ZZR600 E4 - rauw geluid bij dotjes gas

ArjenJ

MF'er
18 jul 2012
73
0
Sinds een tijdje maakt mij ZZR600en rauw geluid wanneer ik kleine dotjes gas geef.
Het geluid is weg (of minder hoorbaar?) wanneer ik de koppeling in trek.

Ook in de versnelling is het geluid hoorbaar (motor op middenbok en gas geven in de 1e versnelling). Het gaat geluid weer weg als ik de koppeling in trek.

- De koppeling zelf heb ik al open gehad. Hier kan ik geen noemenswaardige speling vinden.
- De motor rijdt en schakelt verder prima.
- Olie is op pijl en paar 1000 KM geleden vervangen.
- Geluid is hoorbaar bij zowel een koude al warme motor.


Geluid in neutraal:

Geluid in neutraal met ingetrokken koppeling:


Iemand enig idee waar dit geluid weg komt en het schadelijk is?
 
Ik dacht eerst dat het ging om het gierende/sissende geluid. Maar je bedoelt de rammel die je hoort wanneer je gas geeft?

Ik denk dat het gewoon het rammelen van de koppelingsplaten is. Waarschijnlijk is je koppelingshuis wat ingeslagen. Als de carburateurs niet helemaal lekker meer gesynchroniseerd zijn, zal het wat erger worden.

De koppelingsplaten hebben er nokken aan zitten:

groot_Equipmenmt%20clutch%20plates%20(1)_34.jpg


Die zitten in sleuven in het koppelingshuis. Na verloop van tijd slaan die sleuven wat in en komt er ruimte tussen. De platen kunnen dan gaan rammelen. Zeker als je blok wat rauw loopt (synchronisatie).

Zo ziet een ingeslagen koppelingshuis eruit:

inslag.jpg


Als dit het is kan het niet zo veel kwaad. Misschien dat de platen wat moeilijk van elkaar af komen en hij wat zwaar in de 1 gaat (*klak*).

De oplossing hiervan is een nieuw koppelingshuis. Maar tja, da's een hoop geld. Als je motor goed schakelt zou ik er niks aan doen. Als het schakelen rottig gaat, dan kun je de 'toppen' op de vingers wat wegvijlen zodat de platen makkelijker los komen. Maar daarmee gaat de rammel natuurlijk niet weg. Die wordt misschien zelfs wat erger.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat inderdaad om die rammel als ik gas geef. Zoals Freakie_1 ook aangeeft, het zijn niet de stilste blokken :)

De koppeling heb ik al preventief open gehad om te kijken of hier wat los zat. Hierbij heb ik ook de platen eruit gehad. Alles zag er nog goed uit. Geen speling en de korf is ook niet ingeslagen.
Als het de platen zouden zijn, dan zou je het meer moeten horen bij een ingetrokken koppeling? Omdat je dan de druk van de platen haalt.

Gisteren heb ik de carburateurs gesynchroniseerd, maar hier is het geluid niet minder of beter van geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan