how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.327
5.681
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Daar istie weer :W.

Na het vervangen van de accu en het nalopen van kabels (beschadigde draad omwikkeld met tape) en stekkers (contactspray):

- laadspanning zonder licht: 13,7 V
- laadspanning met licht: 13,3 V (op de accu)
- laadspanning met licht: 13,7 V (op de spanningsregelaar)
- accu in ruststand: 12,8 V (onderhoudsvrije accu, volgens de tabel bij 12,7 100% vol)

Ik ben geholpen. :)
0.4 volt kwijt raken tussen de regelaar en accu vind ik veel en betekend een te hoge weerstand daartussen
 
Laatst bewerkt:
En dat zou betekenen dat....? Te zware verlichting? Kortsluiting?

Lijkt mij niet dat de verlichting er mee te maken heeft. Op de SR meet je 13,7 en een klein stukje verder (accu) 13,3.

Wat gebruikt die 0,4 volt? Doorgaans zit er niet veel spul tussen de SR en de accu, behalve kabels en stekkers. Soms nog iets van een zekering.

Het is logischer dat aan de ene kant van het stukje draad hetzelfde voltage wordt gemeten als aan de andere kant, maar dat is dus niet zo. Dus is er ergens weerstand in dat stukje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er gaat geen kabel vanaf de spanningsregelaar rechtstreeks naar de accu. Alle kabels gaan de draadboom in.

Mijn vrije lekenvertaling (Zot ;) ): er zit iets in de kabels tussen SR en accu wat (meer) stroom gebruikt dan zou moeten. Slechte stekkerverbinding, brakke zekering, open of slechte bedrading.

Bij bewegende delen (stuur) heb ik de kabelboom gecontroleerd, maar geen rottigheid kunnen vinden. Het bewegen (trekken/duwen) van de kabelboom brengt geen verandering.

Wat ik nog vond:
Mijn SZR had te weinig laadspanning. Tenminste ik vond keuring 13.8 volt laadspanning bij verhoogd toerental , maar als ik de verlichting erbij aan deed zakte de spanning terug naar 12 of nog minder. Stukje stadverkeer rijden en de accu was weer bijna leeg. Ik had de motor altijd aan de lader hangen, kon ik tenminste rijden als ik wilde. Niet goed voor de accu bleek later en het blijft tobben.
Nieuwe spanningsregelaar geprobeerd, maar dat lostte niets op. Nieuwe accu, ook niet. Toen bleek ik ergens weerstand in de kabelboom had zitten (te dunne draden, fout in de draadboom?) waardoor de laadspanning (als ik meedere stroomverbruikers ging aanspreken) blijkbaar geknepen werd door deze weerstand. Ik heb een verbinding gemaakt van de spanningsregelaar direct de accu in. En ik heb nu altijd een volle accu en de volle 13 volt laadspanning, zelfs met verlichting erbij tijdens stadverkeer. Ik rij alweer 2 jaar zo rond zonder problemen. En ehh, 4 maanden stil, nog steeds spanning genoeg.

Het slechte starten is bekend. En de startmotor moet erg hard werken om deze eencylinder rond te krijgen. Na een aantal pogingen zakt de accu spanning al rap en dan wordt de vonk ook minder. Op een of andere manier zit er ook niet genoeg benzine in de vlotterkamer na een tijdje stilstaan.
Ik gebruik al jaren een beetje ether als ie een week of wat stil heeft gestaan en dat werkt super. Slangetje direct het luchtfiler in (in mijn geval K&N)
Niet teveel he (backfire)

Verder is het belangrijk een goede vonk te hebben en een verse bougie kan geen kwaad en zeker een goed lucht/benzine mengsel want een eencylinder is vrij kritisch.
Misschien komt dat bij mijn fiets ook door de hogere compressie en stage 3 dyno.

Succes!
 
Er gaat geen kabel vanaf de spanningsregelaar rechtstreeks naar de accu. Alle kabels gaan de draadboom in.

Mijn vrije lekenvertaling (Zot ;) ): er zit iets in de kabels tussen SR en accu wat (meer) stroom gebruikt dan zou moeten. Slechte stekkerverbinding, brakke zekering, open of slechte bedrading.

Bij bewegende delen (stuur) heb ik de kabelboom gecontroleerd, maar geen rottigheid kunnen vinden. Het bewegen (trekken/duwen) van de kabelboom brengt geen verandering.

Wat ik nog vond:

Wat je zou kunnen doen, is nieuwe kabels leggen van SR naar accu, buiten de boom om. Een omzeiling, om het zo maar eens te zeggen. Al is het maar tijdelijk. Als je dan gaat meten, kom je op een gelijke spanning uit bij uitgang SR en accupool.

Als bovenstaande lukt en klopt, dan zit er iets in of aan de kabelboom, wat verbuikt.
 
Er gaat geen kabel vanaf de spanningsregelaar rechtstreeks naar de accu. Alle kabels gaan de draadboom in.

Mijn vrije lekenvertaling (Zot ;) ): er zit iets in de kabels tussen SR en accu wat (meer) stroom gebruikt dan zou moeten. Slechte stekkerverbinding, brakke zekering, open of slechte bedrading.
idd, dus even meten wat het spanningsverschil is van de min en van de + zit de weerstand in de min, kun je er gewoon een dikke draad draad rechtstreeks tussen zetten, bij de + liever met een zekering ertussen
 
Vraag:

Ik heb een voor mij nieuwe '74 KZ 400 in de tuin staan die de accu niet bijlaadt.

Nu heb ik de stekker van de dynamo losgehaald (waar merkwaardigerwijs 3 gele draden heen gaan waar er in alle schema's maar 2 staan) en ben ik gaan meten. Met de meter op wisselspanning meet ik tussen de draden met lopende motor nul volt. De draden maken geen contact met aarde, onderlinge weerstand tussen de 3 draden is 1.4 Ohm.

Dynamo helemaal overleden? Kabelbreuk (lijkt me onwaarschijnlijk in alle 3, zeker gezien de constante onderlinge weerstand en het niet contactmaken met massa, alles ziet er ook nog netjes uit)?
 
Vraag:

Ik heb een voor mij nieuwe '74 KZ 400 in de tuin staan die de accu niet bijlaadt.

Nu heb ik de stekker van de dynamo losgehaald (waar merkwaardigerwijs 3 gele draden heen gaan waar er in alle schema's maar 2 staan) en ben ik gaan meten. Met de meter op wisselspanning meet ik tussen de draden met lopende motor nul volt. De draden maken geen contact met aarde, onderlinge weerstand tussen de 3 draden is 1.4 Ohm.

Dynamo helemaal overleden? Kabelbreuk (lijkt me onwaarschijnlijk in alle 3, zeker gezien de constante onderlinge weerstand en het niet contactmaken met massa, alles ziet er ook nog netjes uit)?

Heb je op wisselspanning gemeten?
voor de zekerheid
 
Vraag:

Ik heb een voor mij nieuwe '74 KZ 400 in de tuin staan die de accu niet bijlaadt.

Nu heb ik de stekker van de dynamo losgehaald (waar merkwaardigerwijs 3 gele draden heen gaan waar er in alle schema's maar 2 staan) en ben ik gaan meten. Met de meter op wisselspanning meet ik tussen de draden met lopende motor nul volt. De draden maken geen contact met aarde, onderlinge weerstand tussen de 3 draden is 1.4 Ohm.

Dynamo helemaal overleden? Kabelbreuk (lijkt me onwaarschijnlijk in alle 3, zeker gezien de constante onderlinge weerstand en het niet contactmaken met massa, alles ziet er ook nog netjes uit)?
denk dat het een electro magneet is, die moet wel spanning krijgen om te werken. hebbie een schema?
 
Laatst bewerkt:
Dit is de versimpelde kabelboom die ik gebruikt heb en die het zou moeten doen (het onstekingschema linksboven)

wiring.jpg


Enige verschil: Ik heb er geen schakelaar in gezet en de - van de accu gaat dus alleen naar aarde en de + alleen naar de bobine en regelaar.
 
gaan er niet totaal 5 draden naar de dynamo?


Er gaan er meer daar het blok in, maar daar zitten ook de neutraal en oliesensor e.d. bij, maar ik denk dat je toch gelijk hebt en deze gewoon een afwijkend schema heeft!

met deze erbij (en de oude kabelboom eens uit de knoop gehaald te hebben):

wiring-diagram-kz400-kawasaki-1975-electrical-system.jpg


Klopt het volgens mij namelijk wel!

Wat ik dan zou moeten doen is volgens mij die groene naar de dynamo, de bruine op de + draad en zwart naar de aarde (bij de regulator). Ik heb namelijk gewoon het schema nagebouwd dat het volgens kz400.com zou moeten doen omdat de oude kabelboom een enorme bijeenraapsel was.
 
ligt iets gecompliceerder, de laad spanning wordt geregeld door de electromagneet meer of minder te bekrachtigen. Wat er uit de dynamo komt wordt alleen gelijk gericht door de gelijkrichter. Je hebt dus een regelaar (regelt de ingaande spanning) los en een gelijkrichter los.
 
ligt iets gecompliceerder, de laad spanning wordt geregeld door de electromagneet meer of minder te bekrachtigen. Wat er uit de dynamo komt wordt alleen gelijk gericht door de gelijkrichter. Je hebt dus een regelaar (regelt de ingaande spanning) los en een gelijkrichter los.


Klopt (niet volgens het eerder versimpelde schema, wel volgens de tweede).

Ik heb 3 gele draden naar de regelaar. Vanaf de gelijkrichter gaat er 1 naar aarde, 1 naar de + van de accu en naar de bobine. Van de bobine gaat er 1 naar de onderbreker.
Van de + van de accu gaat er nu dus 1 naar de regelaar (bruin). Van de regelaar gaat er verder 1 naar de dynamo (groen) en 1 naar aarde (zwart).

Uit het blok komen dan nog 3 draden, waarvan 1 zwarte en die gaat ook naar aarde.

Zo zou het moeten kloppen, toch?
 
Klopt (niet volgens het eerder versimpelde schema, wel volgens de tweede).

Ik heb 3 gele draden naar de regelaar. Vanaf de gelijkrichter gaat er 1 naar aarde, 1 naar de + van de accu en naar de bobine. Van de bobine gaat er 1 naar de onderbreker.
Van de + van de accu gaat er nu dus 1 naar de regelaar (bruin). Van de regelaar gaat er verder 1 naar de dynamo (groen) en 1 naar aarde (zwart).

Uit het blok komen dan nog 3 draden, waarvan 1 zwarte en die gaat ook naar aarde.

Zo zou het moeten kloppen, toch?
nee, de eerste zin klopt al niet
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan