how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.294
5.663
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn diversion 900 meer dan 15v bij 3000rpm met verbruikers aan, ik heb echter alles vervangen door LED.. kan dit de oorzaak zijn of moet ik mijn spanningsregelaar (in de dynamo :() gaan controleren?

zo ja, hoe doe ik dat?
 
Ik heb op mijn diversion 900 meer dan 15v bij 3000rpm met verbruikers aan, ik heb echter alles vervangen door LED.. kan dit de oorzaak zijn of moet ik mijn spanningsregelaar (in de dynamo :() gaan controleren?

zo ja, hoe doe ik dat?
Hoeveel meer dan 15 volt?
Dat je alles vervangen hebt door led (ook voor?) verlichting mag nauwelijks of geen invloed hebben op de spanning.
Hoe je je laadsysteem checkt staat op pagina 1
Volgens mij heeft jou dynamo koolborstels en komen de metingen niet overeen met de gegeven voorbeelden.
Als je spanning te hoog is ligt dat niet aan de dynamo maar aan de regelaar.
Waarmee heb je de spanning gemeten?
 
Ik ben nog heel het topic aan het doorlezen en heb ook een WPHB (niet hier helaas) en ga vandaag wel wat dingen testen.

volgens mij stond de multimeter (DC) op 15,3v bij 3000rpm op de polen van de accu.

het is een motor uit 1996 dus het zal inderdaad wel gewoon een rotor zijn, of heeft dat niks met nieuwe technieken te maken? moet me nog volledig inlezen in Dynamo's / Alternators maar ik heb mooie schoolboeken gekregen (PDF) voor autotechniek. thuis maar eens even lezen.

wat ik wil doen straks is dynamo los, weerstand meten, controleren op sluiting, gelijkrichter doormeten, spanningsregelaar doormeten, koolborstels controleren, geheel reinigen en contactpunten opschuren en invetten en dan werkelijke waarden vergelijken met de waarden uit het WPHB.

wat is er LED:
- Cockpitverlichting
- Dagrijverlichting
- HID xenon geplaatst (ook lager verbruik)
- Achterlicht en kentekenplaat verlichting
- mini knippers geplaatst met elk 2w lampjes (wel gloeilampjes)

het achterlicht is "custom" en zelf gesoldeerd op een experimenteerbord. Werkt uitstekend en is een stuk goedkoper dan kant en klaar.
 
Laatst bewerkt:
heb diverse multimeters, digitale "duurdere" en wat simpelere van de gamma/praxis maar alles geeft hetzelfde aan.

Regelaar is niet te testen zonder apparatuur heb ik begrepen uit de vorige posts?
Begrijp ook dat de regelaar in de dynamo zit bij de Div900 en dat de dynamo er 1 is met koolborstels
 
Laatst bewerkt:
heb diverse multimeters, digitale "duurdere" en wat simpelere van de gamma/praxis maar alles geeft hetzelfde aan.

Regelaar is niet te testen zonder apparatuur heb ik begrepen uit de vorige posts?
Begrijp ook dat de regelaar in de dynamo zit bij de Div900 en dat de dynamo er 1 is met koolborstels
De enge apparatuur die je nodig hebt om te testen of de spanningsregelaar defect is is een goede multimeter en dat heb je al gedaan.
De spanning moet tussen 14 en maximaal 15 volt zitten.
Zit je daar boven dan is de regelaar defect (mits al je stekkerverbindingen goed zijn)
 
da's een spanningsregelaar van een XJ600 / 900 van vòòr 1996, dus geen diversion.
Tenminste, ik ken hem van de XJ600 die ik gehad heb uit 1986.

zo'n kastje heb ik niet tenzij ze hem HEEL goed verstopt hebben.
Heb alles behalve het motorblok zelf uit elkaar gehad dus dat zou ik me wel herinneren
 
Laatst bewerkt:
da's een spanningsregelaar van een XJ600 / 900 van vòòr 1996, dus geen diversion.
Tenminste, ik ken hem van de XJ600 die ik gehad heb uit 1986.

zo'n kastje heb ik niet tenzij ze hem HEEL goed verstopt hebben.
Heb alles behalve het motorblok zelf uit elkaar gehad dus dat zou ik me wel herinneren
zit een auto achtige dynamo in.
 
van het WPHB word ik niets wijzer, ja alleen 2 weerstand waardes kan ik er uit halen.
verder niks..

ga nu wel even meten en kijken, ben benieuwd.

kan ook de regelaar niet vinden in de documentatie, zal wel aan mij liggen -O-
 
Laatst bewerkt:
ik heb de dynamo gedemonteerd en voor me op het bureau liggen.
De soldeerpunten zien er niet fris meer uit, kan geen kwaad om daar even een soldeerbout op te zetten.

verder ziet het er vanaf buiten niet slecht uit.. doormeten ga ik nu ook doen
 
word er niks wijzer van, geen van de waarden komen overeen met die van het WPHB maar weet ook niet precies waar ik mijn multimeter op moet zetten (ja ohm, maar welke stand?)

heb de standen:
- 2000k
- 200k
- 20k
- 2000
-200

alleen in de laatste krijg ik een waarde te zien die nergens op slaat ::)
de automatische (duurdere) multimeter laat ook niet zien wat ik wil zien.

zo moet de "field coil rotor resistance" (weerstand tussen de sleepcontacten/koolborstels) tussen de 2,76 en 3,05 ohm bij 20 graden zitten.
zit op 4,35 ohm

het is wel iets warmer dan 20 graden hier maar volgens mij word de weerstand dan lager toch?

de regelaar zit bij deze dynamo in de behuizing zelf, alle punten opnieuw gesoldeerd, nu maar hopen dat het niet te warm is geworden en de dynamo uberhaupt nog werkt.

nouja stuk was het toch al.. haha
 
Nou goed en slecht nieuws, dynamo werkt nog, is schoon en ingevet.
Slechte nieuws is dat er nog steeds 15,3v op de accupolen staat bij 3000rpm

Ik denk dat ik het zo laat, misschien ooit eens een externe regelaar er op frutselen ofzo
Of heel goedkoop een andere dynamo.

Koolborstels waren nog uitstekend, lager geen speling en rubbers + draden weer schoon en opnieuw gesoldeerd.

Hou de accu (zuurniveau) wel in de gaten
 
Als je het goedkoop wil oplossen kan je en diode tussen de + draad zetten die naar de accu gaat.
Voor een paar euro koop je een geschikte 30 ampere diode.
Over de diode zal een spanning vallen van ongeveer 0.8 volt.
Je zit dan netjes op 14.5 volt.
 
Ahh zo, maar de spanning is toch ook variabel?
Stationair was het 15v, 3000 15,3v aa het liniair is dan is het bij 6000 of hoger toch nog hoger?

Zou je mij een groot plezier willen doen en een linkje van conrad willen kopiëren zodat ik de juiste diode koop?
 
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Gisteren wou ik mijn motor starten,te weinig prik :')
Had met de fiets 5 dagen eerder een ritje van ca 2 uur gemaakt.(na 3 weken trekt het alarm de accu zowiezo leeg )
Dus ik de accu aan de optimate 3 sp gehangen,volledig geladen.
Nu meet ik bij 3000 toeren 13.9 volt bij stationair 14.1 volt.
De accu zakt bij starten niet onder de 10 volt en lijkt me dus goed.

2 dingen 1,het is een mini accu(6Ah) en er hangt een alarm aan,2 het is een triumph daytona 675 waarvan bekent is dat de spanningsregelaars kunnen overlijden B| (ik kan een afspraak maken om het ding kostenloos te vervangen :) )

Ik heb een mooi vergelijk want ik heb nl een identieke motor voor het circuit,die bij 3000 toeren een mooie 14.4 volt levert. 8-)

Kan ik er nu van uitgaan dat de spanningsregelaar overleden is?
 
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Gisteren wou ik mijn motor starten,te weinig prik :')
Had met de fiets 5 dagen eerder een ritje van ca 2 uur gemaakt.(na 3 weken trekt het alarm de accu zowiezo leeg )
Dus ik de accu aan de optimate 3 sp gehangen,volledig geladen.
Nu meet ik bij 3000 toeren 13.9 volt bij stationair 14.1 volt.
De accu zakt bij starten niet onder de 10 volt en lijkt me dus goed.

2 dingen 1,het is een mini accu(6Ah) en er hangt een alarm aan,2 het is een triumph daytona 675 waarvan bekent is dat de spanningsregelaars kunnen overlijden B| (ik kan een afspraak maken om het ding kostenloos te vervangen :) )

Ik heb een mooi vergelijk want ik heb nl een identieke motor voor het circuit,die bij 3000 toeren een mooie 14.4 volt levert. 8-)

Kan ik er nu van uitgaan dat de spanningsregelaar overleden is?
Alles tussen 13,8 en 14,8 volt is goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan