Micrometer aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo.

Om klepstelshims op te kunnen meten wil ik graag een micrometer aanschaffen.
Ik zie dat ze worden aangeboden van 7,50 tot heel duur.
Maar ik weet er helemaal niks vanaf.

Wat is nu verstandig? Voldoet zo'n merkloos 7,50-metertje ook wel voor klepstelshims? Of toch voor een bekend merk gaan? Welk merk dan precies?

Jurrien
 
en dit heet een schuifmaat

gedore-schuifmaat-mechanisch-pi-86.html


Ik moet ook mn kleppen stellen dus ik wil ook wel weten wat beter/handiger is, en of goedkoop ook goed genoeg is. volgmodus aan :)
 
De naam zegt het al, micrometer. Je gaat hele kleine marges meten en het lijkt me handig dat dan je gereedschap betrouwbaar is. Op het gebied van meetgereedschap heeft Mitutoyo een goede naam, maar er zullen vast meer goede merken zijn.
 
Ik zie dat in de mitutoyocatalogus van alle series de nauwkeurigheid en meetfout staan. Denk dat ik er daarmee wel uitkom.
Ander vraagje dan: kun je zo'n meter calibreren? Als hij bijvoorbeeld op de grond gevallen is?
Vind ik belangrijk om te weten omdat ik dan misschien voor een tweedehandse van marktplaats kan gaan.
 
Ik zie dat in de mitutoyocatalogus van alle series de nauwkeurigheid en meetfout staan. Denk dat ik er daarmee wel uitkom.
Ander vraagje dan: kun je zo'n meter calibreren? Als hij bijvoorbeeld op de grond gevallen is?
Vind ik belangrijk om te weten omdat ik dan misschien voor een tweedehandse van marktplaats kan gaan.


Een nieuwe kost zo rond de 20,-- (zie link 2e reactie) Die is knap zat voor het meten van shims, dan ga je toch niet kopen op marktplaats? En dit soort gereedschap moet je niet laten vallen.
 
Als je zo'n meter opnieuw kunt afstellen zie ik geen enkel bezwaar om hem tweedehands aan te schaffen. Als je hem niet kunt afstellen, ja, dan wil ik hem wel nieuw hebben.
 
Maar is niet nauwkeurig genoeg, heb ik op school geleerd. Dat zo'n digitale schuifmaat twee getallen achter de komma laat zien wil niet zeggen dat ze ook kloppen.
 
Het ding heet een schroefmaat, of een beugelschroefmaat.
Een schuifmaat is niet nauwkeurig genoeg, ook niet als je er een display op maaktt.
Voor klepshims is een schroefmaat van 10 euro goed genoeg.
En het is fijnmechanisch meetgereedschap, dat laat je dus niet vallen en je gaat er geen geweld voor gebruiken.
En laat even iemand die er verstand van heeft uitleggen hoe je hem moet vasthouden en aflezen.
 
Laatst bewerkt:
Als je zo'n meter opnieuw kunt afstellen zie ik geen enkel bezwaar om hem tweedehands aan te schaffen. Als je hem niet kunt afstellen, ja, dan wil ik hem wel nieuw hebben.

ze zijn af te stellen.

Hogetex is leuk voor grofmeten (ook met micrometers ja).

koop liever gebruikt Mitutoyo of Tesa!
en stel het dan bij.

Wij kopen regelmatig gebruikt meetgereedschap (3punts micrometers etc) en laten we dan fijnstellen.

nu ongeveer voor eenn waarde van 25.000 euro meetgereedschap voor een prijs van 5.000 euro....

altijd beter als hogetex.

maar aan de andere zijde.

voor shims is dat prima:)
 
Alle schroefmaten kan je kalibreren/op nulstellen (aanpassen aan de temperatuur op de werkplek)
Er wordt een haaksleutel bij de schroefmaat geleverd en daar kan je de schaalverdeling mee verstellen en zo kan je de schroefmaat op nul draaien........bij grotere schroefmaten hoort een kalibreer ring te zitten en met die ring kan je de schroefmaat kalibreren (ijken is een nogal dure aangelegenheid en met doet dat zelden tot nooit)

In Nederland kunnen wij met een schroefmaat geen micro's meten want wij werken met millimeters
In Engeland kunnen ze wel micro's meten met het zelfde stukje meet gereedschap want daar werkt men met Inchen
Vandaar dat mensen die niet echt weten waar ze over praten een schroefmaat uitschelden voor een micrometer

Ik durf hier te stellen dat iedereen die een schroefmaat uitscheldt voor een micrometer er niet mee om kan gaan
 
Waar hebben we het weer over.....
wat je ook meet en waar je ook mee meet maakt geen zak uit, als je de nieuwe /andere shim maar met het zelfde apparaat meet...
We meten de speling met een marge...wie hier kan/durft met zekerheid te zeggen dat hij elke meting met de zelfde nauwkeurigheid /druk op het voelermaatje meet...

Eeen gevallen schroefmaat die op 1,80 mm 0, 5 afwijkt, doet dat ook op 1,90.....
je hoeft geen precisie horloge te maken, meten en vergelijken......
 
Ik kan het wel..........maar ik ben dan ook geen moderne monteur

En nu we het toch over horloges hebben...je hoeft een schroefmaat niet op te winden
Ik heb de 3 en 3 methode geleerd ...drie klikjes en drie keer meten

Er kwam vorige week een filmpje over fiets framepjes maken voorbij en daar kon je een vakman aan het werk zien die duidelijk wel weet hoe een schroefmaat werkt en hoe je die met 1 hand vast hoort te houden
 
Laatst bewerkt:
Waar hebben we het weer over.....
wat je ook meet en waar je ook mee meet maakt geen zak uit, als je de nieuwe /andere shim maar met het zelfde apparaat meet...
We meten de speling met een marge...wie hier kan/durft met zekerheid te zeggen dat hij elke meting met de zelfde nauwkeurigheid /druk op het voelermaatje meet...

Eeen gevallen schroefmaat die op 1,80 mm 0, 5 afwijkt, doet dat ook op 1,90.....
je hoeft geen precisie horloge te maken, meten en vergelijken......

Als je een hele bak van die dingen hebt, gaat het wel op. Maar als je naar de winkel moet om de shims te kopen in de maten die je nodig hebt, is het wel lekker om gewoon te kunnen vertellen welke maat je nodig hebt. Dan hoef je ze niet in de winkel allemaal na te meten.
 
Als je een hele bak van die dingen hebt, gaat het wel op. Maar als je naar de winkel moet om de shims te kopen in de maten die je nodig hebt, is het wel lekker om gewoon te kunnen vertellen welke maat je nodig hebt. Dan hoef je ze niet in de winkel allemaal na te meten.
:^
En inderdaad, de mensen die het over een micrometer hebben, weten er ook niet mee om te gaan. 90% dus.
 
Hallo.

Om klepstelshims op te kunnen meten wil ik graag een micrometer aanschaffen.
Ik zie dat ze worden aangeboden van 7,50 tot heel duur.
Maar ik weet er helemaal niks vanaf.

Wat is nu verstandig? Voldoet zo'n merkloos 7,50-metertje ook wel voor klepstelshims? Of toch voor een bekend merk gaan? Welk merk dan precies?

Jurrien

Dan heb ik nog een nieuwe voor je liggen ongebruikt,van 0-25









bij interesse g.muijlwijk@telfort.nl

groeten ard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan