zijspannen met automaat

tsjedzjoe

Die hard MF'er
28 aug 2012
673
0
Kerkrade
In mijn motorpark bevindt een Honda CB400A Hondamatic uit 1982 gekoppeld aan een CSC Friendschip (CSC= Californian Sidecar Company) ook uit 1982.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die gebruik maken van een automaat als trekker voor het span en wat hun ervaring zijn. Bij de oudere motorfietsen denk ik dan aan de Hondamatic-modellen en Moto Guzzi Convert met automatische versnellingsbak.
Bij de nieuwere modellen denk ik aan de scootermodellen met V-snaar en de motorfiets- en scootermodellen met sequentiële versnellingsbak zoals de Honda NC700 en VFR1200 modellen en Suzuki AN650.
Er zullen geheid nog meer modellen zijn.

Ik ben benieuwd naar de reacties



full
 
Ik denk dat je de enige bent met die Hondamatic hobby. Ik heb wel eens een Amerikaan gelezen die vroeg of het kon. En van de Guzzi Hydrocomfort zijn ook wel wat zijspannen gemaakt. Maar die zijn intussen overleden of hebben een versnellingsbak gekregen.
Deze 400 is wel heel erg mooi, ik ben heel benieuwd hoe je 750 gaat worden. :}
 
Ik ken iemand uit Ermelo welke tot 2 jaar geleden een Moto Guzzi Convert met een mototourist er aan gekoppeld. Hij kreeg, voor zover ik het nog kan herinneren bij 100.000 km zoveel problemen dat hij de Guzzi heeft vervangen door een Pan European (ST1100). Misschien zijn er toch nog enkelen.
Recent zag ik op een verkoopsite in Duitsland een Suzuki Burgman AN650 met zijspan te koop staan.

Dus helemaal alleen ben ik vermoedelijk niet. Het aantal zal niet in de tientallen lopen daar ben ik ook van overtuigd.
 
Als je de scooters er bij telt kom je inderdaad aan een redelijk aantal. Maar ik vind jarretelaandrijving geen automaat.
 
Ik denk dat je de enige bent met die Hondamatic hobby. Ik heb wel eens een Amerikaan gelezen die vroeg of het kon. En van de Guzzi Hydrocomfort zijn ook wel wat zijspannen gemaakt. Maar die zijn intussen overleden of hebben een versnellingsbak gekregen.
Deze 400 is wel heel erg mooi, ik ben heel benieuwd hoe je 750 gaat worden. :}

Ik heb sinds 6 jaar een guzzi convert, met ongeveer 85.000 kilometer op de teller. Kilometerstand is wat meer, de telleraandrijving doet het niet altijd goed.. Volgens de vorige eigenaar is er een modificatie toegepast aan de oliepomp, waardoor de koppelomvormer nu wel heel blijft. Ik kreeg er nog een extra omvormer met versnellingsbak(2 versnelingen) bij, altijd handig!
Rijdt wel erg gemakkelijk met zo'n automaat!
 
Als je de scooters er bij telt kom je inderdaad aan een redelijk aantal. Maar ik vind jarretelaandrijving geen automaat.

Een Suzuki AN400 heeft inderdaad de door jou geroemde jarretelaandrijving. Maar zoals Hellracer aangeeft "Een jaretelletje belooft nog meer leuke dingen" :9

Deze AN400 staat momenteel te koop op Mobile.de met een vraagprijs van € 3.450 en een kilometerstand van nog geen 8.000
full
 
Laatst bewerkt:
Een AN650 heeft geen jarretelletje maar een sequentiële versnellingsbak. Je kunt dus flipperen als je dat leuk vindt.
Bij mobile.de staat deze momenteel met 24.500 km voor € 8.900 (met alle variaties)
full
 
Ik heb sinds 6 jaar een guzzi convert, met ongeveer 85.000 kilometer op de teller. Kilometerstand is wat meer, de telleraandrijving doet het niet altijd goed.. Volgens de vorige eigenaar is er een modificatie toegepast aan de oliepomp, waardoor de koppelomvormer nu wel heel blijft. Ik kreeg er nog een extra omvormer met versnellingsbak(2 versnelingen) bij, altijd handig!
Rijdt wel erg gemakkelijk met zo'n automaat!

Heb je daar ook een foto van?
En ja, die Convert uit Ermelo had inderdaad een olie met cilinderkop probleem. Hij reed eigenlijk te laag in de toeren en daardoor kreeg hij problemen met de cilinderkoppen. Bij de aanschaf van mijn CB750A heb ik ook een Convert overwogen.
full
 
Heb een Hydro Convert met Velorex gehad; heeft een garagebrand helaas niet overleefd.... Was een prachtige machine, reed geweldig. Foto moet ik desgewenst opzoeken.
 
Heb een Hydro Convert met Velorex gehad; heeft een garagebrand helaas niet overleefd.... Was een prachtige machine, reed geweldig. Foto moet ik desgewenst opzoeken.

Afgelopen jaar is de 750 Hondamatic van Cock bij de grote brand verloren gegaan. Het 750 Hondamatics in Nederland is derhalve geslonken op 15 (volgens de RDW)
Jij zou dan al de derde Convert zijn (geweest) met span.
Een foto zou zeer leuk leuk zijn.
 
Op internet vond is een zijspan-combinatie waarbij de bakkenist (iemand met beperkingen) zelfstandig kon rijden op basis van een Honda CM450A Hondamatic.

Het stuur en de daaraan verbonden bediening zitten in de bak.

full
 
Een handgreep om de 2-versnellingsbak, uiteraard met automatische koppeling, vanuit de bak te kunnen bedienen. Of zo'n constructie ook in Nederland zou mogen?
Indien ik noodgedwongen op een vergelijkbare constructie zou moeten teruggrijpen dan zou ik de bak aan de andere kant hangen ( voor het inhalen :] )
full
 
Onze 5 maanden oude Australian Shepherd hebben we vandaag voor het eerst aan zijn plaats in het zijspan laten wennen. Het ging verbazend goed. *O*
full
 
Op internet vond is een zijspan-combinatie waarbij de bakkenist (iemand met beperkingen) zelfstandig kon rijden op basis van een Honda CM450A Hondamatic.

Het stuur en de daaraan verbonden bediening zitten in de bak.

Ik heb zoiets wel eens gezien bij Rob Janssen in Assen; maar voor mensen met een beperking aan de looponderdelen is een automaat een uitkomst. Ik heb zelf maar een been, dus de convert hoefde niet te worden aangepast. Na de brand een nieuwe Guzzi gekocht en dat was natuurlijk een schakelfiets, zodat je gebonden bent aan de RDW/CBR regels, en die zijn weer bedacht door iemand achter een bureau.
 
Op youtube vond ik hetzelfde zijspan als aan de CM450A maar nu bevestigd aan een CB750A Hondamatic. Mede door het filmpje is veel meer te zien. De afwerking is duidelijk meer op niveau.

Ik vond ook foto's met eenzelfde zijspan aan een Harley.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan