how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
.... Spanningsregelaar losgekoppelt? Heb je vaste magneten of elektromagneten in je dynamo?...
Ik meet op de stekker naar de spanningsregelaar, daar zitten drie gele draden die vanaf de dynamo komen. De regelaar is dus los en ik meet alle drie combinaties, zoals een draaistroom driehoek.

De dynamo heeft volgens mij vaste magneten, ik voel tenminste blokjes aan de binnenkant in de trommel en ik zie daar geen bedrading.
Aan het deksel zijn 18 spoelen gemonteerd en die staan natuurlijk stil.
 
Laatst bewerkt:
Dat vermoedde ik dus ook en daarom haalde ik de zaak vandaag uit elkaar. Alleen is er dus helemaal niets bijzonders te zien, er is geen spoel verbrand, de lak ziet er overal keurig uit... Alsof het nieuw is.
Ik zou me kunnen voorstellen dat één van die windingen inwendig verbrand is, sluiting maakt en dan een andere weerstandswaarde geeft; alleen meet ik dat dus niet...

Maar bedankt voor het meedenken.
 
Schop!


Ik wil de spanningsregelaar van mijn CX500tje testen. Na een lange rit wilde hij plotseling niet starten door een lege accu. Nu stata er in d eopeningspost duidelijk dat de accu vol moet zijn, maar zijn de metingen waarmee je de spamnningsregelaar controleert niet stiekem toch uit te voeren met een lege accu?


Ik heb wat twijfels over de vulling van de accu (slecht te zien), dus ik wil niet meteen de regelaar de schuld geven.
Dan kan ik eventueel meteen doorrijden voor een andere regelaar als ik een accu ga halen vanmiddag :)
 
Schop!


Ik wil de spanningsregelaar van mijn CX500tje testen. Na een lange rit wilde hij plotseling niet starten door een lege accu. Nu stata er in d eopeningspost duidelijk dat de accu vol moet zijn, maar zijn de metingen waarmee je de spamnningsregelaar controleert niet stiekem toch uit te voeren met een lege accu?

Nee.
 
ik heb een probleempje wat ik ook in mijn eigen topic bespreek:

Vandaag ben ik naar school gegaan met mijn Suzuki GS500 uit 1997/98 .
Heenweg ging alles goed. Toen ik naar huis wilde, startte ik hem alleen liet ik ff me koppeling schieten toen ie in z'n 1 stond. Nja toen viel ie dus uit. Dus ik wil hem weer opnieuw starten nadat ie in neutraal staat, maar hij maakte startgeluid en daarna nog keer gedrukt en toen geen geluid meer... Ik dus denken accu leeg.

Ik naar leraar gegaan en startkabels geleend en zijn auto gestart en alles aangesloten.
Hij startte... Alleen toen ik ging rijden stotterde ie als een malle en nu nog steeds.
Hij reed niet lekker en als ik gas open deed begon ie als een dolle te stotteren.

Nu ben ik thuis en wil ie weer niet starten.. Dus accu laad niet op tijdens het rijden.

Wat is dus het probleem? Is de ontsteking verrot, bougies verrot, of omdat accu verrot is dat ie zo stotterd?

UPDATE:
ik heb net me motor weer aan startkabels gezet.. ik hem gestart, ik haal de startkabels weg en me motor valt uit (ook als ik gas geef bij 3000 toeren of choke aan heb :S)

Heb ook ff acculader gekocht en multimeter (gvd analoog, aangezien ze bij bouwmarkt hier geen andere hadde). Dus die multimeter erop gezet en geschakeld op functie 50v. Komt dat wijzertje uit bij 20v :S .. Is dit fout of is er gewoon iets verrot? :S
 
ik heb een probleempje wat ik ook in mijn eigen topic bespreek:

Vandaag ben ik naar school gegaan met mijn Suzuki GS500 uit 1997/98 .
Heenweg ging alles goed. Toen ik naar huis wilde, startte ik hem alleen liet ik ff me koppeling schieten toen ie in z'n 1 stond. Nja toen viel ie dus uit. Dus ik wil hem weer opnieuw starten nadat ie in neutraal staat, maar hij maakte startgeluid en daarna nog keer gedrukt en toen geen geluid meer... Ik dus denken accu leeg.

Ik naar leraar gegaan en startkabels geleend en zijn auto gestart en alles aangesloten.
Hij startte... Alleen toen ik ging rijden stotterde ie als een malle en nu nog steeds.
Hij reed niet lekker en als ik gas open deed begon ie als een dolle te stotteren.

Nu ben ik thuis en wil ie weer niet starten.. Dus accu laad niet op tijdens het rijden.

Wat is dus het probleem? Is de ontsteking verrot, bougies verrot, of omdat accu verrot is dat ie zo stotterd?

UPDATE:
ik heb net me motor weer aan startkabels gezet.. ik hem gestart, ik haal de startkabels weg en me motor valt uit (ook als ik gas geef bij 3000 toeren of choke aan heb :S)

Heb ook ff acculader gekocht en multimeter (gvd analoog, aangezien ze bij bouwmarkt hier geen andere hadde). Dus die multimeter erop gezet en geschakeld op functie 50v. Komt dat wijzertje uit bij 20v :S .. Is dit fout of is er gewoon iets verrot? :S
Vraag even iemand in de buurt die handig is om je te helpen.
Analoge meters zijn moeilijk af te lezen door leken.
 
ik heb een probleempje wat ik ook in mijn eigen topic bespreek:

Vandaag ben ik naar school gegaan met mijn Suzuki GS500 uit 1997/98 .
Heenweg ging alles goed. Toen ik naar huis wilde, startte ik hem alleen liet ik ff me koppeling schieten toen ie in z'n 1 stond. Nja toen viel ie dus uit. Dus ik wil hem weer opnieuw starten nadat ie in neutraal staat, maar hij maakte startgeluid en daarna nog keer gedrukt en toen geen geluid meer... Ik dus denken accu leeg.

Ik naar leraar gegaan en startkabels geleend en zijn auto gestart en alles aangesloten.
Hij startte... Alleen toen ik ging rijden stotterde ie als een malle en nu nog steeds.
Hij reed niet lekker en als ik gas open deed begon ie als een dolle te stotteren.

Nu ben ik thuis en wil ie weer niet starten.. Dus accu laad niet op tijdens het rijden.

Wat is dus het probleem? Is de ontsteking verrot, bougies verrot, of omdat accu verrot is dat ie zo stotterd?

UPDATE:
ik heb net me motor weer aan startkabels gezet.. ik hem gestart, ik haal de startkabels weg en me motor valt uit (ook als ik gas geef bij 3000 toeren of choke aan heb :S)

Heb ook ff acculader gekocht en multimeter (gvd analoog, aangezien ze bij bouwmarkt hier geen andere hadde). Dus die multimeter erop gezet en geschakeld op functie 50v. Komt dat wijzertje uit bij 20v :S .. Is dit fout of is er gewoon iets verrot? :S

Als ie inderdaad 20volt aangeeft is je accu inderdaad defect, want ik vermoed dat je de wisselstroom meet...
Zet de multimeter op gelijkstroom (dus niet op wisselstroom) en meet dan tijdens het laden. Waarschijnlijk komt er dan 10 volt uit en dat betekend dat je accu helemaal leeg is en/of waarschijnlijk is overleden... (dat weet je zeker als dat ding er een paar uur heeft aangehangen).
De symptomen die je beschrijft wijzen erop dat je accu, gelijkrichter of dynamo defect zijn... Dat is allemaal te meten --> Laadsysteem doormeten (Duits)
 
Laatst bewerkt:
Principe van spanningsregelaars voor beginners.

1: Dynamo: meestal 3 gele draden en die gaan naar je spanningsregelaar

Testen : (Heeft u geen spanningsmeter? ) dan: Start je motor, dan maak alle 3 los van de spanningsregelaar en sluit ze een voor een op een 12V lampje. Witte draad aan de zijkant van het lampje en het puntje van het lampje op een metalen deel van je motor. Het lampje moet branden. doe het een voor een met de 3 draden en het lampje moet even fel branden. Wel een spanningsmeter? dan AC meten (uit mijn hoofd ongeveer 70 V bij 3000 toerental

2: Regelaar: bestaat uit 2 hoofddelen:
1: Gelijkrichter : de wisselspanning (AC) wordt omgezet in gelijkspanning (DC)
2: Monitor gedeeltje: wordt de spanning hoger dan 13.5 V dan stoppen met laden
is de spanning lager dan 13.5 Volt -> Laad de accu.
(Stoppen met laden is niets anders dan je Dynamo kortsluiten! ja ja Kortsluiten)

Tester: (heeft u geen spanningsmeter? ) Zet je motor in neutraal natuurlijk en richt je licht tegen een muur. stationair is het licht iets dimmer dan wanneer je een beetje gas geeft. (het wordt iets feller)
OF test2 je Claxon op lage en hoge toer. Je hoort een verschil.

Wel een spanningsmeter?: motor aan! de spanning ligt tussen 13,5 en 15V In ieder geval niet minder dan 12 V ook niet stationair.

3: Accu : 12V! (10V of minder dan is een cel of accu stuk).

Wanneer gaat je accu stuk ?
1: Te lang niet gereden (Bijgeladen) vb winterstop
2: Levensduur (3 jaar +)
3: te weinig vloeistof in je accu (Geen droogcelaccu)

(Oorzaak als je accu te snel leegloopt is defecte spanningsregelaar: Je accu krijgt te veel spanning of de spanning wordt niet geregeld)
 
Ik heb ook een probleem (denk ik) met de dynamo,

ik heb de 3 draden die vanaf de dynamo komen doorgemeten,(zoals hier beschreven). en ze geven nog minder dan 0.1 volt wisselspanning, en en dat loopt bij 3000 toeren op naar 0.2 volt. Ook meet ik over de draden onderling nauwelijks weerstand, maar is de weerstand over de massa oneindig groot....

Heb ik het goed als ik zeg dat de dynamo stuk is???

Wat doen overigens die 2 koolborstels daar??
 
Ik heb ook een probleem (denk ik) met de dynamo,

ik heb de 3 draden die vanaf de dynamo komen doorgemeten,(zoals hier beschreven). en ze geven nog minder dan 0.1 volt wisselspanning, en en dat loopt bij 3000 toeren op naar 0.2 volt. Ook meet ik over de draden onderling nauwelijks weerstand, maar is de weerstand over de massa oneindig groot....

Heb ik het goed als ik zeg dat de dynamo stuk is???

Wat doen overigens die 2 koolborstels daar??
Om wat voor motor gaat het?
Heb je je dynamo ook los gehaald? Zou kunnen dat de spanningsregelaar sluiting maakt en dat je daardoor 0V meet.
 
Laatst bewerkt:
Mischien een kleine vermelding waard maar bij het statisch meten van spoelen, kan het van groot belang zijn of de spoelen koud of warm zijn!

Bij het warm worden kan er namenlijk opeens wel een inwendig verlies optreden.

Verder kun je ook altijd bij twijfel en rare storingen je dynamo eens aan een high pot meting onderwerpen, een mooi woord voor "meggerren" (isolatiemeting op hoge spanning), bij koude spoelen kan dit gewoon prima zijn, eens deze warm worden kan het plots ook omslaan..

Verder hulde voor dit topic, en zoals altijd op MF, de energie en tijd die de leden ophoesten om iemand anders te helpen!

[OFF TOPIC MODE] (Kan MF geen vzw oprichten, kun je namenlijk wat meer mee organiseren en zo ( of bestaat dit al? :X ). [/OFF TOPIC MODE]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een probleem (denk ik) met de dynamo,

ik heb de 3 draden die vanaf de dynamo komen doorgemeten,(zoals hier beschreven). en ze geven nog minder dan 0.1 volt wisselspanning, en en dat loopt bij 3000 toeren op naar 0.2 volt. Ook meet ik over de draden onderling nauwelijks weerstand, maar is de weerstand over de massa oneindig groot....

Heb ik het goed als ik zeg dat de dynamo stuk is???

Wat doen overigens die 2 koolborstels daar??
Die twee koolborstel zijn van de rotorwikkelingen. Die drie draden zijn van de statorwikkelingen. Daarin wordt de stroom opgewekt.

Jouw 'dynamo' heeft geen vliegwiel met magneten, maar een ijzeren rotor met spoelen. Pas als er stroom op deze spoelen staat wordt de rotor een magneet en wordt er stroom opgewekt. Als je gemeten hebt met de stekker losgetrokken (wat moet bij magnetisch bekrachtigde systemen) krijgen de rotorwikkelingen ook geen stroom en gebeurt er idd. helemaal niks.

Ik denk dat de 'dynamo' helemaal niet stuk is. De weerstanden die je meet zijn helemaal correct. Ik zou de koolborstels nog eens controleren; mss zijn die versleten. Meet de rotorwikkelingen nog eens door (andere twee draden die naar de 'dynamo' lopen); weerstand moet, meen ik, 3-5 ohm zijn.
Als dat allemaal goed is en je gelijkrichter ook, dan is de regelaar defect. Defecte stator kom sowieso niet zoveel voor bij dit soort systemen omdat e.e.a. niet in de olie loopt.
 
Laatst bewerkt:
mmm, die koolborstels zien er nog goed uit, zijn iig nog lang zat....

Hoe kan ik het makkelijkst de de gelijkrichter en/of de regelaar meten?
De regelaar kan je niet meten zonder een test-apparaat.
De gelijkrichter kan je wel meten, en wel als volgt:

Je hebt vijf draden/aansluitingen nodig
  1. De + (kleur rood)
  2. Drie wisselstroom-draden (kleur: geel of wit)
  3. De - (kleur: groen, Yamaha zwart) dit kan via de mantel van de regelaar lopen.
Je doet vier series van 3 metingen met de multimeter in de Ohm stand. Bij elke serie meet je de verbinding tussen de drie wisselstroomdraden en plus of min.
  • Bij de eerste serie rood van de meter op plus
  • Bij de tweede serie zwart van de meter op plus
  • Bij de derde serie zwart van de meter op min
  • Bij de vierde serie rood van de meter op min
Je mag slechts twee verschillende waarden meten:
  • weerstand oneindig (de sper-richting)
  • weerstand ergens tussen 0 en oneindig (bij analoge meter staat de naald ongeveer verticaal)
Als je ergens een weerstand 0 meet is de gelijkrichter defect.
Bij elke serie moet je drie maal dezelfde waarde meten. Deze waarden wisselen bij elke volgende serie weer, als volgt:
  1. Serie:
  2. weerstand oneinig
  3. weerstand niet oneinig
  4. weerstand oneinig
  5. weerstand niet oneinig
Als je ergens een weerstand oneinig meet, waar je niet oneinig zou verwachten, is de regelaar ook kapot.

't Is gemakkelijk te doen, maar nogal lastig om uit te leggen; ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan