Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Volgens mij wel.
Honda pc26 Carb

Ik had het een keer bijna zelf gedaan met een vriend met een carbtune... maar we misten een sleutel en we hadden geen zin... motor liep gewoon goed...




ja, hij is hier precies aangesloten waar bij mij 2 slangetjes zitten, wat die slangetjes verder doen is mij volstrekt onduidelijk. Maar veel motoren hebben daar gewoon een plugje/schroefje zitten dus qua locatie klopt het. denk dat ik dit maar moet proberen met de vacuüm slang dicht
 
Volgens mij "zitten achter de cilinders. Alleen, je hebt dus een "bitje" nodig wat je tussen de gatten en de slang zet. (misschien heb je voor maar een nodig, andere zit goed) Die zit meestal in zo'n carbtune kit.
 
Laatst bewerkt:
Ja het afstellen/draaien zelf is het probleem niet. Sorry als ik onduidelijk ben geweest

ik moet slangetjes aansluiten op de carb of dus op de cilinderkop zodat ik het druk verschil kan zien zoals met het apparaat dat hier afgebeeld is. Alleen doe ik het nu dan met 2 flesjes

Dit idee :

maar ik weet gewoon niet waar ik de slangetjes op moet zetten want mijn motor is anders dan alle voorbeelden die ik tot zover heb kunnen vinden. het is wel mogelijk want ik heb iemand gezien die het deed, maar die liet niet zien waar de slangen waren aangesloten![afbeelding]

Slang voor cilinder 1 komt op de vacuumslang aansluiting (op aanzuigrubber tussen carb. en cilinder) welke normaal gesproken dient voor het vacuum op de benzinekraan.
Voor de slang voor cilinder 2 moet je de schroef uit het aanzuigrubber schroeven en daar de passende nippel van de carbtune inschroeven om zodoende de slang aan te kunnen sluiten. Schroefje zie je moeilijk zitten omdat deze verstopt achter de koelwaterslang. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er aan te denken om wellicht een LeoVince Demper op mn cb te zetten.

Zijn er buiten de demper dan nog dingen die ik aan moet passen?
 
Goedenavond,

Ik heb een CB 500 die een tijdje heeft stil gestaan (3-4 weken). Nu wilde ik hem laatst starten en sloeg hij bijna aan, maar daarna draaide alleen de startmotor nog maar en rook ik een benzine lucht. Ik dacht de accu zal wel leeg zijn dus die heb ik aan de acculader gehangen, daarna heb ik hem weer proberen te starten, maar hij sloeg weer niet aan. Rook wel weer een benzine lucht.

Ik dacht misschien heb ik hem wel verzopen, dus ik heb de bougies eruit gehaald maar die zagen er niet nat uit, zat alleen een beetje roet op. Ik had wel een gehoord dat je de carbs leeg moet laten lopen, maar ik kan het schroefje daarvoor niet vinden. Kan iemand mij misschien vertellen waar ik die kan vinden? Of heeft iemand een ander idee waar het startprobleem aan kan liggen?
 
Ja dat klinkt als verzopen. Heb je gecheckt of de bougies vonken?

Dit zijn de aftap boutjes. Ik weet niet of aftappen helpt. Maar op zich kan het geen kwaad...

full

full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ga vanavond ook wel even de bougies schoonmaken, opnieuw de elektrode afstand afstellen en testen. Hopelijk lost dat het op :)
 
Check ook even de brandstofleidingen tussen de tank en carbs. Misschien zit een vacuümslang los.
 
Laatst bewerkt:
Hij doet het weer :)

Bougies schoongemaakt en gaven een blauwe vonk, carbs leeg laten lopen en daarna startte hij meteen. Ik ben weer gelukkig! Bedankt voor de tips!
 
Hallo allemaal...
Even voorstellen.

Aankomende vrijdag mag ik mijn Honda CBF500 ophalen bij een particulier. *O*
Vorige week een proefrit gemaakt bij de beste man, en het rijdt werkelijk fantastisch!

Het wordt m'n vierde motor... Begonnen in 2008 met een CB550f uit '76, daarna een
Honda Hawk 650 uit '91 gevolgd door een Honda VTR 1000 F. Pfff.. Wat een beest was dat! :o

Dus vanaf nu kom ik hier zo nu en dan het topic bevuilen. :Y
En ik zal na het weekend zo snel mogelijk een foto showen van m'n CBF
en ook voor in de OP. 8-)

Het is een zwarte uit 2006 met ABS. (Die zijn toch t snelst? :P )
Met een maagdelijke stand van nog geen 8000 mijlen! *D
Mijlen...? Yup... Van oorsprong is het een Engelse motor, ( heeft ie nog andere specificaties?)
En heeft in 2010 de oversteek richting ons landje gemaakt.

Schijnbaar waren er nog niet genoeg hier in NL. ;)
Daarover gesproken... Zo heel veel CBF-en zie ik er hier in dit topic ook niet, de meeste bezitten
er één van de voorgangers.
Heeft dat een rede? Los van dat ze goedkoper zijn.

Moet ik nog ergens op letten? Zijn er mindere punten die aftermarket beter zijn oid...
Of is de CBF 500 gewoon mega goed zoals ik gewend bent van Honda. :]

Groetjes, Henry
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal...
Even voorstellen.

Aankomende vrijdag mag ik mijn Honda CBF500 ophalen bij een particulier. *O*
Vorige week een proefrit gemaakt bij de beste man, en het rijdt werkelijk fantastisch!

Het wordt m'n vierde motor... Begonnen in 2008 met een CB550f uit '76, daarna een
Honda Hawk 650 uit '91 gevolgd door een Honda VTR 1000 F. Pfff.. Wat een beest was dat! :o

Dus vanaf nu kom ik hier zo nu en dan het topic bevuilen. :Y
En ik zal na het weekend zo snel mogelijk een foto showen van m'n CBF
en ook voor in de OP. 8-)

Het is een zwarte uit 2006 met ABS. (Die zijn toch t snelst? :P )
Met een maagdelijke stand van nog geen 8000 mijlen! *D
Mijlen...? Yup... Van oorsprong is het een Engelse motor, ( heeft ie nog andere specificaties?)
En heeft in 2010 de oversteek richting ons landje gemaakt.

Schijnbaar waren er nog niet genoeg hier in NL. ;)
Daarover gesproken... Zo heel veel CBF-en zie ik er hier in dit topic ook niet, de meeste bezitten
er één van de voorgangers.
Heeft dat een rede? Los van dat ze goedkoper zijn.

Moet ik nog ergens op letten? Zijn er mindere punten die aftermarket beter zijn oid...
Of is de CBF 500 gewoon mega goed zoals ik gewend bent van Honda. :]

Groetjes, Henry

Welkom Henry,

Ik ben zelf ook een van de nieuwere leden hier, zelf de trotse eigenaar van een cb500 uit 1997, een van de voorgangers dus, waarom de meeste hier een van de voorgangers hebben durf ik je niet te zeggen. Bij mij had het met de kosten te maken. Vandaag mijn AVD examen gehaald *O* , dus mag er binnenkort (wanneer ik het pasje ook echt heb) mijn eerste legale kilometers mee maken, ik kan niet wachten!!;)

Veel plezier met je CB500!!
 
Gefeliciteerd Daan!


Henry, ik heb de ouder versie vanwege de prijs. Anders had ik de CBF500 gekocht. Maar inmiddels ligt de prijs verschil wat lager dan 5 jaar geleden. Ik heb de CBF500 nooit proef gereden. Ik denk dat de zwaarte punt ligt lager ivm de frame. ABS zou ik ook graag willen. Ik heb me al een paar keer onderuit geremd bij noodgevallen.

Verder ja, standaard onderhoud... en de oliepeil goed bijhouden, bij een gebruikte motor, voordat je weet wat de olieverbruik is. Maar bij mijn CB500 met 93000km is het vrij weinig.
 
Gefeliciteerd Daan!


Henry, ik heb de ouder versie vanwege de prijs. Anders had ik de CBF500 gekocht. Maar inmiddels ligt de prijs verschil wat lager dan 5 jaar geleden. Ik heb de CBF500 nooit proef gereden. Ik denk dat de zwaarte punt ligt lager ivm de frame. ABS zou ik ook graag willen. Ik heb me al een paar keer onderuit geremd bij noodgevallen.

Verder ja, standaard onderhoud... en de oliepeil goed bijhouden, bij een gebruikte motor, voordat je weet wat de olieverbruik is. Maar bij mijn CB500 met 93000km is het vrij weinig.

Bedankt Fuzy!! *D
 
Welkom Henry,

Ik ben zelf ook een van de nieuwere leden hier, zelf de trotse eigenaar van een cb500 uit 1997, een van de voorgangers dus, waarom de meeste hier een van de voorgangers hebben durf ik je niet te zeggen. Bij mij had het met de kosten te maken. Vandaag mijn AVD examen gehaald *O* , dus mag er binnenkort (wanneer ik het pasje ook echt heb) mijn eerste legale kilometers mee maken, ik kan niet wachten!!;)

Veel plezier met je CB500!!

Gefeliciteerd met je AVD! 🎉
Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet kan wachten... Ik ken dat! :Y
Moet nou ook wachten tot vrijdag... B|
 
Gefeliciteerd Daan!


Henry, ik heb de ouder versie vanwege de prijs. Anders had ik de CBF500 gekocht. Maar inmiddels ligt de prijs verschil wat lager dan 5 jaar geleden. Ik heb de CBF500 nooit proef gereden. Ik denk dat de zwaarte punt ligt lager ivm de frame. ABS zou ik ook graag willen. Ik heb me al een paar keer onderuit geremd bij noodgevallen.

Verder ja, standaard onderhoud... en de oliepeil goed bijhouden, bij een gebruikte motor, voordat je weet wat de olieverbruik is. Maar bij mijn CB500 met 93000km is het vrij weinig.


Ja precies... Standaard onderhoud is sowieso belangrijk.

Ik had ook al gegoogled, op punten van aandacht, maar ook daar niks te vinden! :) *D 8-)
 
Lijkt me vrij normaal hoor en niet verontrustend.
Heb zelf een Kawa Z300, is ook een 2 cilinder net als jouw Honda en die draait 8000 toeren bij 120km per uur in de zesde versnelling.
Lijkt me dus heel normaal die 6000 toeren van jouw motor want je hebt tenslotte 200cc meer dan de mijne.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me vrij normaal hoor en niet verontrustend.
Heb zelf een Kawa Z300, is ook een 2 cilinder net als jouw Honda en die draait 8000 toeren bij 120km per uur in de zesde versnelling.
Lijkt me dus heel normaal die 6000 toeren van jouw motor want je hebt tenslotte 200cc meer dan de mijne.
Vr Gr E


Oké... Bedankt voor je antwoord. :) 8-)

Maar ik ben nog wel steeds benieuwd hoe de andere CB's zich houden op mijn vraag... :Y
 
Dat is normaal ja. Ik kwam vandaag niet aan toe om een rondje te rijden. Maar ik zal erop letten de volgende keer.
Desnoods kan je een iets kleiner achtertandwiel plaatsen wanneer jij je ketting vervangt.

Mijn CB250 uit 1994 reed 7000-8000 rpm bij 120km/h, maar dat was luchtgekoeld en veel minder compressie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan