cagiva river 600

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
366
86
De Kwakel
Wie heeft ervaring met de startproblemen v/d cagiva river 500 of 600?
Ikzelf heb er eentje waarvan alles werkt, toch wil hij niet lopen, het moet wel iets met de carburator zijn?
 
Tja, ik kende de motor niet. Gauw effe wat plaatjes bekeken. Maar de motor is helemaal niks speciaals. Als 'ie het niet goed zou doen, zou ik hem ook niet aanschaffen.

Dat gezegd hebbende...

* Als de startkoppeling niet aangrijpt, zou je de startmotor moeten horen gieren. Want die neemt de krukas dan niet mee.
* Als het electrisch is, check dan of er een vonk is.
* Als er geen vonk is, vervang de bougie eens. Je zou ook de bougiekabel en dop nog kunnen vervangen.
* Is er dan nog geen vonk, controleer dan de bekabeling op corrosie bij stekkertjes.
* Is er dan nog geen vonk, dan zou je moeten gaan meten op de bobine. Dan is er echt iets mis.
* Als er wel een vonk is, dan zou ik gaan denken aan de carburateur.

Iets wat nog snel te doen is, is de carburateur aftappen (hoewel dat er aardig dichtgebouwd uitziet). Als er dan troep in de afgetapte benzine zit, dan is het altijd een goed idee om de carburateur even los te halen en schoon te maken.

Zit er veel troep in, check dan ook of de binnenkant van de tank misschien verroest is.

Zo wat algemene zaken die je kunt doen zonder dat je er al te veel kennis van sleutelen voor nodig hebt.
 
Alvast bedankt voor de reacties, en Retep; ik had alles van wat je voorstelde al gecheckt zonder enig effect, er zit ook benzine in de vlotterkamer, blijkbaar komt op een of andere wijze te weinig of geen benzine in de verbrandingsruimte.
Als de cagiva rijdt is het overigens wel een heel lekker motoretje!
 
Misschien wel zo handig als je er iets meer over zegt.
Draait de startmotor. Is er een vonk. Is de bougie wel of niet nat. Wanneer startte de motor nog. Heeft de motor lang stilgestaan. Wat heb je er zelf aan gedaan/nagekeken. Zomaar een paar zaken die handig zijn om te weten als je probleem opgelost moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel zo handig als je er iets meer over zegt.
Draait de startmotor. Is er een vonk. Is de bougie wel of niet nat. Wanneer startte de motor nog. Heeft de motor lang stilgestaan. Wat heb je er zelf aan gedaan/nagekeken. Zomaar een paar zaken die handig zijn om te weten als je probleem opgelost moet worden.
Gisteren dacht ik inderdaad hier aan.. :')

full
 
Je hebt gelijk Jan, maar het is nogal een verhaal vandaar......ik had v/d vorige eigenaar al te horen gekregen dat het 'n vage starter was, maar affijn.
6 maand geleden heb ik de kleppen gesteld en een iridium(de goede warmtegraad)bougie gemonteerd, waarna hij wel startte maar na 'n minuutje weer afsloeg.
Vonk was goed en benzine kwam in de vlotterkamer maar de bougie was vrij droog dus de carburator los gehaald en schoon gemaakt.(carb. was brandschoon van binnen en ik kon nix fouts vinden).
Daarna liep de cagiva als een zonnetje, helaas gingen na 'n paar 100km. de voorvorkkeerringen lek en heeft de cagiva 'n paar maand stilgestaan voor ik er aan toe kwam.
Na de repararatie wil ik starten en na 'n paar omwentelingen v/d/startmotor niets meer.
Startrelais overleden dus vernieuwt,starten niet aanslaan, nieuwe accu geen verschil,voor de zekerheid startmotor laten doormeten en schoon gemaakt, geen verschil,bougie blijft inderdaad weer vrij droog, maar benzine komt in de vlotterkamer.
Nu zal ik de carburator wel weer schoon maken maar ik weet nu al dat ik daar niets vreemds aan zal zien, dus ik had gehoopt dat iemand soortgelijke ervaringen had gehad(met 'n 1-pitter)en dit hoofdpijn dossier voor mij kon verhelderen.
De bougie vonkt dus goed en de cagiva heeft er 20.000km. op zitten.
Genoeg feedback?
groetjes kees
 
Terug
Bovenaan Onderaan