how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.290
5.656
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
teken anders een schema, dat begrijp ik beter dan zo'n woorden brij


Ik heb mijn best gedaan om te tekenen zoals het volgens mij zou moeten werken:

dradenschema.jpg


Als ik het zo aansluit is het zo dat de regelaar volgens mij via de groene draad spanning op de spoel van de dynamo moet zetten zodat deze stroom op kan gaan wekken, toch?

Alleen komt er dus wel spanning op te staan naar de regelaar toe via bruin, maar als ik het doormeet komt er geen spanning te staan op de groene draad en zal de dynamo dus niet laden.
 
Laatst bewerkt:
even kort 12 v op de groene zetten, laad ie dan wel, weet je dat de reg. naar god is


Gedaan: Geen laadspanning, hoewel hij even naar de 6v sprong op de gele draden (ja, stond op wisselspanning).

Ik heb er een hele kleine accu bij gekregen om dit te doen, kan het zijn dat die accu te zwak is om voldoende spanning te leveren voor die spoel?
 
Laatst bewerkt:
Vraagjes m.b.t. Suzuki CB 550:
1) wat doet wat? waarom niet gewoon 3 gele draden?

Spannings regelaar heeft bij mij 4 draden
-rood
-geel
-blauw/wit
-rood/wit

Dynamo heeft er 3:
-geel
-groen/wit
-blauw/wit
(die groen/wit gaat ergens heen. Niet rechtstreeks naar de SR)
(geel splitst zich op en een deel gaat naar een ader stel koelribben


2) 1 van de vorige eigenaars heeft niet geel op geel gedaan etc, maar `t een en ander omgewisseld. Wat kan hier de rede voor zijn?
 
Vraagjes m.b.t. Suzuki CB 550:
1) wat doet wat? waarom niet gewoon 3 gele draden?

Spannings regelaar heeft bij mij 4 draden
-rood
-geel
-blauw/wit
-rood/wit

Dynamo heeft er 3:
-geel
-groen/wit
-blauw/wit
(die groen/wit gaat ergens heen. Niet rechtstreeks naar de SR)
(geel splitst zich op en een deel gaat naar een ader stel koelribben


2) 1 van de vorige eigenaars heeft niet geel op geel gedaan etc, maar `t een en ander omgewisseld. Wat kan hier de rede voor zijn?
't is een gewone 3-fasen generator. De verschillende kleuren hebben een reden. Geel gaat op geel, wit/blauw op wit/blauw.
De wit/groene van de generator wordt door de lichtschakelaar verbonden met de wit/rode van de gelijkrichter. Op die manier heeft de regelaar minder te regelen.

Aangezien de lichtschakelaar vaak gecorrodeerd raakt en iedereen tegenwoordig toch de hele dag met licht aan rijdt, is het het beste om de wit/groene en wit/rode draad rechtstreeks met elkaar te verbinden. Dat wil nog wel eens de laadproblemen in één klap oplossen.
 
't is een gewone 3-fasen generator. De verschillende kleuren hebben een reden. Geel gaat op geel, wit/blauw op wit/blauw.
De wit/groene van de generator wordt door de lichtschakelaar verbonden met de wit/rode van de gelijkrichter. Op die manier heeft de regelaar minder te regelen.

Aangezien de lichtschakelaar vaak gecorrodeerd raakt en iedereen tegenwoordig toch de hele dag met licht aan rijdt, is het het beste om de wit/groene en wit/rode draad rechtstreeks met elkaar te verbinden. Dat wil nog wel eens de laadproblemen in één klap oplossen.
Ik had problemen met de hoofd verlichting en heb alles weer zoals het hoorde gesoldeerd. Hoofdverlichting werkt nu top, maar nu laad hij niet goed en doen de pinkers het alleen in hogere (5/6k) toeren. Is dit opgelost met w/g w/r op elkaar te solderen?

Ik ben weer trots op m`n mf sticker, wat een kennis surft hier rond. Dank! 8-)
 
Ik had problemen met de hoofd verlichting en heb alles weer zoals het hoorde gesoldeerd. Hoofdverlichting werkt nu top, maar nu laad hij niet goed en doen de pinkers het alleen in hogere (5/6k) toeren. Is dit opgelost met w/g w/r op elkaar te solderen?

Ik ben weer trots op m`n mf sticker, wat een kennis surft hier rond. Dank! 8-)
Als de pinkers het wél goed doen met licht uit, kan doorverbinden van die twee draden de oplossing zijn.
 
Hallo,

Zijn pinkers knipperlichten? Ik heb het probleem dat ze hoe harder ik rijd hoe sneller ze gaan. Het lijkt alsof ze voor mij daar willen zijn. Eigenlijk alsof het er maar een van de twee het doen. Enig idee wat ik eraan kan doen?
 
Even een vraagje in de trant van dit onderwerp.

Tijdje terug een nieuwe accu aangeschaft. De oude had een jaartje stilgestaan en was daarna steeds binnen no-time leeg, dus dat was een uitgemaakte zaak. Nieuwe accu opgeladen, in de motor gehangen en rijden maar. Weekend erna was die opeens weer leeg... Ik kon even niks anders bedenken dat er ergens kortsluiting zat maar aangezien ik de motor toen echt even nodig had heb ik hem aangeduwd en ben gaan rijden. Na een kilometertje of 40 reed ik op een rotonde, zette mn knipperlicht aan en poef; motor viel uit... Snel aan de kant gegaan en opnieuw proberen te starten. Echter deed helemaal niks het meer... Verlichting, neutraallampje, claxon, niks deed het. Ik kreeg de motor niet meer aan de praat, ook niet met aanduwen. Vloekend met de fiets aan de hand maar naar mn eindbestemming gaan lopen.

Dag erna draaide ik het contact eens even om en voila; het neutraallampje brandde weer. Startmotor draaide wel even maar onvoldoende om het geheel aan de praat te krijgen. Ik maar weer aanduwen en rijden. Aan het eind van de straat knipperlicht aanzetten en de motor sloeg weer af... Nu kreeg ik hem wel aan de praat, MITS ik de verlichting uitzet. Echter, als ik erna dan weer een stroomgebruiker aanzet valt ie weer uit.

Na het lezen van dit topic heb ik een goede kijk op wat ik moet gaan doormeten. De resultaten zal ik hier ook even vermelden zodra ik gemeten heb. Echter is mijn vraag; hoe kan het dat alles uitvalt als ik bijv. mn knipperlicht aanzet? Iemand zei tegen mij dat 1) de accu niet oplaadt en dus helemaal leeg is, waardoor 2) bij enigszins extern stroomgebruik de CDI niet genoeg stroom krijgt en zodoende de motor afslaat. Kan deze theorie kloppen?
 
Mijn accu was elke keer na rond de 15 keer starten leeg. Nu heb ik alle 3 de stappen in de 1e post gevolgd.

De accu zelf was in orde.

Bij de 2e stap gaf hij rond de 12.5 volt. Als ik de tekst lees zou dit dus de dynamo of de spanningsregelaar moeten zijn.

De 3 gele draadjes heb ik allemaal samen gemeten, deze waardes waren allemaal rond de 35 volt.

Misschien een beetje een domme vraag nog, maar kan ik hieruit dus opmaken dat het hoogstwaarschijnlijk de spanningsregelaar is? :P
 
Ook de accu van mijn Hornet is plotseling na 1 week niet gereden te hebben leeg. Heb hem gelijk opgeladen met mijn optima III lader. Hij was binnen een paar uur opgeladen en zat op 13,3V.

1) Als eerst heb ik gekeken wat het voltage was bij 3500 - 5000 toeren met groot licht aan. Dit bleef tussen de 13,6 - 15 V. Dat is dus goed volgens het wphb.

2) Heb vervolgens als eerst gekeken of ik nergens lekstroom had, meet met de kabel naar de regulator los 0,00 mA. Met de regulator vast meet ik 0,04mA. Volgens wphb mag dit max. 1,2 mA zijn. Lijkt me dus dat ik nergens lekstroom heb.

3) Over het meten tussen de gele draden van de alternator heb ik een vraag. Moet je de stekker van de regulator (3 gele, 1 rood/witte en 1 groene) nou los halen en daar de gele draden meten? Of de stekker van de alternator zelf (met 3 gele draden)? Of maakt dit niet uit?
Ik heb beide bovenstaande opties geprobeerd en ik meet tussen de gele draden 0,01 ohm. Dat lijkt me weinig?!?!?

Ook heb ik nog een vraag over de regulater. Dit is toch dat metalen ding met coolribben? Wat kan hier uberhaupt kapot aan, dit is toch gewoon een gegoten stukje metaal?
Er zit bij mijn Hornet nog een aluminiumplaatje achter, dit lijkt zelf gemaakt. Zou dit voor extra cooling/geleiding moeten zorgen?


Me accu is nu iig weer leeg. Hang hem nu aan de optimate, morgen maar eens voltage testen tussen de gele draden.
 
Even een snel vraagje.

Ik probeer mijn accu op te laden omdat hij 11,93 volt geeft en dit is te weinig voor de startmotor.
Maar nu heb ik hem hele dag aan de oplader gehangen en resultaat nog steeds 11.93v.

Wanneer ik mijn accu meet wanneer deze aan de oplader staat aangesloten is het resultaat dezelfde 11.93

De conclusie is nu dus dat mijn oplader afgewerkt is, omdat er anders tijdens het opladen een voltage hoger dan 12 zou moeten zijn?

Juist of onjuist
 
Even een snel vraagje.

Ik probeer mijn accu op te laden omdat hij 11,93 volt geeft en dit is te weinig voor de startmotor.
Maar nu heb ik hem hele dag aan de oplader gehangen en resultaat nog steeds 11.93v.

Wanneer ik mijn accu meet wanneer deze aan de oplader staat aangesloten is het resultaat dezelfde 11.93

De conclusie is nu dus dat mijn oplader afgewerkt is, omdat er anders tijdens het opladen een voltage hoger dan 12 zou moeten zijn?

Juist of onjuist


ik heb hier een oude acculader [ik schat 35 jaaroud] de geeft na een tijdje rond de 15 volt
en ,nee, die gebruik ik niet voor mijn motorfiets
 
Laatst bewerkt:
Even een snel vraagje.

Ik probeer mijn accu op te laden omdat hij 11,93 volt geeft en dit is te weinig voor de startmotor.
Maar nu heb ik hem hele dag aan de oplader gehangen en resultaat nog steeds 11.93v.

Wanneer ik mijn accu meet wanneer deze aan de oplader staat aangesloten is het resultaat dezelfde 11.93

De conclusie is nu dus dat mijn oplader afgewerkt is, omdat er anders tijdens het opladen een voltage hoger dan 12 zou moeten zijn?

Juist of onjuist
Juist,zekering of de bekabeling is defect
 
KICKKICK

Ik heb dus het probleem dat als ik mijn '96 srad 750 na een stukje toeren wil starten (na het tanken bv ), ze niet meer aan wil slaan.. Ik heb dit probleem dus alleen maar als ze warm is, aanduwen is dan het enige dat dan werkt dan slaat i gelijk aan. Koud start ze perfect,en heb het probleem dus ook pas sinds een week.
Accu is goed als ik die meet geeft i gemiddeld 14,5 Volt.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Bij een motorzaak die ik heb gebeld zeiden ze dat het waarschijnlijk de kleppen zijn!

gr. Jarno
 
Terug
Bovenaan Onderaan