Welke lengte vulbussen in de voorvork?

cgcfad87

Rookie
16 aug 2011
22
0
Meppel
Ik heb vandaag mijn voorvorkpoten laten demonteren, om de binnenpoten te vervangen voor een kortere set.

Huidige situatie:

binnenpoot: 79 cm
binnenveer: 48 cm
lengte vulbus + deel v/d dop: 27 cm

Nieuwe situatie:
binnenpoot: 69 cm
binnenveer: 48 cm (dezelfde)
lengte dop: 2,5 cm

Nu is mijn vraag hoe lang in de nieuwe situatie de vulbus moet zijn?

Is het de simpele rekensom 27 cm - 10 cm (verschil lengte binnenpoten) - 2,5 cm (lengte nieuwe dop) = 14,5 cm ??? Of is het verstandig de bussen wat langer te maken ivm de veranderende druk op de voorvork en hiermee de voorspanning wat stugger te maken?

Hierbij de foto's:

IMG_0835_zps3a599030.jpg

IMG_0834_zps2ac9f91d.jpg

IMG_0831_zpsfd9afe31.jpg

IMG_0837_zps9b47a8c3.jpg




Hopelijk weet iemand of ik juist zit! Alle info en tips zijn welkom.

Thanx,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Dat zou dan neerkomen op zo'n 16cm invering in mijn geval.

Ik ga er eens mee experimenteren, aangezien ik nog een halve meter RVS heb liggen wat geschikt is als vulbus.

Ik kan je foto's niet zien maar 16cm negatieve veerweg lijkt me niet iets voor een korte vork voor een XS650. Eerder voor een extreme crosser.

Een originele XS heeft volgens mij maar 12cm veerweg voor en 8cm achter.
 
Ik kan je foto's niet zien maar 16cm negatieve veerweg lijkt me niet iets voor een korte vork voor een XS650. Eerder voor een extreme crosser.

Een originele XS heeft volgens mij maar 12cm veerweg voor en 8cm achter.

TS is in de war met zijn veerlengte,die is 48 cm.

de boel moet weer gemonteerd worden om te zien hoeveel alles inveert als je erop gaat zitten.
 
Ik heb een paar weken geleden mijn voorvork ook wat in gekort
En dat is heel eenvoudig door een verensetje er in te doen
Mijn harleyvork is daardoor 5 cm korter geworden

Zo' n setje bestaat uit een kortere veer , een stukje veer om de lange veer op spanning te houden en een plastic bus die je op lengte moet maken
Moet zeggen dat het prima werkt, en hij is er nog beter van gaan sturen ook
 
De onderpoten gaan eerst naar de coater. Vervolgens zaag ik de bussen eerst op 16cm en kijken wat de vork dan doet.

Zijn de doppen na het vullen van de vork gewoon los te draaien aan de bovenzijde, zonder dat er steeds vorkolie bijgevuld moet worden of dat de veer in mn oog knalt? :P
Heb dit namelijk nooit eerder gedaan .
 
Als je voorwiel niet op de grond staat gaat het prima. Als je de veer laat zitten zal het olieniveau gelijk blijven. (als je hem er uit haalt zal er veel olie aan de veer blijven plakken.)
De veer zal desondanks iets onder druk staan dus niet te dichtbij kijken. ;)

(o ja, de twee bouten van de bovenste kroonplaat iets los draaien. Heb wel eens gemerkt dat de doppen iets vaster zitten als de kroonplaat vast zit.)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Ga het gewoon op die manier aanpakken. Dan komt het vast goed :)

Geen idee hoe lang het duurt, maar als het spul er eenmaal op zit zal ik de resultaten laten weten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan