Yamaha R6 schakelproblemen

Rupert123

Rookie
7 apr 2013
2
0
Amsterdam
Hallo Motorliefhebbers,

Ik heb sinds een paar weken een r6 aangeschaft uit het jaar 2004. :] De motor heeft een behoorlijk lage kmstand van 8900. Nu heb ik sinds een paar dagen geleden problemen gekregen met het schakelen. Naar zijn eerste versnelling schakelen kan altijd zonder problemen. van 1 naar 2 schiet hij in zijn vrij. Een paar keer doortikken en dan schiet hij alsnog in zijn 2. Verder geen problemen met de versnelling zelf en het doorschakelen naar 6.

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?? ik heb al wel gelezen dat de 99-02 modellen wat problemen hadden met de 2de versnelling maar dit zou bij mijn model opgelost moeten zijn. Verder dan dat heb ik geen echt soortgelijk probleem kunnen vinden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Nee, maar de motor komt oorspronkelijk uit belgie en heeft hier een aantal jaren stil gestaan.

Hoe kan ik controleren dat de versnellingsbak slijtage vertoond? heb namelijk al gezien dat een tandwieletje verwisselen een dure grap kan worden.
 
Als je wil weten hoe je bak er aan toe is zul je het blok moeten splitsen. Dat wil zeggen of je haalt het blok er onder van daan. Of je trekt de carterpan er onder uit. Dan kijk je eveneens zo de bak in.

Even niet lullig bedoeld maar wat denk je zelf. Een fiets van 2004 met 8900km op de teller O_o
Ja het kan zeker. Maar dat kun je aan een aantal zaken al direct zien of dat klopt. Hoe ziet je spruitstuk er uit. En als je de kuip delen er af haalt hoe ziet het er dan uit. Wat is de status van de lak. Veel steenslag op de topkuip? Kan zo maar zijn dat er een andere KM teller is op gezet.

Hoe je kunt na gaan of je bak slijtage vertoont. Eigenlijk in het begin stadium enkel door visueel de handel na te lopen. Als je bv pitting krijgt zal je in wat versnellingen een zoevend geluid gaan horen.

En als je het zelf allemaal niet aan durft. Dan handjes er van af laten en even langs een dealer rijden.
 
Heb je wel een proefrit gemaakt? Daar had dat toch tevoorschijn moeten komen?
Kilometerstand zegt niets: Iemand heeft een Datona 675 met 8000 kilometer gekocht, welke hij vervolgens kon weggooien omdat de krukaslagers aan gort waren.

Ik moet zelf bekennen dat ik bij de aanschaf van mijn laatste motor niet echt heb gekeken naar de Kilometerstand. Zelf kijk ik altijd naar de staat van de uitlaat (kostenpost), olieniveau , en remschijven.

Als je andere remschijven hebt, kun je er van uit gaan dat er meer dan 8900 op staat ;).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan