Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Vandaag heb ik ff een stukje gereden.
80km/h - 4000rpm
100km/h - 5000rpm
120km/h - 6000rpm
Ongeveer...
Ik denk het is OK. Volgens mij verwacht je iets meer van de 500cc ivm parallel twin pakt al met laag toeren best wel op. Maar boven de 90km/h heb je veel meer vermogen nodig ivm luchtweerstand. Een motorfiets met berijder is niet heel aerodynamisch.
Nooit op gelet, volgens mij rond de 5000 op de snelweg.
hm...
Parallel twins:
300cc (29kW/27Nm@10000rpm) - 120km/h - 7000rpm
500cc (42kW/47Nm@8000rpm) - 120km/h - 6000rpm
850cc (64kW/89Nm@7500rpm) - 120km/h - 5000rpm
 
Vandaag heb ik ff een stukje gereden.
80km/h - 4000rpm
100km/h - 5000rpm
120km/h - 6000rpm
Ongeveer...
Bij mij ook, +5% ongeveer, er is geloof ik ergens een afwijking ingeslopen.

Wel handig om de toeren en snelheid aan elkaar te kunnen linken, dan weet je tenminste in welke versnelling je rijd. Erg handig op een 80 weg met kleine rotondes. :+
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ook, +5% ongeveer, er is geloof ik ergens een afwijking ingeslopen.

Wel handig om de toeren en snelheid aan elkaar te kunnen linken, dan weet je tenminste in welke versnelling je rijd. Erg handig op een 80 weg met kleine rotondes. :+


Hihihi... Dat doe ik dus ook, ;)

En Fuzy, die waardes die jij opgeeft komen exact overeen met de mijne. :Y
Dan weet ik iig dat t snor zit.

Mijn Honda Hawk maakte minder toeren, maar dat was ook een 52° v-twin én 150cc meer.
Ik moet er niet zo op letten, maar gewoon gaan! :]
 
Laatst bewerkt:
Ja, parallel twins... bijna overal vermogen en het verrast je niet. Bij 7-8000rpm geeft ie een kick maar om helemaal daar te komen moet je bewust gas geven. Voor de topsnelheid moest ik terug schakelen naar 5. Maar het was windkracht 6 tegen.

Op mijn lijst van mogelijke moteren na de CB500 zijn;
- Deauville NT700 met injectie en ABS(zo'n beetje als de Hawk)
- NC700X ABS (met plaats voor helm en 1op27)
- Combinatie van CBF125 of Skyteam Gorilla met een oldtimer Goldwing of Bol 'dor
- CBR300R/250R met ABS (als mijn woon situatie is niet gewijzigd, dan lijkt mij iets kleiner motor makkelijker uit de hok te halen. Met de CB250 -135kg- reed ik in een keer uit zonder te steken)

Maar uit de verleden heb ik geleerd dat twee motoren hebben is geen pretje. Vooral als ze allebei toe zijn aan onderhoud en je hebt het druk.

Tja, elke keer als ik naar mijn CB500S met deukjes, pekel en roest op de originele uitlaat kijk, denk ik dat ik de perfecte motor heb voor in de randstad en voor pendelen tussen Leeuwarden en Delft (500S heeft half kuip, ik heb een stuk minder last van de wind dan een naked). Ik denk iets meer glimmenders wordt zo gestolen, hier.
Bij mij ook, +5% ongeveer, er is geloof ik ergens een afwijking ingeslopen.
Ja, hier en daar een of twee duizend toerens meer of minder en 3-5km/h meer of minder... ja.. daar let ik ook niet op. Het is binnen de wettelijke correctie
Wel handig om de toeren en snelheid aan elkaar te kunnen linken, dan weet je tenminste in welke versnelling je rijd. Erg handig op een 80 weg met kleine rotondes. :+
Ja dat wel. Ik reed vorige jaar een paar kilometers met kapotte teller kabel. Ik kon redelijk op de toeren vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, hier en daar een of twee duizend toerens meer of minder en 3-5km/h meer of minder... ja.. daar let ik ook niet op. Het is binnen de wettelijke correctie
Eén of twee duizend toeren meer? Dan slipt je koppeling een beetje. :+
 
Zo... Na ruim een week een cbf500 en een tank leeg gereden te hebben, kan ik wel een redelijk goed
oordeel geven over m'n brommert. :P

1. Wat een fantastisch apparaat! :} (bijna op t niveau van m'n ouwe Hawk)
2. Stuurt als een scheermes!
3. Schakelen gaat door als boter! Nooit verkeerd en altijd trefzeker! :}
4. Heb weer bakken met zelfvertrouwen... Die was ik namelijk ff kwijt.
5. Mis alleen een klein beetje de real bottom power... Maarja, dat is de schuld van m'n vorige.
6. Hij mag best 1000 toeren minder draaien over het algeheel... Maar dat is ook wennen denk ik.
(En ook de schuld van m'n vorige? 😁)

Andere tandwiel verhouding ga ik niet aan beginnen, Aangezien het dan ten koste van de trekkracht gaat.
 
6. Hij mag best 1000 toeren minder draaien over het algeheel... Maar dat is ook wennen denk ik.
(En ook de schuld van m'n vorige? 😁)
Dat is juist de charme van een 2-cil :) Ik heb tot nu toe alleen nog maar 1 en 2 cil gehad en als ik op een 4 cilinder rijd, dan denk ik elke keer dat de motor uitgevallen is bij het stoplicht etc.
 
Dat is juist de charme van een 2-cil :) Ik heb tot nu toe alleen nog maar 1 en 2 cil gehad en als ik op een 4 cilinder rijd, dan denk ik elke keer dat de motor uitgevallen is bij het stoplicht etc.


Mijn 2 motoren voor de CBF waren ook 2 cil. Maar dan in V-vorm. Dat bokte wel iets meer bij lagere toeren,
Maar daarintegen op hogere snelheden had het minder toeren nodig... En dat ervaarde ik wel als plezant! :)

Daarom zei ik al, het is ff wennen denk ik. ;) En ik wen vrij snel. 😁

Oja. Ik heb nog een punt om toe te voegen:

7. Ik vind m vrij laag... Is een CBF makkelijk op te hogen?
Hetzij het zadel, of anders iets bij de achterveer o.i.d.

Iemand? *D
 
Misschien een gekke vraag maar vinden jullie de toeter van een Cb500 niet erg zacht, of is mijn toeter gewoon kapot aan het gaan?
 
Misschien een gekke vraag maar vinden jullie de toeter van een Cb500 niet erg zacht, of is mijn toeter gewoon kapot aan het gaan?


Ik heb de mijne nog niet zo lang... En bedenk me net dat ik de toeter heb ik nog niet eens heb uitgeprobeerd. 😄
Zal van het weekend eens toeteren... 📢 Dus ik kom er nog op terug.
 
Hoi! Ik ben nieuw hier, heb sinds 1,5 jaar mijn A2 rijbewijs en rijd een oude les cb500. Inmiddels heb ik de achtervering en achterrem vervangen. Ik ben bezig met wat ander onderhoud als olie, filters e.d.

Ik hoop hier mijn ervaringen te kunnen delen en wat advies en ideeën te vinden.

Nou wil ik de kleppen stellen, ik hoor ze tikken, maar vraag me af of dit een lastige opgave is, wat ik nodig heb en wat de correcte afstelling is. Ik krijg het hynes handboek namelijk niet gedownload.

Ik heb nog een probleem en dat is het inhouden bij ongeveer 6-7 duizend toeren. Daar boven en onder geen probleem. Raden jullie aan te zoeken bij de bougies of verder in het elektrisch systeem? (Iemand begon over de spanningsregelaar, maar lijkt mij sterk). Ook zouden de kleppen natuurlijk een probleem kunnen zijn.
 
Ik wil de nokkenassen verwijderen, maar daarvoor moet ook de ketting spanner los, heeft iemand dit wel eens gedaan?
 
Ik wil de nokkenassen verwijderen, maar daarvoor moet ook de ketting spanner los, heeft iemand dit wel eens gedaan?
Dat klopt! Ik heb het al vaker gedaan bij verschillende motors
Ik doe het ook voor andere mensen
 
Ik wil de nokkenassen verwijderen, maar daarvoor moet ook de ketting spanner los, heeft iemand dit wel eens gedaan?

Heb het al wel eens gedaan 2 inlaat kleppen stonden te strak belangrijk is om het handboek aan te houden, blok moet eerst op tijd worden gezet worden voordat je de kettingspanner loshaalt. Een momentsleutel is ook handig ;)
 
Waar bestellen jullie seals en o-ringen en dat soort zaken?

Wil de achterrem pc32 van Brembo reviseren. Maar kan niet juiste spullen vinden.
 
Het is gelukt! Alles staat weer perfect. Ook nieuwe bougies, vacuüm slangetjes, een hoop vast gezet, achterrem gesmeerd, veering nieuw, filter, olie en koelvloeistof vers! Rijd weer soepel!

Mijn motor heeft 120.000 kilometer gelopen en inmiddels wat speling op de kroonplaat. Is dit ernstig? En is het simpel op te lossen?
 
Bedoel je versleten balhoofdlagers?
Waar bestellen jullie seals en o-ringen en dat soort zaken?

Wil de achterrem pc32 van Brembo reviseren. Maar kan niet juiste spullen vinden.
Ik heb het bij de motorzaak gehaald. Men, keek even in de computer. Kleine zaak ging bestellen, de grote zaak had het op voorraad.
Ik vond de Brembo, kwalitatief een stuk beter dan de Nissin remklauw. Reviseren ging vrij gemakkelijk. Ik had een 1000 korrel water schuurpapier bij de hand om de cilinder een beetje te poetsen. Maar het is gecoat, dus er zat weinig pekel aanslag op.
 
Mijn Honda heeft ook de Brembo. Bij japparts. nl hadden ze die niet omdat het niet Japans zou zijn??

Dan zal ik de Honda dealer even benaderen.

Thanks!
 
3 jaar terug was het niet duur, paar tientjes... Je doet het eens om zeker te zijn. Maar nu is het jaren lang goed.
Ik had trouwens allebei gedaan. Achter was nog lastig om te hervullen van de remvloeistof. Je kan beter vanaf de nippel om hoog spuiten met een slang als het niet wil lukken vanaf de reservoir.
Succes!
 
Ja, ik denk dat dan de balhoofd lager versleten is, maar valt hierin nog iets te stellen? Of is de eerste stap direct vervangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan