dynamo of spanningsregelaar?

wawawuwu

MF'er
3 apr 2008
196
0
Ik zit op mn werk dus heb effe geen tijd om uitgebreid te zoeken.

Vanmorgen na een kort ritje wou hij niet meer starten, even gewacht toen startte hij weer.
Snel naar huis gereden en uitgezet en weer proberen te starten, niks.

Poos gewacht toen startte die weer, effe snel gemeten.

Uit 20,12V stationair 13,70V 3000 toeren 12,50V 5000 toeren 12,80V

Als ik hem uitzet heb ik daarna 12,65V en dit loopt na een poos weer terug tot 12,18V

Dus alleen na een rit wil hij niet meteen starten.

Alle lampen aan zijn de waardes 0,03V lager.

Wie oh wie weet het?
 
Die fases meet je op de drie kabels die van je dynamospoel afkomen. In het WPH staat wat de spanning moet zijn die de dynamo moet leveren. Ik zou daar ook beginnen met meten, want dat is het meest handig.
 
Ok bedankt allemaal! Zal die fasen eerst eens meten. Gaan die drie fase kabels meteen naar de spanningsregelaar? Zal vanavond eerst maar eens even wphb downloaden.
 
zit daar de dynamo niet achter het cilinderblok zoja kijk dan maar naar de koolborstels
Is een afgeleide van een auto dynamo wat de werking aangaat en geen vaste magneet dynamo welke in de olie zit zoals bij de meeste jappen
beetje rotwerk om de dynamo eruit te halen, en ook niet nodig, je kan gewoon op de fasen meten, gewoon ff stekkertje loshalen bij de spanningsregelaar :)
 
Effe update, fasen gecheckt alledrie 1.3 , met motor aan geeft ie alle metingen bij 2500 toeren al 60 V .

Spanningsregelaar gemeten met diodetest volgens dit artikel

http://www.sportbikez.net/forum/f8/how-to-troubleshoot-a-charging-system-11591/

Was ook goed, wat stekkertjes ingespoten met contactspray en de ballastweerstand bij de achterlichten vastgezet.

Nu meet ik stationair op de accu 13,8 en met 3000 en 5000 toeren duikt ie niet meer onder de 13,3 in tegenstelling tot de 12,5 en 12,8 die ik eerst meette.

Zo nog effe stukkie rijden om te kijken of ie nu wel meteen start na een ritje.
 
Effe update, fasen gecheckt alledrie 1.3 , met motor aan geeft ie alle metingen bij 2500 toeren al 60 V .

Spanningsregelaar gemeten met diodetest volgens dit artikel

http://www.sportbikez.net/forum/f8/how-to-troubleshoot-a-charging-system-11591/

Was ook goed, wat stekkertjes ingespoten met contactspray en de ballastweerstand bij de achterlichten vastgezet.

Nu meet ik stationair op de accu 13,8 en met 3000 en 5000 toeren duikt ie niet meer onder de 13,3 in tegenstelling tot de 12,5 en 12,8 die ik eerst meette.

Zo nog effe stukkie rijden om te kijken of ie nu wel meteen start na een ritje.

is niet goed. regelaar toch stuk of ergens worden wat voltjes opgegeten door teveel weerstand. meet het spanningsverschil bij 3000 tpm over de rode draad uit de regelaar en de accu + pool en het spanningsverschil van de zwarte of groene draad uit de regelaar met de - pool
 
Wat is niet goed zot die voltages? net terug van kort ritje. Hij laad nu iets meer nog en start meteen.

Alleen als ik hem nu in de vrij heb en het contact aan zet hoor ik iets onder de tank schakelen en blijft ook schakelen.
Kan hem wel gewoon starten. Haal zo effe de kap eraf.
 
Dat geschakel is weg.
Ik snap niet precies waar ik dat spanningsverschil moet meten.

Er gaan vanuit de regelaar een blokje met 3 zwarte draden naar de drie gele vd stator.
En een blokje zit een draad aan met een bruine streep en een met een witte streep.
De bruine gaat over in een rode naar de plus pool en een rode van onder de tank.
De witte zit aan een blauwe van onder de tank.

Het blokje die naar de drie fasen gaan rookt licht zie ik net. Of zou dat door contactspray komen?

Haha ik word er helemaal gek van.
 
Dat geschakel is weg.
Ik snap niet precies waar ik dat spanningsverschil moet meten.

Er gaan vanuit de regelaar een blokje met 3 zwarte draden naar de drie gele vd stator.
En een blokje zit een draad aan met een bruine streep en een met een witte streep.
De bruine gaat over in een rode naar de plus pool en een rode van onder de tank.
De witte zit aan een blauwe van onder de tank.

Het blokje die naar de drie fasen gaan rookt licht zie ik net. Of zou dat door contactspray komen?

Haha ik word er helemaal gek van.

waar die rookt wordt ie warm en daar zit dus teveel weerstand
 
Stekkerverbinding leek op het eerste gezicht goed en de rook zag je alleen door bepaalde lichtval.
Hoop maar dat dat het is. Morgen weer verder,zit weer op werk.

In ieder geval weer een hoop van opgestoken haha.

Bedankt Zot
 
Heb alle stekkerverbindingen van de stator en spanningsregelaar vervangen en hij is goed!

Heb een suzukidealer gebeld en alle waardes kloppen nu.

De stekker die slecht was was verder niks aan te zien, alleen de betreffende stator draad werd iets warmer.
De rook die er vanaf kwam was ook haast niet te zien of te ruiken.

Dus vervang gewoon die stekkertjes als je zoiets heb, 10 min werk en kost geen drol dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.
 
Zwolle toevallig?

Huh? ja Zwolle idd. Werk jij daar en heb ik jou gesproken dan?

Oh en nog iets voor mensen die hun stator draden meten, ik meette 1,3 terwijl het tussen de 0,2 en 0,5 ohm
moet zijn. Maar als je de twee draden vd multimeter tegen mekaar houd gaf ie al 0,8 ohm aan en dit moet je er nog van aftrekken had ik gelezen dus dan komt ie wel op 0,5 ohm.

Zondag effe lang toeren en dan kijken of alles nog goed blijft!
 
~
Ik zit op mn werk dus heb effe geen tijd om uitgebreid te zoeken.

Vanmorgen na een kort ritje wou hij niet meer starten, even gewacht toen startte hij weer.
Snel naar huis gereden en uitgezet en weer proberen te starten, niks.

Poos gewacht toen startte die weer, effe snel gemeten.

Uit 20,12V stationair 13,70V 3000 toeren 12,50V 5000 toeren 12,80V

Als ik hem uitzet heb ik daarna 12,65V en dit loopt na een poos weer terug tot 12,18V

Dus alleen na een rit wil hij niet meteen starten.

Alle lampen aan zijn de waardes 0,03V lager.

Wie oh wie weet het?~



Je werkplaatshandboek misschien? :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan