Betaalbaar stuur verhogen (CBR600f2 of ieder ander motor)

Amir636

Rookie
22 mrt 2013
10
2
Hi,
Dit is mijn eerste post, dus mocht ik iets verkeerd doen hierbij alvast mijn excuses.
Deze DIY is weliswaar voor een CBR600f2, maar ik denk dat het ook voor meerdere motormerken en types kan werken.

Mijn vrouw rijdt al een aantal jaren op een CBR600f2 en aangezien dat zij niet de aller grootste is, krijgt zij regelmatig last van haar nek en schouders. We hebben dus besloten om het stuur van haar motor te verhogen om het motorrijden comfortabeler te maken. (weliswaar met tegenzin, omdat het minder sportief rijdt, maar niet meer kunnen rijden was natuurlijk geen optie ;) ).

Dus ben ik opzoek gegaan naar verhoog setjes en clipons en alle andere opties die er wel niet bestaan. Je kunt je aardig suf googelen. Maar al snel bleek dat de goedkoopste oplossing al snel vanaf 250,- (all in) en wel tot wel 500,- kon gaan kosten!! Maar dat gaan we natuurlijk niet doen.

Via het onderstaande schema zag ik dat de diameter van de voorvorken van een CBR600f overeen komt met andere merken en/of typen. (namelijk 41mm)

full


Via google images heb ik ze een voor een opgezocht tot dat ik de clipons van de Honda Hawk GT tegen kwam. Deze is namelijk ook 41mm en verhoogt het stuur aanzienlijk. Wel tot 6cm! Zie verschil.

full


full


Via marktplaats heb ik een setje kunnen vinden bij een super aardige kerel (Victor nogmaals bedankt) die de clipons dezelfde dag nog opstuurde voor 30,- en omdat hij nog een uurtje op zijn werk over had, had hij ze ook nog eens voor me gestraald en gespoten! Zo goed als nieuw kreeg ik ze in de bus.

Het omzetten van het stuur zou inpricipe niet zo lastig moeten zijn, aangezien de clipons op de kroonplaat zitten. Maar ja stuur met 6cm verhogen heeft invloed op alles dat aan je clipon vast zit. Alle leidingen en kabels zijn dan eigenlijk te kort. Ik heb ook alles om moeten leiden. Zie foto.

full


full


Dat lukte met alles behalve de remleidingen. Deze zijn dan echt te kort. Wederom aan het googelen geslagen maar nu naar remleidingen. Via www.mymotor.nl heb ik staal gevlochten leidingen van Goodridge gezien maar wist niet zo goed hoe ik het moest opmeten en op welke manier deze leidingen aan moest sluiten. Het blijkt dat je dat op verschillende manieren kunt doen. Dus een mailtje naar mymotor.nl om advies te vragen. Wederom een super aardige kerel die mij direct terug belde om me te adviseren daarover. Na de bestelling werden de leidingen door de fabrikant zelf op maat gemaakt en dezelfde dag opgestuurd! De volgende dag kon ik gewoon verder.

De remleidingen heb ik zonder een T-stuk met elkaar gelust doormiddel van een dubbele banjo.
Remkracht is hierdoor verbeterd vind ik.

full


Om de juiste hoek van de clipons te kunnen bepalen heb ik een (heb geen idee hoe dit heet) soort flexibel winkelhaak gebruikt waarmee je verschillende hoeken vast kunt zetten en overnemen. Dat zou je ook met twee stukken hout kunnen doen die je aan elkaar vast schroeft of iets dergelijks.

full


Dit is dan ook het eindresultaat. Mijn vrouw is er erg blij, en ik natuurlijk ook. Zo kunnen we vaker en langer rijden! 2 vliegen in 1 klap ;-)

full

full

full

full

full

full



Mocht je gedetailleerde foto’s willen, hoor ik het wel.

Amir636.
:]
 
Laatst bewerkt:
@ Mark2009: Dankje, we hebben gisteren de eerste rit ermee gemaakt (KOUD!!) er dat ging wel erg goed. Zij kan hierdoor ook veel soepeler de bochten inzetten. zij kan nu haar arm strekken om tegen te sturen..

@ Daanzzzzz: is dit duidelijker? anders maakik vanavond een foto vanaf de andere kant.
full
 
Om de juiste hoek van de clipons te kunnen bepalen heb ik een (heb geen idee hoe dit heet) soort flexibel winkelhaak gebruikt waarmee je verschillende hoeken vast kunt zetten en overnemen. Dat zou je ook met twee stukken hout kunnen doen die je aan elkaar vast schroeft of iets dergelijks.

Mooie how-to Amir, duidelijke fotos en info.
Voor informatie over je flexibele winkelhaak klik hier.
 
Stuk duidelijker al. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het geheel er uit ziet dus als je nog makkelijk aan een foto kan komen van de hele motor (zijkant o.i.d.), heel graag. Als het er niet te gay uit ziet dan ga ik het zelf denk ik ook proberen (heb de lengte ook niet mee en heb binnenkort een tour op de planning staan). Een superbike kit (alhoewel wel mooier denk ik) is mij ook wat te prijzig.
 
@ Borisz: zo leren we weers wat! thanks. :-)

@ Daanzzzzz: Ik heb voor deze clipons gekozen omdat ze zo hoog zijn. volgens mij zijn de clipons van een VFR iets lager. persoonlijk vind ik het niet gay uitzien, omdat je het nauwelijks opmerk als je naast de motor staat, maar aan je zit houding zou je dat goed merken. Ik ben 180cm, en zit er aardig recht op. Mijn vrouw is 155cm, en zij kan er nog aardig sportief op zitten. je kunt de clipons ook onder de kroonplaat bevestigen. Daardoor kun je met de hoogte spelen. deze optie heb ik ook overwogen, maar dat scheelde maar 2cm tenopzichte van de orginele clipons. voor mijn vrouw zou dat te weinig zijn.
Maar ik zal een extra fototje posten.
 
Dat komt er nou van als je op je werk zit te posten terwijl je baas continu bij je langs loopt :-)

@Daanzzzzz: Er zijn nieuwe foto's.

PS: Let op.. De gas bleef een beetje hange en schoot niet echt strak terug. Dus heb ik de gaskabels een iets ruimere bocht laten maken. Je hoeft alleen de bout in de rechter foto los te draaien, tank een stukje op tillen en vervolgens de kabels een stukje doorschuiven en uiteraard weer vast. Het werkt weer helemaal goed.
full
 
Hey Amir636. Ik zie er om eerlijk te zijn niet meer op dan op de eerste foto's haha. Ik bedoelde eerder meer een foto van de hele motor van de zijkant om de verhoudingen van het stuur in vergelijking met de rest van de motor te kunnen zien. Mocht je nog zo'n foto hebben, dan zie ik hem graag :-)
 
Morgen ben ik vrij, dan zal ik waarschijnlijk een stukje rijden en wat foto's maken. Maar om eerlijk te zijn, zie je esthetisch echt geen verschill.
Hoe lang ben jij? misschien kan ik foto's maken, met mij of mijn vrouw erop (ik weet waar de voorkeur naartoe gaat ;-)) om het verschil in zithouding te kunnen laten zien.
 
Morgen ben ik vrij, dan zal ik waarschijnlijk een stukje rijden en wat foto's maken. Maar om eerlijk te zijn, zie je esthetisch echt geen verschill.
Hoe lang ben jij? misschien kan ik foto's maken, met mij of mijn vrouw erop (ik weet waar de voorkeur naartoe gaat ;-)) om het verschil in zithouding te kunnen laten zien.

Ik ben 1.67.

Zie ook de foto in mijn avatar. Zit niet bijzonder slecht maar voor lange afstanden net wat te ver voorover waardoor je het wel gaat voelen in de onderrug.

Sowieso een uitdaging om de clip-ons te vinden van een honda hawk GT. Ben wel serieus geïnteresseerd om je aanpassing ook eens te proberen (heb toch al langere remleidingen dus zou niet zo lastig moeten zijn).
 
Amir6363; hoe heb jij dat eigenlijk met de nokjes op de clipons gedaan? Alle clipons die ik tegen kom (incl. die van de Honda Hawk GT) lijken de nokjes op de verkeerde plaatst te hebben. Afzagen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan