of mijn accu aan het einde van zijn leven zit?

Begin augustus heb ik een overjarige demo honda cbf gekocht.
Bouwjaar is mei 2011, stond 135 km op de teller.
Nu heb ik er 4000km erbij opgezet,xenon ingebouwd.
Nu het slechte weer er aankomt gaat die zijn winterslaap houden.
Toen kwam ik op het idee om even de accu te meten, dit verontruste me wel.

Contact uit geeft de accu 12,5 volt
Contact aan xenon koplamp springt dan gelijk aan geeft de accu nog maar 11,6 volt.
Start ik de motor gaat de spanning netjes naar 14,2 volt.(dus bij een lopende motor)

Is dit iets om mij zorgen over te maken,contact aan nog maar 11,6 volt wel met een opstartende xenon lamp.
Niet dat ik begin van het seizoen met een dode accu sta.
 
Ik heb bij mijn motor een schakelaar tussen de voeding van de Xenon lamp gezet.
Dan krijgt de lamp niet zo op zijn donder tijdens het starten.
De lamp heeft een hoge startspanning, tijdens het starten van de motor daalt de boordspanning weer waardoor de lamp soms weer uit gaat en ook niet meer aangaat.
Collega van mij heeft dat ook en moet dan zijn motor opnieuw starten om de lamp weer aan te krijgen.
Pas als de motor loopt doe ik de lamp aan.
full
 
De accu van mijn CB 750 KZ laadt niet bij.

Met de dynamo kabel los, meet ik geen spanning op de 3 gele draden als de motor loopt.

De weerstand tussen de gele draden van de stator is onderling 0,5 ohm en die zouden volgens het wphb tussen de 0,41 en 0,51 moeten liggen
Tussen de witte en zwarte draad meet ik niets

Op de rotor meet ik 0,3 ohm tussen de 2 ringen en tussen de ringen en massa niets.

De fabriekswaarden van de rotor kan ik nergens vinden. Kan iemand zeggen of deze waarde klopt?
 
Laatst bewerkt:
De accu van mijn CB 750 KZ laadt niet bij.

Met de dynamo kabel los, meet ik geen spanning op de 3 gele draden als de motor loopt.

De weerstand tussen de gele draden van de stator is onderling 0,5 ohm en die zouden volgens het wphb tussen de 0,41 en 0,51 moeten liggen
Tussen de witte en zwarte draad meet ik niets

Op de rotor meet ik 0,3 ohm tussen de 2 ringen en tussen de ringen en massa niets.

De fabriekswaarden van de rotor kan ik nergens vinden. Kan iemand zeggen of deze waarde klopt?
de KZ heeft elektromagneten, dus deze howto is niet van toepassing.

Jouw rotor heeft waarschijnlijk interne sluiting
 
De accu van mijn CB 750 KZ laadt niet bij.

Met de dynamo kabel los, meet ik geen spanning op de 3 gele draden als de motor loopt.

De weerstand tussen de gele draden van de stator is onderling 0,5 ohm en die zouden volgens het wphb tussen de 0,41 en 0,51 moeten liggen
Tussen de witte en zwarte draad meet ik niets

Op de rotor meet ik 0,3 ohm tussen de 2 ringen en tussen de ringen en massa niets.

De fabriekswaarden van de rotor kan ik nergens vinden. Kan iemand zeggen of deze waarde klopt?

Even een update: de rotor blijkt nieuw een weerstand van 5,0 Ohm te moeten hebben. Vandaag rotor vervangen en hij laadt weer prima bij :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan